تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
کد خبر : 38729

اقدامات فرهنگی و نگرشی باید همپایه اقدامات اقتصادی در حوزه فرزندآوری انجام شود

اقدامات فرهنگی و نگرشی باید همپایه اقدامات اقتصادی در حوزه فرزندآوری انجام شود

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، صالح قاسمی با بیان اینکه موضوع فرزندآوری و جمعیت از جمله موضوعاتی است که بسیار گسترده و علل و عوامل دخیل در آن نیز بسیار زیاد است، گفت: موضوع جمعیت لایه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد و موضوع اقتصاد تنها یکی از این لایه‌هاست. وی افزود:

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، صالح قاسمی با بیان اینکه موضوع فرزندآوری و جمعیت از جمله موضوعاتی است که بسیار گسترده و علل و عوامل دخیل در آن نیز بسیار زیاد است، گفت: موضوع جمعیت لایه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد و موضوع اقتصاد تنها یکی از این لایه‌هاست.
وی افزود: بسیاری از صاحب‌نظران و مطالعات در این رابطه اذعان دارند که سهم لایه‌های فرهنگی و نگرشی در جامعه بیشتر از سهم لایه‌های اقتصادی است درحالیکه مسئله اقتصاد هم بسیار مهم است. بخش زیادی از سیاست‌های جمعیتی کشورهای دنیا در لایه‌های اقتصادی است و حمایت اقتصادی از خانواده و زوجین برای فرزندآوری بخش زیادی از قوانین و سیاست‌های جمعیتی کشورها را تشکیل می‌دهد.
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت معاونت ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر دچار تحلیل غلط شویم و فکر کنیم با حمایت اقتصادی حتماً و الزاماً همه مشکل جمعیت حل می‌شود و خانواده‌ها به فرزندآوری کاملاً ترغیب خواهند شد، اشتباه است چراکه بخش زیادی از این موضوع در نگرش خانواده‌هاست و باید توأمان در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ اقداماتی انجام شود تا نتیجه آن را در الگوی فرزندآوری شاهد باشیم.
قاسمی معتقد است که اقدامات فرهنگی و نگرشی باید همپایه اقدامات اقتصادی در حوزه فرزندآوری انجام شود و قانون باید یک پیوست فرهنگی و رسانه‌ای و هنری قدرتمند داشته باشد تا به نتیجه برسد.
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت معاونت ریاست جمهوری درمورد میزان موفقیت قانون جوانی جمعیت گفت: به دلیل اینکه قانون جوانی جمعیت یک سال و نیم است که اجرایی شده نمی‌توان به درستی و کامل توفیق این قانون را برآورد کرد اما در همین مدت دستگاه‌های نظارتی اعلام کردند که حدود ۳۵ درصد از قانون اجرا می‌شود اگرچه در اجرای همین ۳۵ درصد هم اشکالاتی وجود دارد و بسیاری از زوجین و خانواده‌ها برای دریافت امتیازات دچار مشکل هستند اما به نظر می‌رسد که این مشکلات خیلی هم ناامیدکننده نیست و در چند سال آینده می‌توان به بیش از ۵۰ درصد اجرای این قانون برسیم.
وی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، در پایان اظهار کرد: به نظر می‌رسد که پیوست فرهنگی و رسانه‌ای قانون جوانی جمعیت همپای اجرای مواد اقتصادی پیش نرفته و این ما را در رساندن به نتیجه دچار اشکال خواهد کرد.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.