تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
کد خبر : 52012

معادن سنگ چینی

معادن سنگ چینی

سنگ چینی و معادن آن

ایران جز کشورهاییست که معدن سنگ چینی در آن به صورت محدود وجود دارد. البته این موضوع و این ارقام در مقایسه با سنگی همچون تراورتن بیان شد که رتبه نخست دنیا را از آن خود داریم. بنابراین شاید معادن سنگ چینی کشور را بتوانیم در کمتر از ۱۰ نام خلاصه کنیم. در این متن به معرفی انواع آن ها، شکل ظاهری، رنج قیمت و محبوبیت هر یک خواهیم پرداخت و امیداوریم که بعد از خواندن این متن با تمامی معادن سنگ چینی آشنا شده باشیم. سنگ چینی در دسته بندی سنگ های آهکی قرار دارد که نسبت به سنگ های دیگر تخلخل بسیار ناچیز و تراکم فوق العاده بالاتری دارد؛ دانه ها و بلور های تشکیل دهنده این سنگ و همچنین ترد و شکننده بودن آن ها موجب نامگذاری چینی شده اند و از دیرباز در بیرون و داخل ساختمان شاهد اجرای آن ها به صورت انبوه و همیشگی بوده ایم. از معروف ترین سنگ های چینی کشورمان می توانیم به معادن سنگ الیگودرز، ازنا، لایبید، سیرجان، قروه، نیریز، کشکک و … اشاره کنیم. این ها تنها چند معدن معروف از ده ها معدن حال حاضر هستند که سنگشان در بازار داخل و حتی بین الملل طرفدار و خواهان بسیاری پیدا کرده است. با کالاساخت همراه باشید

سنگ الیگودرز

می توان گفت سنگ الیگودرز معروف ترین ومحبوب ترین سنگ چینی به شمار می آید. معدن این سنگ در استان لرستان بوده و از کوه های الیگودرز استخراج می شود. ناگفته نماند که این معدن سنگ نیز همانند دیگر معادن دارای سینه کارهای استخراجی زیادی بوده که سنگ هر کدام با دیگری تفاوت دارد؛ البته این تفاوت چشمگیر نبوده و کسی که در حرفه سنگ و ساخت و ساز یا تولید آن باشد می تواند متوجه آن شود. رنگ سنگ الیگودرز سفید است. البته سورت های مشکی و آبی نیز در این سنگ وجود دارند که در کمتر مواردی برش داده می شوند و سنگ های خاص و کمیاب الیگودرز محسوب می شوند. بنابراین ما سنگ چینی الیگودرز را با زمینه سفید و خطوط آبی و طوسی می شناسیم. هرچقدر رنگ سنگ سفید تر و یکدست تر شود، درجه سنگ بالاتر رفته و به تبع آن قیمت نیز افزایش پیدا می کند. به همین دلیل است که در سورت بندی سنگ الیگودرز چینی گاها با بیش از ده ها درجه مختلف روبرو هستیم که هر یک رنگ و قیمت متفاوتی با دیگری دارد. سنگ سفید چینی الیگودرز در انواع سنگ پلاک، پله و کف تولید و فرآوری می گردد. البته بیشترین فرآوری این سنگ در حال حاضر به صورت اسلب می باشد.

سنگ ازنا

یکی دیگر از معروف ترین سنگ های چینی کشور متعلق به معدن ازنا می باشد. معدن این سنگ نیز در استان لرستان و حومه ازنا بوده و می توان گفت که زیباترین سنگ چینی را در دل خود داراست. سنگ چینی ازنا نسبت به سنگ الیگودرز گران تر و البته سفید تر است. به بیان دیگر رنگ زمینه سنگ سفیدی بیشتر و جلای بهتری داشته و از همین رو به عنوان سنگ زیباتر شناخته می شود. در حال حاضر در بازار ایران الیگودرز بر اساس فروش حرف اول را می زند اما اگر بخواهیم بی طرف مطلبی را بیان کنیم باید ازنا را از الیگودرز سفیدتر و زیباتر بدانیم. سنگ ازنا چینی نیز در سه نوع پلاک، پله و کف تولید می گردد. البته بیشترین فرآوری این سنگ در کشور به صورت اسلب خواهد بود.

