تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
کد خبر : 2148

الکساندر لوکاشنکو: من دیکتاتور نیستم

الکساندر لوکاشنکو: من دیکتاتور نیستم

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از یورونیوز، الکساندر لوکاشنکو به مناسبت یک سالگی انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در این کشور، روز دوشنبه ۹ اوت، در سخنانی مدعی شد که او در رقابتی سالم پیروز انتخابات شده و هیچ تقلبی صورت نگرفته است. رئیس جمهوری بلاروس همچنین با تاکید بر اینکه انتخاباتی سالم در این

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از یورونیوز، الکساندر لوکاشنکو به مناسبت یک سالگی انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در این کشور، روز دوشنبه ۹ اوت، در سخنانی مدعی شد که او در رقابتی سالم پیروز انتخابات شده و هیچ تقلبی صورت نگرفته است.

رئیس جمهوری بلاروس همچنین با تاکید بر اینکه انتخاباتی سالم در این کشور برگزار شده، افزود: «امروز بلاروس در کانون توجه همه جهانیان واقع نشده است. من با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۹ اوت سال گذشته، کشور را از شورش‌های خشونت آمیز نجات دادم در حالی که دیگران به دنبال اجرای کودتا در کشور بودند.»

اظهارات لوکاشنکو در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از کشورهای جهان و همچنین اتحادیه اروپا نتیجه آن انتخابات را به رسمیت نشناخته‌اند.

پس از اعلام نتایج، ده‌ها هزار نفر از مردم معترض به خیابان‌ها در شهرهای مختلف بلاروس آمدند و بزرگترین چالش حکومتی علیه مردی که از سال ۱۹۹۴ قدرت را در بلاروس در اختیار دارد، به راه انداختند.

لوکاشنکو همچنین در واکنش به پناهندگی کریستینا تیمانوسکایا و عدم بازگشت به کشور، این دونده جوان را متهم کرد که از سوی کشورهای خارجی مدیریت و تحریک شده است. لوکاشنکو همچنین گفت: «تیمانوسکایا در توکیو بود که با دوستانش در لهستان تماس گرفت و آنها به او گفتند وقتی به فرودگاه می‌روی به سمت یک افسر ژاپنی فرار کن و فریاد بزن.» لوکاشنکو همچنین کسانی که تیمانوسکایا را در فرودگاه رها کردند ماموران KGB خواند.

من دیکتاتور نیستم

این سیاستمدار ۶۶ ساله در بخش دیگری از صحبت‌هایش که در کاخ ریاست جمهوری واقع در مینسک به زبان می‌آورد، مدعی شد که او یک دیکتاتور نیست: «این اتهامات زننده‌ای که به من می‌زنند بی‌اساس است. من یک دیکتاتور نیستم. من فردی کاملا منطقی‌ام و هرگز چیزی را به کسی دیکته نکرده و نخواهم کرد.»

او همچنین بار دیگر غرب را تهدید کرد که در صورت ادامه فشارهای تحریمی علیه بلاروس، نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد.

لوکاشنکو با وجود تحریم‌های گسترده کشورهای غربی و اتحادیه اروپا، به لطف حمایت‌های روسیه توانسته همچنان قدرت خود را حفظ کند و کشور را اداره نماید.

تنش‌های بلاروس با قدرت‌های غربی و اتحادیه اروپا به ویژه پس از آن بالا گرفت که مقام‌های این کشور در ماه مه یک پرواز شرکت هواپیمایی رایان‌ایر را مجبور کردند در مینسک فرود بیاید تا بتوانند یک روزنامه‌نگار مخالف بلاروسی که در هواپیما حضور داشت را دستگیر کنند.

کشورهای همسایه بلاروس مانند لیتوانی و لهستان هم دولت میسنک را متهم کرده‌اند که در پاسخ به تحریم‌های اتحادیه اروپا تلاش کرده، بحران مهاجران در مرز بلاروس را مهندسی کند. این در حالیست که لوکاشنکو مدعی است این لیتوانی و لهستان هستند که در این زمینه مقصرند.

لوکاشنکو همچنین دخالت در مرگ ویتالی شیشوف که رهبری یک سازمان مخالف حکومت او در اوکراین را برعهده داشت تکذیب کرد. «شیشوف برای ما ارزشی نداشت که بخواهیم او را بکشیم. او برای ما هیچ بود.»

اظهارات دیکتاتور ۶۶ ساله بلاروسی در حالی مطرح می‌شود که مخالفان حکومت او می‌گویند در حال حاضر بیش از ۶۰۰ زندانی سیاسی در زندان‌های این کشور در حبس به سر می‌برند و حکومت لوکاشنکو به شدت با مخالفان برخورد و هرگونه اعتراضی را با خشونت سرکوب می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.