تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
کد خبر : 8680

تصویب دکترین نظامی مشترک “دولت اتحادیه” روسیه-بلاروس از سوی رهبران دو کشور

تصویب دکترین نظامی مشترک “دولت اتحادیه” روسیه-بلاروس از سوی رهبران دو کشور

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت، ایجاد “فضای ثبات و امنیت” در مرزهای خارجی این “دولت اتحادیه” امری مهم است. این نهاد تشکیل یافته بر اساس معاهده‌ای است که در سال 1999 با هدف یکپارچگی بیشتر دو کشور امضا شد. پوتین گفت:

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت، ایجاد “فضای ثبات و امنیت” در مرزهای خارجی این “دولت اتحادیه” امری مهم است. این نهاد تشکیل یافته بر اساس معاهده‌ای است که در سال 1999 با هدف یکپارچگی بیشتر دو کشور امضا شد.

پوتین گفت: ما قصد داریم مشترکاً در برابر هرگونه تلاش برای مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل خود مقاومت کنیم و البته روسیه به کمک به مردم کشور برادر، بلاروس ادامه خواهد داد. در این شکی نیست.

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد که ادغام نوپای اقتصادی برآمده از این “دولت اتحادیه” بدون تضمین کامل جابجایی بدون روادید کارگران و در عین حال در نظر گرفتن تمام خطرات امنیتی در این زمینه غیرممکن است.

او گفت: این همان هدف مفهوم سیاست مهاجرتی دولت اتحادیه است که توسط دولت های ما تهیه شده است. در این زمینه کارهای زیادی انجام شده است.

همچنین آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس نیز گفت: اتحاد نیروهای ما در سطح منطقه ای سپری امنیتی نه تنها برای کشورهای ما، بلکه برای کل جغرافیای شوروی سابق است.

پوتین و لوکاشنکو پس از این دیدار فرمانی را امضا کردند که به موجب آن برنامه دولت اتحادیه روسیه-بلاروس و همچنین “دکترین نظامی دولت اتحادیه” تصویب شد.

نقشه راه 28 بندی این برنامه شامل هماهنگی در سیاست‌های کلان اقتصادی و پولی و اعتباری و همچنین داشتن سیاست‌های مشترک در صنعت، کشاورزی و انرژی و حوزه‌های دیگر است.

لوکاشنکو از زمان انتخابات ریاست جمهوری مناقشه برانگیز اوت 2020 کشورش که در آن برای ششمین دور به ریاست جمهوری رسید، به روسیه نزدیکتر شده است. اتحادیه اروپا و آمریکا این انتخابات را همراه با تقلب خواندند و از آن زمان تحریم‌هایی را اعمال کردند.

لوکاشنکو همچنین از پوتین بخاطر خودداری از دعوت وی به شبه جزیره کریمه گلایه کرد.

او گفت که اوکراین حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای بلاروسی بسته است و به همین دلیل سفر به کریمه بطور مستقیم از بلاروس به این مقصد ناممکن است. ولادیمیر ولادیمیرویچ (پوتین) هر بار وعده می‌دهد ما را به همراه خود به کریمه ببرد و اقدامات جدید که در آنجا صورت گرفته را نشان دهد. اما امروز تنها رفته است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.