تاریخ انتشار : جمعه ۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۴:۳۴
کد خبر : 20294

به جز حامیان رژیم صهیونیستی، جهان از نشست تهران استقبال کرد

به جز حامیان رژیم صهیونیستی، جهان از نشست تهران استقبال کرد

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از برگزاری نشست آستانه در تهران اظهار کرد: این اجلاس در موقعیت بسیار مهمی برگزار شد زمانی که نگرانی جدی از حمله نظامی ترکیه به سوریه‌ وجود داشت و ما شاهد درگیری جدیدی در منطقه بودیم که در صورت وقوع این درگیری‌ها می‌توانست تقویت مجدد گروه‌های

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از برگزاری نشست آستانه در تهران اظهار کرد: این اجلاس در موقعیت بسیار مهمی برگزار شد زمانی که نگرانی جدی از حمله نظامی ترکیه به سوریه‌ وجود داشت و ما شاهد درگیری جدیدی در منطقه بودیم که در صورت وقوع این درگیری‌ها می‌توانست تقویت مجدد گروه‌های تروریستی و آواره شدن مردم سوریه را به همراه داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در واقع از رو در رو قرار گرفتن دو کشور اسلامی رژیم صهیونیستی بیشترین بهره را خواهد برد اما برگزاری اجلاس آستانه در تهران بین روسای جمهور سه کشور ایران، ترکیه و روسیه و همچنین بیانیه‌ای که در پایان منتشر شد نشان از این داشت که هر سه کشور به ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید دارند و این‌که اختلافات و مسائل از طریق گفت‌وگوهای سیاسی حل شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد: البته ترکیه نگرانی امنیتی در ارتباط با کردهای سوری دارد که پس از مذاکرات مقرر شد از طریق مذاکره و گفت‌وگو این مسائل حل شود. این اتفاق گام مهمی بود که موجب شد سه کشور ایران، روسیه و ترکیه تاکید کردند که تمایلی به جنگ در سوریه توسط ترکیه ندارند و ترکیه هم قول داد که روند آستانه را ادامه دهد.

سفیر سابق کشورمان در جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد: حضور وزیر خارجه سوریه در تهران در چنین ایامی در همین ارتباط بوده که می‌تواند به جدی بودن این کشور برای حل مشکل مرزی و امنیتی ترکیه تاکید کند. بنابراین با توجه به اراده دو کشور ترکیه و سوریه و مشارکت ایران و روسیه این امیدواری وجود دارد که شاهد جنگ دیگری در این منطقه نباشیم.

پاک‌آیین همچنین با اشاره به واکنش‌های جهانی نسبت به برگزاری نشست آستانه در تهران اظهار کرد: طیف‌های مختلفی از کشورهای جهان اظهارنظرهای متفاوتی کردند کشورهایی مثل آمریکا و آنهایی که طرفدار جنگ بین سوریه و ترکیه بوده و به دنبال تامین امنیت رژیم صهیونیستی از مسیر ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی هستند طبیعتا از برگزاری این اجلاس در تهران راضی نبودند و مسائل دیگری را مطرح کردند.

وی در پایان اظهار کرد: هستند کشورهایی که به دنبال انتقال بدون مشکل انرژی به کشورهای خود بوده و از جنگ استقبال نمی‌کنند و به نظر می‌رسد عمده کشورهای جهان از ابتکار ایران استقبال کرده است و امیدواریم که این اقدام تاثیر مثبتی برای ایجاد امنیت در برداشته باشد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.