سنگ لایبید

محکمترین سنگ چینی را کریستال لایبید می دانیم. این سنگ بسیار متراکم و محکم می تواند در انواع کاربری های نما، دیوار داخلی، راه پله و کف مورد استفاده قرار گیرد و بعد از جنس گرانیت به عنوان محکمترین و ماندگارترین سنگ ها شناخته شود. معدن لایبید در استان اصفهان قرار دارد و در دو رنگ متفاوت آبی و سفید دیده می شود. البته در بیشتر موارد سنگ لایبید را به عنوان سنگ کریستال طوسی و آبی می شناسیم اما در درجه های سوپر سنگ سفید آن می توانیم شکل و طرح فوق العاده زیبا و جذابی را شاهد باشیم. پس سنگ کریستال به دو سورت آبی و سفید وجود دارد که هر دو از نظر جنس و کیفیت در یک رتبه قرار دارند اما شکل ظاهری و البته قیمتشان بسیار متفاوت با دیگری خواهد بود. سنگ لایبید سفید یا همان سنگ کریستال سفید را معمولا به صورت اسلب، لوح و سپس ابعاد ۶۰*۶۰ و ۴۰*۴۰ برش می زنند در صورتی که سنگ لایبید طوسی یا آبی در همه انواع پلاک، ریزه بار، پله و… تولید و فرآوری می گردد. در کالاساخت هر دو سورت این سنگ موجود و قابلیت تولید به صورت ابعاد و ضخامت سفارشی را دارند.

سنگ سیرجان

سنگ قدمگاه یکی از معروف ترین سنگ های چینی کشور به شمار می آید. سنگ چینی سیرجان که با نام سنگ چینی قدمگاه نیز شناخته می شود یکی از خاص ترین سنگ های حال حاضر است که در سنگبری های کمتری برش و فرآوری می گردد. از نظر شکل ظاهری می توانیم آن را با ازنا مقایسه کنیم اما از نظر قیمت می توانیم سیرجان را نسبت به ازنا کمی گران تر معرفی کنیم. نکته اینجاست که در کالاساخت این سنگ موجود نیست و سنگبری های صنایع سنگ ایران تولید و برش سنگ سفید سیرجان را نخواهد داشت؛ این سنگ چینی نیز همانند دیگر چینی هایی که معرفی شده است می تواند در چهار نوع برش اسلب، پلاک، کف فرش و پله دیده شود.

سنگ چینی

سنگ قروه

شاید بتوانیم سفید ترین سنگ چینی کشور را با نام سنگ چینی قروه معرفی کنیم. معدن اصلی این سنگ در استان کردستان بوده و سینه کاری مانند چینی سایمان آن شهرت بین المللی دارد. در کالاساخت و صنایع سنگ ایران برش این سنگ وجود ندارد اما در این متن باید حتما به معرفی آن پرداخته شود. سنگ سفید قروه یکی از زیباترین سنگ های چینی تلقی می شود که در بیشتر موارد شاهد صادر شدن بلوک و همچنین سنگ فرآوری شده آن به دیگر کشور ها هستیم. این سنگ نیز در هر چهار مدل فرآوری اسلب، پله، پلاک و کف فرش دیده می شود.

کلام آخر

در کشورمان معادن سنگ بسیار زیادی وجود دارد که سنگ چینی کریستال یکی از معروف ترین و قدیمی ترین آن ها تلقی می گردد. سنگ های چینی در دنیا دارای شهرت هستند و در تمام کشور ها انواع اسلب های آن ها به کار گرفته می شود. در کالاساخت نیز سعی برآن داریم تا انواع مختلف آن ها معرفی و عرضه نماییم. سنگ چینی الیگودرز، لایبید، ازنا، نیریز و … از معروف ترین آن ها به شمار می آیند که سعی داریم در انواع فرآوری های صیقلی، بوش همر، اسکراچ و … و همچنین انواع اندازه ها و ضخامت های پلاک، کف فرش و پله آن ها را به سراسر کشور ارسال نماییم. امید است بتوانیم با صادرات هرچه بیشتر این سنگ البته به صورت فرآوری شده گامی بلند در معرفی سنگ ایران به دنیا برداریم. برای مشتریان عزیز داخل کشور نیز هیچ محدودیت تولید و ارسالی نداشته و سنگ چینی با هر ضخامت و اندازه ای طبق سفارش مشتری برش داده شده و تولید می گردد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.