تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
کد خبر : 47063

بهتر است یک مربی بادانش ایرانی داشته باشید

بهتر است یک مربی بادانش ایرانی داشته باشید

به گزارش ایسنا، ایوانس بوگاجنکوف (ایوان بوگانیکف) یکی از بزرگان والیبال شوروی بود که با این تیم به دو طلای المپیک در سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۶۸ دست یافت. او سرمربی و مدیر سابق تیم‌های ملی والیبال ایران بود و سال‌ها در ایران فعالیت داشت. گفت‌وگوی سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران با BOXSCORE را در

به گزارش ایسنا، ایوانس بوگاجنکوف (ایوان بوگانیکف) یکی از بزرگان والیبال شوروی بود که با این تیم به دو طلای المپیک در سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۶۸ دست یافت. او سرمربی و مدیر سابق تیم‌های ملی والیبال ایران بود و سال‌ها در ایران فعالیت داشت.
گفت‌وگوی سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران با BOXSCORE را در ادامه می‌خوانید:
ماجرای ورود شما به ایران و ۱۶ سال فعالیت در والیبال ایران چه بود؟
سال ۱۹۹۱ مسئولان ورزش ایران از کمیته ورزش اتحاد جماهیر شوروی خواست مربیان ورزشی را برای کار به ایران اعزام کند. در مجموع یازده مربی در رشته‌های مختلف ورزشی به ایران اعزام شدند و من هم یکی از این افراد بودم. ۱۶ سال در فدراسیون والیبال زیر نظر آقای یزدانی‌خرم کار کردم. این زمان طولانی شد شاید به این دلیل که نتایج خوبی در پیشرفت والیبال ایران به دست آمد.
چه عواملی باعث موفقیت شما در ایران شد؟ به نظر شما والیبال ایران چگونه می‌تواند به آن دوران سازندگی بازگردد؟

