تاریخ انتشار : جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
کد خبر : 40698

ابتلای بیش از ۲۰۰ میلیون نفر به پوکی استخوان در جهان / سهم بالاتر ابتلا در زنان

ابتلای بیش از ۲۰۰ میلیون نفر به پوکی استخوان در جهان / سهم بالاتر ابتلا در زنان

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، دکتر پریوش شیری با اشاره برگزاری پویش پیشگیری از پوکی استخوان با شعار «استخوان‌های بهتری بسازیم»، گفت: این پویش با توجه به اهمیت آموزش و آگاهی همگانی در زمینه پیشگیری و مدیریت پوکی استخوان برگزار می‌شود و شناسایی زودتر پوکی استخوان و آگاه‌سازی مردم نسبت به شناخت عوامل

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، دکتر پریوش شیری با اشاره برگزاری پویش پیشگیری از پوکی استخوان با شعار «استخوان‌های بهتری بسازیم»، گفت: این پویش با توجه به اهمیت آموزش و آگاهی همگانی در زمینه پیشگیری و مدیریت پوکی استخوان برگزار می‌شود و شناسایی زودتر پوکی استخوان و آگاه‌سازی مردم نسبت به شناخت عوامل خطر این بیماری از اهداف این پویش است.
وی خاطرنشان کرد: پوکی استخوان (استئوپروز) با کاهش توده استخوانی و تحلیل رفتن بافت استخوان شناسایی می‌شود و باعث آسیب‌دیدگی استخوان و افزایش خطر شکستگی می‌شود.
به گفته وی در افراد مبتلا به این بیماری حتی پس از یک زمین خوردن یا ضربه جزئی خطر شکستگی استخوان به شدت افزایش می‌یابد.
شیری تاکید کرد: این بیماری هیچ علامت واضحی ندارد و بسیاری از مردم تا زمانی که دچار شکستگی نشدند، از ابتلا به آن بی‌خبر هستند بنابراین با توجه به شیوع گسترده و بی‌اطلاعی اغلب افراد از بیماری تا زمان بروز شکستگی، به آن همه‌گیری خاموش نیز می‌گویند.  
کارشناس بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت گفت: طبق برآوردها بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا از بیماری پوکی استخوان رنج می‌برند.
به گفته وی بر اساس آمار بنیاد بین‌المللی پوکی استخوان از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر در سراسر دنیا در طول زندگی خود شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان را تجربه خواهند کرد.
شیری با اشاره به اینکه پوکی استخوان منجر به کاهش کیفیت زندگی و بار مالی سنگین برای نظام‌ بهداشت و درمان کشورها می‌شود، گفت: شکستگی‌ها زندگی فرد را تغییر می‌دهند و باعث درد، ناتوانی و از دست دادن استقلال فرد می‌شوند.
وی افزود: به همین دلیل جلوگیری از پوکی استخوان و تشخیص به‌موقع این بیماری قبل از شکستگی با درمان زودهنگام و بسیار مهم است.
به گفته شیری ورزش، تغذیه سالم، شیوه زندگی سالم، شناخت عوامل خطر و تشخیص و درمان به موقع پنج گام موثر برای پیشگیری از شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان هستند.
وی با اشاره به ارتباط بین فعالیت بدنی و سلامت استخوان در طول زندگی گفت: سیستم اسکلتی عضلانی افراد به فعالیت بدنی و تحمل وزن به عنوان محرکی برای حفظ و ساخت استخوان و جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات حساس است.
این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت تاکید کرد: همه افراد بر اساس شرایط بدنی و سن باید به طور منظم ورزش‌های تحمل وزن، تقویت عضلات و تمرینات تعادلی را انجام دهند. 
به گفته وی تمرینات هوازی تحمل وزن با شدت متوسط تا زیاد مانند پیاده‌روی سریع، پیاده‌روی، بالا رفتن از پله یا آهسته دویدن، تمرینات مقاومتی پیشرونده با شدت بالا مانند بالا بردن وزنه و تمرینات با ضربه بالا مانند پرش یا طناب زدن برای حفظ توده استخوانی مفید هستند.
شیری از تغذیه صحیح به عنوان یکی دیگر از عوامل پیشگیری از پوکی استخوان نام برد و گفت: همه افراد باید اطمینان حاصل کنند که رژیم غذایی آنان متعادل و حاوی کلسیم، ویتامین D ، پروتئین و املاح ضروری برای حفظ و سلامت استخوان‌ها است.
وی با اشاره به نقش عوامل ژنتیک در احتمال ابتلا به پوکی استخوان اظهار کرد: شیوه زندگی سالم مانند رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی، پرهیز از استعمال دخانیات و نوشیدن الکل درکنار درمان دارویی برای کنترل بیماری نیز بر حفظ توده استخوانی و میزان از دست دادن استخوان در مراحل بعدی زندگی تأثیر زیادی دارند.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شیری تاکید کرد: سبک زندگی سالم به افراد کمک می‌کند تا حدی از پیشرفت پوکی استخوان پیشگیری کنند، عضلات خود را تقویت کنند. همه افراد ۶۰ سال به بالا برای انجام تست بررسی تعادل و پیشگیری از خطر سقوط می‌توانند به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند و از خدمات آموزشی در این زمینه و دریافت مکمل‌های دوران سالمندی نیز بهره‌مند شوند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.