تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر : 16595

اتباع خارجی با شرکت در طرح شناسایی، اقامت موقت دریافت می‌کنند

اتباع خارجی با شرکت در طرح شناسایی، اقامت موقت دریافت می‌کنند

به گزارش ایسنا، احمد وحیدی در پایان جلسه کارگروه ساماندهی اتباع بیگانه در جمع خبرنگاران گفت: بعد از فجایایی که آمریکا در کشور افغانستان ایجاد کرد و مشکلات فراوانی را برای مردم این کشور به وجود آورد و حکومت جدیدی که در این کشور تشکیل شد، حجم گسترده‌ای از مهاجرت به سمت مرزهای کشور ما

به گزارش ایسنا، احمد وحیدی در پایان جلسه کارگروه ساماندهی اتباع بیگانه در جمع خبرنگاران گفت: بعد از فجایایی که آمریکا در کشور افغانستان ایجاد کرد و مشکلات فراوانی را برای مردم این کشور به وجود آورد و حکومت جدیدی که در این کشور تشکیل شد، حجم گسترده‌ای از مهاجرت به سمت مرزهای کشور ما شکل گرفت.

وی ادامه داد: مشکلات فراوانی برای کشور مردم افغانستان ایجاد شده بود و برخی از ترس به سمت مرزهای جمهوری اسلامی ایران آمده بودند و این کشور را نقطه‌ای امن برای خود می‌دانستند؛ افرادی که برخی از آنان به لحاظ اقتصادی دچار فروپاشی شده بودند و همه زندگی خود را از دست داده بودند. شکل‌گیری موج گسترده حرکت مردم کشور افغانستان به سمت مرزهای ما باعث شد که ما از آنان خواهش کنیم، داخل خاک کشور نشوند و تلاش کردیم در مرزها با ساماندهی، کمک‌های خارجی را به آنان برسانیم ولی تعدادی از این اتباع وارد مرزهای کشور شدند و ما نیز به لحاظ انسانی و آنچه که در آموزه‌های دینی خود داریم، از برخورد تند جلوگیری کردیم.

وحیدی افزود: هرچند که برخی رسانه‌های مغرض تلاش کردند، القا کنند که در ایران برخوردهای بدی با اتباع کشور افغانستان صورت می‌گیرد و همچنان این تلاش را از گذشته تا به امروز ادامه داده‌اند و درصدد هستند فضای نامناسبی ایجاد کنند اما آغوش مردم ما برای مهاجرانی که مشکلات فراوانی دارند، باز بوده است.

وزیر کشور تاکید کرد: مساله مهم مورد توجه برای کشور ما این است که باید این افراد مورد شناسایی قرار بگیرند. با توجه به برنامه‌های ویژه‌ای که جمهوری اسلامی ایران دارد، عدم شناخت این اتباع خارجی برای ما و خود آنان مشکلاتی را به وجود می‌آورد. برای مثال ما در برخی استان‌ها سهمیه آرد و یا سهمیه سوخت در نظر می‌گیریم اما وقتی تعداد زیادی از این اتباع خارجی در استانی مستقر می‌شوند، در این حوزه با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شویم.

وحیدی اضافه کرد: برخی از این اتباع با ویزا به کشور ما وارد شده‌اند اما ممکن است در حال حاضر ویزای آنها باطل شده باشد و همچنان در کشور مانده باشند. ما تعادل جمعیتی این اتباع را نمی‌دانیم لذا به لحاظ شناخت جمعیت در شهرهای مختلف با مشکل مواجه هستیم. برهمین اساس سرشماری و شناسایی این افراد در دستور ما قرار گرفته است.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که اتباع خارجی باید به دفاتر کفالت استانداری‌ها برای شرکت در این سرشماری مراجعه کنند، گفت: البته با دفاتر پلیس +۱۰ نیز برای مراجعه اتباع خارجی هماهنگی لازم انجام شده است تا با انجام این سرشماری در مورد نحوه خدمت‌دهی به موقع به این اتباع برنامه‌ریزی کنیم. بی‌تردید همه اتباع خارجی موجود در کشور در مهلت تعیین شده باید مراجعه کنند تا با ثبت اطلاعات آنان تصمیم‌گیری‌های بهتری داشته باشیم. بی‌تردید اگر به هر دلیل این اتباع خارجی مراجعه نکنند از دید ما ممکن است دیگر مهاجر قلمداد نشود و افرادی که مصر باشند که مورد شناسایی قرار نگیرند، سیاست‌های ما به‌ناچار کمی تغییر خواهد کرد و سختگیرانه‌تر خواهد شد.

وحیدی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص اعطای اقامت به اتباع خارجی که در این طرح سرشماری شرکت می‌کنند، اظهار کرد: به همه کسانی که در این طرح شناسایی شرکت کنند، اقامت موقت داده خواهد شد تا از این لحاظ برای آنان نگرانی وجود نداشته باشد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.