تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
کد خبر : 42169

استابلایزر چیست + مزایا و کاربرد آن ها

استابلایزر چیست + مزایا و کاربرد آن ها

استابلایزر چیست + مزایا و کاربرد آن ها بسیاری اتفاق افتاده که وسایل برقی شما به دلیل نوسان ولتاژ برق شهری، با آسیب‌های جدی مواجه شده‌اند. در حقیقت اگر ولتاژ خیلی افت کند یا بیش از حد بالا رود، در مدت زمان کوتاهی وسیله برقی شما از بین خواهدرفت. از آن جاییکه برای سوختن وسایل

استابلایزر چیست + مزایا و کاربرد آن ها

بسیاری اتفاق افتاده که وسایل برقی شما به دلیل نوسان ولتاژ برق شهری، با آسیب‌های جدی مواجه شده‌اند. در حقیقت اگر ولتاژ خیلی افت کند یا بیش از حد بالا رود، در مدت زمان کوتاهی وسیله برقی شما از بین خواهدرفت. از آن جاییکه برای سوختن وسایل برقی به خاطر این نوسان ولتاژ گارانتی درنظر گرفته نشده، اهمیت استفاده از استابلایزر به عنوان تثبیت کننده ولتاژ، بیشتر خواهدشد. در ادامه قصد داریم بیشتر درباره این دستگاه و انواع آن توضیح دهیم تا با در اختیار داشتن راهنما خرید استابلایزر اقدام به خرید کنید.

با نحوه عملکرد استابلایزر بیشتر آشنا شوید

استابلایزرها را براساس تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها عملکرد متفاوتی خواهدداشت. اما با این حال بازهم عملکردی یکسان دارند. مهم‌ترین اصل استابلایزر خطایابی و ارائه ولتاژی ثابت برای وسایل برقی خواهدبود.

در یک استابلایزر یک مرجع ولتاژ قرار دارد که مقدار ولتاژ مورد نظر در آن تعیین خواهدشد. پس زمانی که اتصال جریان برق برقرار شود، استابلایزر ولتاژ ورودی را با ولتاژ تعیین شده مقایسه کرده و با استفاده از ترانس اتوماتیک و القای جریان در سیم پیچ، جریان برق را اصلاح کرده و در اختیار دستگاه می‌گذارد.

چرا باید از استابلایزر استفاده کنیم؟

مهم‌ترین دلیل استفاده از استابلایزر تثبیت ولتاژ بوده که از آسیب به دستگاه جلوگیری خواهد کرد. اما سایر مزیت‌های استفاده از استابلایزر در وسایل برقی شامل موارد زیر است:

  • جلوگیری از خرابی دستگاه در برابر نوسانات شدید برق: نوسانات شدید ولتاژ که به آن اسپایک هم می‌گویند، می توانند ظرف مدت زمان کوتاهی به وسایل برقی آسیب برسانند. در این موارد استابلایزر قطعی جریان برق را تشخیص داده و از این اتفاق جلوگیری خواهدکرد.
  • افزایش طول عمر وسایل برقی : نوسانات ولتاژ تا حد زیادی می‌توانند باعث استهلاک وسایل برقی خانگی شوند. از همین‌رو با ثابت ماندن جریان برق طول عمر این وسایل افزایش پیدا خواهندکرد.
  • کاهش هزینه‌های برق مصرفی: جریان برق در صورتی به میزان کنترل شده‌ای خواهدرسید که موجی سینوسی داشته باشد. در واقع زمانی که از این حالت خارج شود، به معنی افزایش مصرف برق خواهدبود. دیگر وظیفه استابلایزر یکنواختی موج جریان به شکل سینوسی بوده تا از مصرف بیش از اندازه برق جلوگیری شود.

انواع استابلایزر را بیشتر بشناسید

 

 انواع استابلایزر

همانطور که گفته شد استابلایزرها را براساس تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها دسته‌بندی می‌کنند که هرکدام ویژگی‌های مخصوص به خودشان را دارند:

استابلایزر رله ای

ساده‌ترین مدل استابلایزر، مدل رله‌ای آن است که میزان ولتاژ را پله پله اصلاح کرده و آن را در یک حد نگه می‌دارد. استابلایزر رله‌ای در مقایسه با سایرین از قیمت پایین‌تری برخوردار است. به دلیل تنظیم مکانیکی ولتاژ، دقت و سرعت مناسبی نداشته و انتخاب مناسبی برای خرید استابلایزر کولرگازی محسوب نخواهدشد.

استابلایزر سرووموتوری

به نظر می‌رسد یکی از مناسب ترین استابلایزرها برای استابلایزر یخچال، مدل سرووموتوری است. به این خاطر که این مدل از تثبیت کننده‌ها از حساسیت بالایی برخوردار بوده و می‌توانند وسایل برقی حساس مانند یخچال و فریزر را در برابر اختلاف ولتاژ ورودی در امان نگه دارند.

استابلایزر استاتیک

عملکرد این مدل از استابلایزر بسیار شبیه به مدل سرووموتوری خواهدبود با این تفاوت که جاروبک و سروو از آن حذف شده است. در واقع اصلاح ولتاژ به روش سوییچینگ و با کنترل پهنای پالس کاملا الکتریکی انجام خواهدشد.

 در نتیجه که همه وسایل برقی به استابلایزر نیاز دارند

هر استابلایزری براساس توان مصرفی، جریان، دقت اصلاح ولتاژ و میزان تاخیر در برقراری جریان، عملکردی متفاوت خواهدداشت. به همین دلیل انواع و کاربرد استابلایزر را معرفی کردیم، تا بسته به نیازتان اقدام به خرید کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.