تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
کد خبر : 3503

نقش نیروهای مسلح در تشخیص، پیشگیری و درمان کرونا

نقش نیروهای مسلح در تشخیص، پیشگیری و درمان کرونا

به گزارش خبرگزاری مهری؛ دکتر حبیب صدر، جانشین اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و دکتر غلامرضا اولاد، مدیر تحقیقات صنعتی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و مدیر اجرایی واکسن «نورا» در برنامه بحث روز و دکتر متولیان، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله به عنوان مهمان تلفنی در بحث روز

به گزارش خبرگزاری مهری؛ دکتر حبیب صدر، جانشین اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و دکتر غلامرضا اولاد، مدیر تحقیقات صنعتی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و مدیر اجرایی واکسن «نورا» در برنامه بحث روز و دکتر متولیان، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله به عنوان مهمان تلفنی در بحث روز شرکت داشتند.

حبیب صدر، جانشین اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در ابتدا به اقدامات در دست اجرای ارتش در مدیریت بحران کرونا پرداخت و با تاکید بر گوش به فرمان بودن ارتش برای اجرای منویات مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح گفت: در حوزه کرونا از ابتدای شیوع آن، ارتش بلافاصله پس از اوامر معظم له و دستورات ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به یک مقابله جهادی و آفندی را در مقابل ویروس منحوس کرونا اقدام کرد و به همین خاطر از ابتدای این ماجرا تمامی امکانات ارتش اعم از بیمارستان‌ها و امکانات یگانی در حوزه درمان، پیشگیری و اقدامات امنیتی و تأمینی و نظم و نظام دهی در حوزه مدیریت بحران کرونا پای کار بودند و هم اکنون نیز تمامی بیمارستان‌های ارتش در آماده باش کامل هستند.
در ادامه دکتر اولاد به عنوان مدیر اجرایی واکسن نورا نیز به اقدامات اجرایی تولید این پروژه، تحقیقات و دستاوردهای آن پرداخت و در پاسخ به نقش نیروهای مسلح در این بحران گفت: در مدیریت بحران کرونا دانشگاه بقیه الله با تشکیل کمیته تخصصی حدود ۲۶۰ پروژه تحقیقاتی مختلف را مورد بررسی قرار داد. کمیته‌های حوزه تشخیص کرونا، حوزه پیشگیری و درمان شکل گرفت که خوشبختانه با تأیید علمی و فنی دستاوردهای خوبی داشت و در سال گذشته ۳ کیت در حوزه تشخیص به دست آمد و با مجوزهای لازم در بازار مورد استفاده قرار گرفته است.
مدیر اجرایی واکسن نورا در مورد تنوع واکسن‌های تولید شده در ایران گفت: به جز ایران کشورهای متعددی هستند که پروژه چند واکسن را به صورت همزمان در دستور کار دارند، مثل آمریکا، روسیه، هند و چین. نکته دیگر اینکه باید برگردیم به اسفند ۹۸، زمانی که ویروس بسیار ناشناخته بود و پژوهشگران در یک سردرگمی بودند که کدام روش ساخت واکسن در مورد این ویروس ارجح است و پاسخگوست. خوشبختانه از سازمان‌های مختلف، پلتفرم‌های همزمانی شروع به کار کردند و این نوید را باید داد که تلاش در این بحران، ایران را صنعت طراحی و تولید واکسن ۵۰ تا ۶۰ سال به جلو افتاد و به دنبال آن ۲ واکسن فخرا از نوع ویروس کشته شده در دستور کار وزارت دفاع و واکسن نورا که از نوع پروتئین نوترکیب است در برنامه سپاه قرار گرفت که با موفقیت در حال فرایند تأیید و دریافت مجوز است.
دکتر متولیان، جانشین دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در پاسخ به اینکه نقش این دانشگاه در سه حوزه تشخیص، پیشگیری و درمان کرونا چه بوده است گفت: پس از موظف شدن نیروهای مسلح برای ورود تمام قد به موضوع کرونا ما تقریباً تمام ظرفیت خود را به درمان اختصاص دادیم و این باعث شده تا بیمارستان بقیه الله نسبت به مراکز مشابه که بیش از ۱۰ درصد را در مرگ و میر دارد، این تعداد را به حدود ۷ درصد برسانیم که حاصل تحقیقات پژوهشگران این مرکز در مسیر درمان بالینی است. به طور مثال در همین موج مرداد ۱۵۶۰ مورد بستری کرونا داشتیم که از این تعداد ۱۲۸۲ نفر ترخیص شدند. همچنین در طرحی که برای سایر مراکز درمانی الگو شده است، تخت‌های روزانه که حدود ۶۵۰ تخت هست را در نظر گرفته‌ایم که بیمارانی که امکان درمان سرپایی و درمان تکمیلی در منزل را دارند به صورت روزانه مراجعه می‌کنند و درمان لازم را گرفته و به منزل می‌روند که به این شکل هم بارِ بیمارستان کمتر می‌شود و هم میزان آلودگی را کمتر کرده‌ایم و یا بحث پلاسما درمانی در این مرکز کمک کننده و مؤثر بوده است.
دکتر متولیان در ادامه و در پاسخ به سوال یکی از شنوندگان برنامه به پوشش دهی نسبی واکسن‌ها اشاره و تاکید کرد: با وجود دریافت واکسن، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی حتماً می باید رعایت شود، چرا که دریافت هرنوع واکسن به معنی پوشش دهی کامل نیست و در سایر واکسن‌ها مثل سرخک، واکسن تحریک کننده سیستم ایمنی بدن هست در مقابل ویروس اصلی.
واکسن درصد مرگ و میر را کم می‌کند، به طوری که فرد در صورت بیماری، نوع خفیف آن را بگیرد و ایمنی بدن از پاسخ ایمنی جا نماند. ضمن اینکه هم اکنون در جهان بحث دریافت دوز سوم واکسن کرونا هست و یا حتی بحث میکس واکسن پیش آمده است که مثلاً افرادی که دو دوز از یک نوع واکسن دریافت کرده‌اند می‌توانند در نوبت سوم نوع دیگری را دریافت کنند. کرونا یک بیماری ناشناخته است و به مرور مقالات تحقیقاتی در مورد این بیرون می‌آید و مشخص می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.