ایوانس بوگاجنکوف ردیف ایستاده نفر چهارم از راست

به درخواست من رئیس فدراسیون والیبال ایران از تیم‌های والیبال روسیه دعوت کرد تا برابر ایران بازی کنند. همه بازیکنان این تیم‌ها قدبلند بودند که برتری زیادی نسبت به بازیکنان کوتاه‌قد ایرانی داشتند. آقای یزدانی‌خرم به من این اختیار را داده بود تا بازیکنان حاضر در تیم ملی ایران را انتخاب کنم. به مدارس ایران سر می‌زدم و بچه‌ها را نه‌تنها بر اساس قد که بر اساس ساختار بدنی انتخاب می‌کردم. تقریبا هر ماه یک کلاس آموزشی با حضور همه مربیان ایرانی برگزار می‌کردم تا مربیان بتوانند آموخته‌ها را به بازیکنان انتقال دهند. بعد از مدتی همه بازیکنان منتخب تهران را جمع، اردوهای تدارکاتی را برگزار و سپس بهترین بازیکنان تیم ملی را انتخاب کردم. امروز شما هنوز هم می‌توانید به همان سطح پیشرفت قبل برسید اما روش تدریس در حال حاضر تغییر کرده است و شما باید به آن پایبند باشید. همه مربیان ایرانی باید این موضوع را کاملا رعایت کنند. علاوه بر این، دیدن فیلم‌های بازی‌ها برای بررسی کامل وضعیت حریفان ضروری است. البته امروزه آنالیزورها این کار را انجام می‌دهند. برای ارائه نظر کارشناسی باید در کنار تیم حضور داشته باشید و اظهار نظر از راه دور، سخت است.
به نظر شما دلایل تضعیف تیم بزرگسالان ایران پس از چندین سال حضور پرقدرت چیست؟
پاسخ صریح به این سوال دشوار است. عوامل زیادی می‌توانند در این اتفاق تأثیر بگذارند و باید دلایل مختلفی را که باعث این اتفاق شده است، بررسی کنید. بازیکنان باید بتوانند بازی‌ها و مسابقات طولانی و پرفشار را تحمل کنند.
نظر شما درباره محرومیت والیبال روسیه چیست؟
به دلیل حضورنیافتن تیم ملی روسیه در مسابقات جهانی، این مسابقات جذابیتش را از دست می‌دهد چون والیبال روسیه یکی از قوی‌ترین تیم‌هاست و برای تیم‌های قوی دنیا رقابت با تیم‌های ضعیف‌تر جالب نیست.
مربیان ایرانی را چگونه دیده‌اید؟ به نظر شما والیبال ایران در حال حاضر به مربی خارجی نیاز دارد یا مربی داخلی؟
آن زمان مربیان ایرانی آمادگی کافی برای مربیگری با استانداردهای جهانی را نداشتند. از بین مربیان باید فردی را انتخاب کرد که والیبال و بازیکنان ایرانی را بشناسد و آنها را دوست داشته باشد. مربی جدید باید حداقل سه سال با تیم کار کند. فقط در این صورت است که می‌توانید بفهمید که او مربی خوبی است یا نه. مربی با یک سال کار با تیم نمی‌تواند توانمندی‌هایش را نشان دهد. در واقع ایرانی یا خارجی‌بودن مربی مهم نیست. به نظرم بهتر است یک مربی بادانش ایرانی داشته باشید چون بازیکنان را بهتر می‌شناسد و کشورش را دوست دارد.
به نظر شما برای تحویل نسل طلایی به والیبال ایران چه باید کرد؟
راه‌اندازی مدارس شبانه‌روزی که ستاره‌های آینده والیبال ایران و جهان در آن تحصیل، تمرین و زندگی کنند. این پیشنهاد را زمانی که در ایران بودم به آقای یزدانی‌خرم دادم که بنا به دلایلی عملی نشد.
برای رشد و ارتقای والیبال بانوان ایران چه پیشنهادی دارید؟
من متخصص والیبال بانوان نیستم و هرگز زنان را آموزش نداده‌ام. بنابراین نمی‌توانم به این سوال با جزئیات پاسخ دهم اما اصول کلی باید مشابه اصول والیبال آقایان باشد.
درباره حرفه خود در ایران چه پیشنهادی به فدراسیون و باشگاه‌ها در خصوص استعدادیابی دارید؟ پیشنهاد می‌کنم فدراسیون، تیم‌ها و باشگاه‌های والیبال، روش استعدادیابی من را با سفر به تمام مدارس ایران و جستجوی والیبالیست‌های آینده در بین کودکان سه تا ۱۴ ساله ادامه دهند.
لطفا از روزهای کاری خود در ایران بگویید. در حال حاضر دوران بازنشستگی‌تان را چگونه می‌گذرانید؟
تمام زندگی من در ایران مربوط به والیبال بود و هدف این بود که تیم ملی ایران را به عرصه جهانی برسانم تا به عنوان حریفی قدرتمند، حرفی برای گفتن داشته باشد. بهترین خاطره‌ام زمانی بود که تیم مدال گرفت. بچه‌ها خوشحال بودند و من هم بابتش خوشحال بودم. در اوقات فراغت از زیبایی‌های کوه‌های ایران لذت می‌بردم و گردش می‌کردم. اکنون بازنشسته شده‌ و در حال استراحتم. وقتم را با کار در باغ می‌گذرانم و به ماهیگیری می‌روم.
نقاط قوت و ضعف والیبال ایران چیست؟
نقطه قوت والیبال ایران در این است که بازیکنان روند تمرین‌ها را بسیار جدی می‌گیرند، دستورات مربی را با دقت گوش می‌دهند و به آنها عمل می‌کنند. زمانی که آنجا بودم این طور بود اما نمی‌دانم الان چطور است. به نظر من نقطه ضعف این است که تیم ملی ایران در طول بازی سطح بازی و روند بالای بازی‌شان را حفظ نمی‌کنند. من با تماشای تمام بازی‌های تیم ایران از تلویزیون به این نتیجه رسیدم.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.