تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
کد خبر : 45239

گزارش گاردین از غزه تحت محاصره، بدون آب و غذا

گزارش گاردین از غزه تحت محاصره، بدون آب و غذا

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، اخیرا مقام‌های مسئول در غزه اعلام کردند که آمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر تا کنون به این باریکه به بیش از ۲۴۰۰۰ تن رسیده است و آژانس‌های وابسته به سازمان ملل زنگ خطر را درباره تشدید بحران انسانی در غزه به صدا در آورده

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، اخیرا مقام‌های مسئول در غزه اعلام کردند که آمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر تا کنون به این باریکه به بیش از ۲۴۰۰۰ تن رسیده است و آژانس‌های وابسته به سازمان ملل زنگ خطر را درباره تشدید بحران انسانی در غزه به صدا در آورده و گفته‌اند که این منطقه نیاز مبرمی به کمک‌های بشردوستانه بیشتر دارد.
این سازمان‌ها شامل «برنامه جهانی غذا»، «یونیسف» و «سازمان بهداشت جهانی» در بیانیه مشترکی گفتند باید مسیرهای جدیدی برای ورود کمک به غزه گشایش یابند، در هر روز تعداد کامیونهای بیشتری برای انتقال کمک‌ها اجازه ورود به آنجا پیدا کنند و باید امدادرسان‌ها و کسانی که در جستجوی کمک هستند اجازه یابند که در امنیت تحرک داشته باشند.
آژانس‌های سازمان ملل گفتند روند تحویل کمک‌ها به غزه به دلیل گشایش گذرگاه‌های مرزی خیلی کم از سمت رژیم صهیونیستی، فرآیند کند بازرسی از کامیونها و اجناسی که وارد غزه می‌شوند و ادامه جنگ با اختلال درگیر است.
جنگی که رژیم صهیونیستی بعد از عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی رزمندگان مقاومت علیه نوار غزه به راه انداخته به ایجاد ویرانی‌های گسترده‌ای در این منطقه و آواره شدن بخش اعظم جمعیت ۲.۳ میلیون نفری مردم این باریکه منجر شده است. به نوشته این روزنامه انگلیسی، خیلی از مردم آواره در غزه مجبور شده‌اند پنج، شش یا هفت بار جابجا شوند و بخش اعظم متعلقات و پولشان را در ضمن جستجو برای امنیت از دست داده‌اند.
گاردین در ادامه این مطلب خود نوشته است: «در رفح و خان یونس در جنوب نوار غزه چادرها و سکونتگاه‌های موقت تقریبا همه زمینهای موجود را پوشانده‌اند، چندین خانواده در آپارتمان‌ها و سرپناه‌های تحت مدیریت سازمان ملل در مدارس به سر می‌برند یا کف بیمارستان‌ها می‌خوابند. محمد، که از شمال غزه آواره شده و به رفح آمده است گفت: هیچ غذا، هیچ آب و هیچ گرمایشی وجود ندارد. ما داریم از سرما می‌میریم. حسین عوده، ۳۷ ساله نیز در شمال غزه بعد از ویران شدن خانه‌اش آواره شده و بسیاری از بستگانش را در ابتدای جنگ از دست داد. او به همراه خانواده‌اش در یک مدرسه فنی حرفه‌ای سابق در خان یونس که میزبان ۳۵۰۰۰ آواره است به سر می‌برد و می‌گوید: وضعیت وحشتناک است. ما فقط یک وعده در روز نانی که با آرد و نمک درست شده می‌خوریم. در صورتی که بتوانیم کنسرو لوبیا از بازار سیاه بخریم هم می‌توانیم آنها را بخوریم. در غیر این صورت ما گرسنه می مانیم. قرار بود کمک‌های بیشتری وارد شود اما ما چیزی به جز مقداری میوه که خیلی گران است ندیده‌ایم. در بازارها هیچ چیز وجود ندارد. ما تلاش می کنیم کمتر غذا بخوریم چون نمی‌دانیم کی غذای بیشتر خواهد رسید.»
گاردین در ادامه این گزارش خود درباره ابعاد کمبود مواد غذایی و تاثیرات آن در نوار غزه نوشته است: «پزشکان در غزه گفتند کودکانی که به دلیل کمبود غذا تضعیف شده بودند در اثر کمبود حرارت بدن جان باخته‌اند و چند نوزادی که مادرانشان سوءتغذیه پیدا کردند نتوانستند بیشتر از چند روز زنده بمانند. تس اینگرام، سخنگوی بنیاد کودکان سازمان ملل که در رفح است اظهار کرد: ما آمار و ارقام دقیق در دست نداریم اما می توانیم بگوییم که کودکان دارند جانشان را در نتیجه وضعیت انسانی موجود و همچنین به دلیل تاثیر مستقیم جنگ از دست می‌دهند خیلی از مردم آواره دیگر بعد از بیش از سه ماه جنگ پولی برایشان باقی نمانده ونمی‌توانند حتی مواد اولیه برای ساخت نان را بخرند. بسته های ۲۵ کیلویی آرد حالا ۵۰ دلار قیمت دارد که شش برابر بیشتر از قیمت آن در قبل از جنگ است و قیمت نمک هم ۱۸۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. تنها سوخت موجود نیز چوب درختان زنده است که آن هم خوب نمی‌سوزد و قیمت بالایی دارد. تداوم درگیری‌ها دسترسی آژانس های امدادرسانه به شمال غزه، جایی که همچنان در آن ۳۰۰۰۰۰ نفر در میان مخروبه‌ها زندگی می کنند را دشوارتر کرده است. »
این روزنامه انگلیسی در ادامه درباره بروز نشانه‌های قحطی در میان مردم غزه نوشته است: «مقام‌های امدادرسان گفتند شدیدا مظنون به ایجاد قحطی در بخش‌هایی از شمال غزه هستند. اما کمبود داده در زمینه سوءتغذیه کودکان و مرگ و میر کودکان به معنی این است که معیارهای رسمی برای اعلام رسمی یک قحطی برآورده نشده‌اند. تصاویری که روز دوشنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شدند نشان دادند صدها آواره به سمت کامیونی در حال منتقل کردن غذا است می‌روند. یک مقام این منطقه به گاردین گفت: تقریبا هیچ کمکی ابدا به آنجا نرسیده است و خیلی از مردم هستند که نتوانستند یا نخواستند خانه خود را ترک کنند و از همان روز اول آنجا مانده‌اند. سازمان ملل روز یکشنبه اعلام کرد، کمتر از یک چهارم کاروانهای کمک‌ها در ماه ژانویه به مقصدهای خود در شمال غزه رسیدند چون مقام های اسرائیلی جلوی اکثر آنها را گرفتند.»
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.