تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
کد خبر : 26966

رئیس جمهوری تونس انتقادات آمریکا را رد کرد

رئیس جمهوری تونس انتقادات آمریکا را رد کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، قیس سعید، رئیس جمهوری تونس در جریان مشارکت در نشست سران آفریقا در واشنگتن، طی نشستی با هیئت تحریریه روزنامه واشنگتن پست و خبرنگاران «اخبار جعلی» را عامل انتقاد گسترده غرب از اقدامات او برای تحکیم اختیارات ریاست‌جمهوری خود دانست و «قدرت‌های خارجی» نامشخصی را محکوم کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، قیس سعید، رئیس جمهوری تونس در جریان مشارکت در نشست سران آفریقا در واشنگتن، طی نشستی با هیئت تحریریه روزنامه واشنگتن پست و خبرنگاران «اخبار جعلی» را عامل انتقاد گسترده غرب از اقدامات او برای تحکیم اختیارات ریاست‌جمهوری خود دانست و «قدرت‌های خارجی» نامشخصی را محکوم کرد که به گفته او تلاش می‌کنند مخالفان را برای سرنگون کردن او تحریک کنند.
وی گفت، بسیاری از دشمنان دموکراسی در تونس هستند که می‌خواهند تمام تلاش خود را برای تضعیف زندگی دموکراتیک و اجتماعی این کشور از درون انجام دهند.
واشنگتن پست نوشت، قیس سعید پس از گذشت بیش از یک دهه از قیام ۲۰۱۱، که به یک دیکتاتوری طولانی پایان داد و موجی از انقلاب را در سراسر جهان عرب به راه انداخت، این اظهارات را مطرح می‌کند.
این روزنامه نوشت، سعید در حالی برای حضور در این نشست به آمریکا رفته است که تنها چند روز به برگزاری انتخابات پارلمانی مانده است؛ انتخاباتی که امیدوار است به دوره رویارویی با حامی اصلی تونس یعنی آمریکا پایان دهد.
با این حال، روایت‌های متضاد آمریکا و تونس درباره وقایع این کشور پس از انتخابات سعید به عنوان رئیس جمهوری در سال ۲۰۱۹ و مهم‌تر از آن پس از تعلیق پارلمان در سال ۲۰۲۱ حاکی از تشدید روابط دو کشور در طول این سفر است، روابطی که ممکن است به رویارویی کشیده شود، زیرا آمریکا تهدید می‌کند که کمک‌های مورد نیاز را متوقف می‌کند، و سعید هرگونه اشاره به توبیخ را رد می‌کند.
واشنگتن پس از برکناری زین العابدین بن علی، رئیس جمهور مستبد تونس، از دموکراسی نوپای این کشور دفاع کرد و در حالی که سایر کشورهای بهار عربی وارد درگیری، هرج و مرج یا حکومت نظامی شده‌اند، تونس به عنوان یک نقطه درخشان ظاهر شد؛ اما اکنون، دولت آمریکا به دلیل اقدامات سعید، کمک‌های نظامی و غیرنظامی به تونس را در بودجه مالی سال ۲۰۲۳ خود تقریباً به نصف کاهش داده است.
قیس سعید ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ اقدامات فوق‌العاده‌ای را اتخاذ کرد که از جمله آن انحلال شورای قضایی و پارلمان و تدوین قانون اساسی جدید بود. این اقدامات با انتقادات زیادی از سوی طرف‌های داخلی و خارجی مواجه شد. تونسی‌ها این اقدامات قیس سعید را “کودتا” می‌دانند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.