تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر : 45928

ابعاد حمله به «پایگاه آمریکا در اردن»

ابعاد حمله به «پایگاه آمریکا در اردن»

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، پس از این حمله «مهند المبیضین» سخنگوی دولت اردن اعلام کرد که پایگاه «التنف» در سوریه مورد حمله قرار گرفته است که حدود ۲۴ کیلومتر با خاک این کشور فاصله دارد، در مقابل آمریکا می‌گوید که این حمله پایگاه «البرج T۲۲» واقع در شمال شرقی اردن را

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، پس از این حمله «مهند المبیضین» سخنگوی دولت اردن اعلام کرد که پایگاه «التنف» در سوریه مورد حمله قرار گرفته است که حدود ۲۴ کیلومتر با خاک این کشور فاصله دارد، در مقابل آمریکا می‌گوید که این حمله پایگاه «البرج T۲۲» واقع در شمال شرقی اردن را هدف قرار داده است.
امنیت و حاکمیت اردن
«مامون ابو نوار» سرلشکر بازنشسته و تحلیلگر نظامی اردنی درباره تفاوت در روایت‌ها درباره این حمله به خبرگزاری آناتولی گفت: صحبت در مورد این که حمله در قلمرو اردن انجام شده به این معنا است که ما مجبور به پاسخگویی هستیم؛ چراکه این نقض حاکمیت کشور محسوب می‌شود و بنابراین به عقیده من امان در تعیین مکان حمله دقیق‌تر است.
وی افزود: درگیری آمریکایی‌ها با گروه‌های مقاومت در منطقه ادامه دارد و من پیش‌بینی می‌کنم که واشنگتن در عراق و سوریه ناگزیر به پاسخگویی شود.
وی خاطرنشان کرد: پایگاه البرج که واشنگتن از آن صحبت می‌کند بسیار نزدیک به مرز اردن است و در مجاورت پایگاه التنف قرار دارد.

ابو نوار هدف از این حملات را تحت فشار قرار دادن واشنگتن برای خروج از منطقه ارزیابی کرد.
وی تصریح کرد: آمریکا می‌خواهد به این حمله ابعادی در آینده بدهد و به همین دلیل از اردن به عنوان متحد خود یاد کرد و می‌خواهد هرگونه بازدارندگی آتی علیه گروه‌های منطقه را گسترش دهد و از این طریق از نفوذ و فضای حیاتی خود در منطقه محافظت کند.
این نظامی بازنشسته اردنی همچنین تاکید کرد: شکست در رصد و رهگیری پهپادها شکستی برای آمریکا است، اما ماهیت این پهپادها این است که به اهداف خود می‌رسند و من احتمال می‌دهم که از خاک عراق به پرواز درآمده‌اند نه سوریه.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: دولت اردن در خوانش‌های خود از امنیت ملی کشور به مواضع و رویه‌های خود متکی است، بنابراین من با آنچه که امان درباره محل حمله اعلام کرد، موافق هستم.
جغرافیای جدید برای رویارویی
در همین حال «عامر السبایله» تحلیلگر سیاسی اردنی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی تاکید کرد: باید در نظر گرفت که هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی ابعادی غیرمتعارف به خود گرفته است و واشنگتن را نیز به سمت واکنش غیرمتعارف سوق خواهد داد.
وی افزود: هدف قرار دادن اردن به این معنی است که جغرافیای جدیدی در رویارویی وجود دارد و این ما را به سمت تشدید تنش جدید به دلیل کشته شدن نظامیان ارتش آمریکا می‌برد.
السبایله معتقد است: آمریکا ناگزیر به واکنش است، به ویژه اینکه تبلیغات انتخاباتی در این کشور کلید خورده است؛ بنابراین آنچه اتفاق افتاد بهترین دستاویز برای جمهوری خواهان در راستای نشان دادن ضعف دموکرات‌ها به رهبری جو بایدن خواهد بود.
وی افزود: این امر باعث واکنش قاطع در مناطق مختلف خواهد شد و اردن را ملزم می‌کند که سطح آمادگی خود را بالا ببرد؛ چراکه این حادثه نشان می‌دهد جغرافیا گسترش یافته و آمریکایی‌ها از این پس تنها در سوریه و عراق هدف قرار نمی‌گیرند.

آناتولی در ادامه گزارش خود آورده است: اردن ابتدا منکر این بود که حمله در قلمرو آن بوده است، سپس اعلام کرد که نیروهای آمریکایی به عنوان بخشی از توافق میان واشنگتن و امان در مرز حضور دارند.
طبق این گزارش، ناظران بر این باورند که روایت اردن در ابتدا بر اساس فاصله نزدیک میان پایگاه التنف و البرج بود و همین مسئله امان را بر آن داشت تا بلافاصله پس از اعلام رسمی خبر حمله، وقوع آن در خاک خود را تکذیب کند.
در همین راستا، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که اطلاعات زیادی درباره پایگاه البرج در دست نیست.
طبق گزارش این رسانه، البرج در یک مکان استراتژیک مهم در شمال شرق اردن و مثلث مرزی با سوریه و عراق واقع شده است.
همچنین دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد سرباز آمریکایی در پایگاه البرج مستقر هستند و همچنین مشخص نیست که چه نوع سلاح و پدافند هوایی در داخل آن وجود دارد.
بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، البرج در داخل خاک اردن و نزدیک به اردوگاه آوارگان سوری «الرکبان» قرار دارد.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.