تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۷
کد خبر : 37431

افشای پشت‌ پرده جنگ یمن و نقش پررنگ آمریکا در ادامه درگیری‌ها

افشای پشت‌ پرده جنگ یمن و نقش پررنگ آمریکا در ادامه درگیری‌ها

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، پایگاه خبری «الخبر الیمنی» در گزارشی درباره جنگ یمن و نقش آمریکا در ادامه آن نوشته است: «تیم لیندرکینگ» فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن در گفت‌وگو با روزنامه اماراتی الاتحاد به صراحت اعلام کرد که کشورش مخالف مذاکرات صنعا و ریاض در راستای برقراری صلح است. او

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، پایگاه خبری «الخبر الیمنی» در گزارشی درباره جنگ یمن و نقش آمریکا در ادامه آن نوشته است: «تیم لیندرکینگ» فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن در گفت‌وگو با روزنامه اماراتی الاتحاد به صراحت اعلام کرد که کشورش مخالف مذاکرات صنعا و ریاض در راستای برقراری صلح است. او گفت که پرداخت حقوق کارمندان یمنی می‌تواند در آینده تاثیراتی به دنبال داشته باشد.
مردم یمن که از سال ۲۰۱۶ حقوق‌شان قطع شده است و بدترین روزهای خود را سپری می‌کنند نمی‌توانند این مساله را درک کنند که پرداخت حقوق چگونه می‌تواند تاثیر منفی بر آینده یمن داشته باشد به‌جز اینکه واشنگتن از سیاست گرسنگی به عنوان وسیله‌ای برای تسلیم‌کردن آن‌ها استفاده می‌کند.
اسنادی که ویکی‌لیکس منتشر کرده است نشان می‌دهد که جنگ «علی عبدالله صالح» با انصارالله یمن در استان صعده در راستای منافع آمریکا شروع شد. در آوریل ۲۰۰۵ علی عبدالله صالح، رئیس جمهور وقت یمن دیداری با «توماس کراجسکی» سفیر آن زمان آمریکا داشت و از وی خواست که در جنگ صعده به آن‌ها کمک کند. صالح به سفیر آمریکا گفته بود که «این جنگ آمریکایی است و ما در جنگ شما مبارزه می‌کنیم، آن‌ها دشمنان آمریکا و اسرائیل و دوستان ایران هستند، درحالی که ما دوست شما هستیم».
همچنین سند دیگری منتشر شده است که نشان می‌دهد علی عبدالله صالح در پیامی به «جورج بوش» رئیس جمهوری وقت آمریکا تاکید کرده است: یمنی‌ها مشکلی با حوثی‌ها (انصارالله) ندارند جز اینکه حوثی‌ها با آمریکایی‌ها دشمنی دارند و تلاش می‌کنند که به منافع آمریکا و روابط یمنی-آمریکایی آسیب بزنند.
این دو سند به‌وضوح ثابت می‌کند که واشنگتن، انصارالله یمن را خطر و تهدیدی برای خود می‌دید؛ آمریکایی‌ها زمانی که انصارالله تنها در گوشه‌ای از حومه صعده قرار داشتند مخالف طرح و برنامه‌های آن‌ها بودند، اکنون که انصارالله به صنعا رسیده و حکومت را در دست گرفته‌اند چگونه می‌تواند این مساله را بپذیرد؟

«تیم لیندرکینگ» فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن

در این گزارش هم‌چنین آمده است: از سوی دیگر تعدادی از اعضای کنگره آمریکا به صراحت تاکید کردند که آمریکا در جنگ یمن شریک است و بدون این کشور جنگ تداوم نخواهد یافت زیرا این آمریکاست که مشخص می‌کند چه منطقه‌ای و چه زمانی بمباران شود، این آمریکا است که محاصره را وضع کرد و همین کشور است که از ائتلاف عربی حمایت تسلیحاتی و لجستیکی کرده و افسران نظامی این کشور هستند که عملیات را مدیریت می‌کنند.
جنگ یمن در راستای ساقط کردن دولت صنعا (انصارالله) و روی کار آمدن دولتی که به نفع آمریکا عمل کند اتفاق افتاد و «جرالد فیرستاین» سفیر وقت آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری مدیا لاین اعلام کرد که تا این هدف محقق نشود جنگ یمن پایان نخواهد یافت.
پایگاه خبری «الخبر الیمنی» افزوده است: واشنگتن از طریق نظامی در محقق کردن هدف خود ناکام مانده، به همین دلیل درکنار گزینه نظامی به «پلن بی» و فشارهای اقتصادی روی آورده تا بتواند از داخل دولت صنعا را ساقط کند.
«مارتا موندی» پژوهشگر انگلیسی در اظهارتی گفته بود که از پائیز ۲۰۱۶ مرحله جدید از جنگ در یمن آغاز شد؛ جنگ اقتصادی و منزوی کردن کشور. در این مرحله فرودگاه صنعا بسته شد، بندر الحدیده محاصره و مهم‌تر از آن‌ها بانک مرکزی یمن به استان عدن منتقل شد و کارمندان از حقوق‌شان محروم شدند.

در آن زمان وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد داد که انصارالله یمن باید از برخی استان‌ها خارج شوند و در مقابل سهمی در دولت وحدت ملی خواهند داشت اما صنعا با این مساله مخالفت کرد و «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله گفت: منتظر غیرممکن‌ها باشند، به‌خدا قسم اگر به ذرات گرد و غبار تبدیل شویم و در هوا پخش شویم، بهتر و شرافتمندانه‌تر از این است که تسلیم این جنایتکاران شویم.
همچنین «محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره یمن می‌گوید که «ماتیو تولر» سفیر آمریکا به طور روشن و آشکار تهدید کرد و گفت: اکنون یک معامله پیش روی شما قرار دارد یا آن را امضا می‌کنید و یا اینکه حصر اقتصادی وضع می‌کنیم و فرودگاه صنعا را می‌بندیم. ما نیز در پاسخ گفتیم هر کاری می‌خواهید انجام دهید!
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.