تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر : 41453

۵.۲ میلیون هکتار از اراضی دیم تحت پوشش جهش تولید

۵.۲ میلیون هکتار از اراضی دیم تحت پوشش جهش تولید

‌به گزارش خبرنگار مهر، ۲۰ شهریور امسال در جلسه طرح ملی جهش تولید در دیمزارهای کشور که با حضور محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و شرکت گسترش توسعه‌گری پردیس به نمایندگی از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام

‌به گزارش خبرنگار مهر، ۲۰ شهریور امسال در جلسه طرح ملی جهش تولید در دیمزارهای کشور که با حضور محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و شرکت گسترش توسعه‌گری پردیس به نمایندگی از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، جهت معرفی کارشناسان بخش کشاورزی به عنوان مشاور و ناظر در «طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور» به امضا رسید.
هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه، آموزش کشاورزان در راستای ارتقای بهره‌وری و جهش تولید در دیمزارها، افزایش کیفیت و درآمد تولیدکنندگان بخش کشاورزی و کمک به توسعه فرهنگ خوداشتغالی حرفه‌ای با رویکرد اشتغال دانش‌محور به کمک کارشناسان و متخصصان بخش کشاورزی است.
در این طرح قرار است تعداد ۲ هزار نفر از کارشناسان عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی در ۲۴ استان کشور جهت هوشمندسازی، گسترش فناوری و انتقال دانش و تکنولوژی‌های نوین تولید در بخش کشاورزی در راستای ارتقا و افزایش بهره‌وری تولید به عنوان مشاور و ناظر در کنار کشاورزان و بهره‌برداران در سال زراعی ۱۴۰۳ -۱۴۰۲ به خدمت گرفته شوند.

طرح جهش تولید در دیمزارها با ۶۷۰ هزار هکتار آغاز شد. در حوزه تأمین ادوات کشاورزی و استفاده از ماشین آلات استاندارد سال نخست ۲۳۰ میلیارد تومان تأمین مالی شد. این عدد سال دوم به ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. در سال زراعی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ نیز اعتبارات به ۱,۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
به گفته کارشناسان به طور میانگین در طرح جهش در هر هکتار از اراضی مثلاً گندم، ۱۳۴۷ کیلو گرم محصول برداشت و رشد ۴۰ درصدی ثبت شده است. جو با برداشت ۱۰۲۱ کیلو گرم رشد ۳۹ درصدی داشته یا در کاشت نخود در هر هکتار ۶۵۰ کیلو گرم برداشت به ثبت رسیده است.
آذربایجان شرقی در بین ۲۱ استان مقام نخست را در جهش تولید در دیمزارها به دست آورده و فارس، لرستان و کردستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
برنامه امسال چیست؟
علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه امسال طرح جهش تولید در دیمزارها به مهر گفت: در طرح جهش تولید در دیمزارها که با کمک ستاد اجرای فرمان امام دنبال می‌شود، قرار است بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم را تحت پوشش قرار دهیم.
وی افزود: تحت این طرح قرار است بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با بهره ۴ درصد با کمک ستاد اجرایی فرمان امام و بانک ملی در اختیار کشاورزان برای خرید ادوات کشاورزی مخصوص دیم اختصاص یابد. همچنین در این راستا پرداخت بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض از سوی ستاد اجرای فرمان امام به ستاد جهش تولید دیمزارها انجام می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بذر مناسب برای محصولاتی مانند گندم، جو، دانه‌های روغنی، گیاهان علوفه‌ای و گیاهان دارویی به کشاورزان اختصاص پیدا می‌کند. همچنین در کنار آن بیشتر از ۲ هزار مهندس کشاورزی از طریق سازمان نظام مهندسی با این طرح همکاری می‌کنند.
وی اضافه کرد: در کنار این کارشناسان، مروجان و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی هم با کشاورزان همکاری دارند که آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در اراضی دیم چه در جهان و چه در ایران در اختیار کشاورزان قرار گیرد. هدف بهبود عملکرد در واحد سطح است که هزینه‌ها را در تولید محصولات کشاورزی کاهش داده و و درآمد کشاورزان را افزایش می‌دهد.
ادوات کشاورزی و ضایع شدن محصولات
برخی کشاورزان نسبت به عملکرد و کیفیت تجهیزات کشاورزی گلایه دارند زیرا باعث خرد و ضایع شدن محصولات کشاورزی هنگام برداشت می‌شود. معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه خیلی از این ادوات سال‌های نخست تولید خود را می‌گذراند هر نواقصی که داشته باشد سازندگان موظف هستند که به سرعت آنها را اصلاح و مشکل را کنند.

مهاجر درباره پیگیری وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود ماشین‌‎آلات بخش کشاورزی گفت: ستاد، نظارت ویژه بر عملکرد تراکتورها و سایر ادوات کشاورزی مانند کمباین، کارنده‌ها و… دارد تا هر نقصی را پیگیری و مشکلات سخت افزاری را حل و فصل کند.
به گزارش خبرنگار مهر، تا کنون سطح زیر کشت طرح جهش تولید در دیمزارها ۴ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۸۸۰ هکتار به ثبت رسیده که از این عدد یک میلیون و ۸۰۱ هزار و ۴۳۸ هکتار سطح بیمه شده اراضی بوده است. همچنین ۴۰۸ هزار و ۴۶۲ کشاورز از ۲۱ استان عضو طرح هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.