تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
کد خبر : 17372

آیا ایران وارد دوره ۳۰ ساله خشکسالی شده است؟

آیا ایران وارد دوره ۳۰ ساله خشکسالی شده است؟

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا ایران وارد دوره ۳۰ ساله خشکی شده است،اظهار کرد: این ادعا که وارد دوره ۳۰ ساله‌ خشکسالی شده‌ایم، غلط است. خشکسالی یک دوره ۳۰ ساله یا ۱۰ ساله ندارد و تقریبا از پنج دهه گذشته بارش‌ها به‌تدریج روند کاهشی یافته

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا ایران وارد دوره ۳۰ ساله خشکی شده است،اظهار کرد: این ادعا که وارد دوره ۳۰ ساله‌ خشکسالی شده‌ایم، غلط است. خشکسالی یک دوره ۳۰ ساله یا ۱۰ ساله ندارد و تقریبا از پنج دهه گذشته بارش‌ها به‌تدریج روند کاهشی یافته است.

وی افزود: بارش‌های تجمعی کشور همچنان روند کاهشی و منفی دارد و نسبت به ۵۰ سال گذشته تا به امروز شیب منفی را طی کرده است اما بارش‌ها هرسال نسبت به سال گذشته کاهش نمی‌یابند بلکه نوسان بارشی وجود دارد. به‌طور مثال سال ۱۳۷۱میانگین بارش سالانه ۳۴۲میلیمتر و سال‌های قبل و بعد از آن کمتر بود بنابراین میزان بارندگی نوسان دارد و ثابت نیست.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: به‌طور کلی نسبت به آمارها میانگین بارش کشور به طور متوسط ۵۰ سال گذشته ۲۷۰ میلیمتر بوده است که میانگین بارندگی کشور ۲۳۰ میلیمتر کاهش یافته و به عبارتی طی۵۰ سال گذشته ۴۰ میلیمتر متوسط بارندگی کشور کاهش یافته و این نشان دهنده کاهش بارندگی در کشور است.

وی تصریح کرد: بارش‌ها دارای نوسان هستند. به طور مثال در سال گذشته بارش سالانه باران ۱۳۴ میلیمتر بود و امسال ۱۵۶ میلیمتر و نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وظیفه با بیان اینکه برای میزان بارندگی‌ها عدد ثابتی وجود ندارد و برای خشکسالی نمی‌توان دوره مشخصی تعیین کرد، افزود: نمی‌توان گفت که وارد دوره ۳۰ ساله خشکسالی شده‌ایم و بعد از آن تمام می‌شود. اگر روند افزایش دما و مصرف بالای آب همچنان وجود داشته باشد شدت و اثرات خشکسالی تشدید می‌شود.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در پایان تصریح کرد: امروزه علاوه بر خشکسالی، بحث مصرف آب هم وجود دارد. مصرف آب به اندازه‌ای است که اگر بارندگی‌ها به میزان نرمال هم بود همچنان کمبود آب وجود داشت. طبیعت توانایی تامین آب مورد نیاز انسان را ندارد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.