تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
کد خبر : 44279

گزارش وال استریت ژورنال از بمباران جبالیا: بوی خون همه جا را گرفته بود

گزارش وال استریت ژورنال از بمباران جبالیا: بوی خون همه جا را گرفته بود

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، عصر سی و یکم اکتبر خیابان‌ها و ساختمان‌های متراکم بلوک شش در کمپ آوارگان جبالیا در غزه، مملو از جمعیت بود. برخی در صف‌های طویل نان ایستاده‌ و برخی دیگر، متراکم‌تر از همیشه در آپارتمان‌های کوچک جمع شده‌ بودند. بسیاری از آنها درخواست‌های مکرر ارتش رژیم صهیونیستی

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، عصر سی و یکم اکتبر خیابان‌ها و ساختمان‌های متراکم بلوک شش در کمپ آوارگان جبالیا در غزه، مملو از جمعیت بود. برخی در صف‌های طویل نان ایستاده‌ و برخی دیگر، متراکم‌تر از همیشه در آپارتمان‌های کوچک جمع شده‌ بودند.
بسیاری از آنها درخواست‌های مکرر ارتش رژیم صهیونیستی برای تخلیه به سمت مناطق جنوبی‌تر را نادیده گرفته یا نتوانستند به آن‌ها توجه کنند و معتقد بودند که در اعماق این اردوگاه پرجمعیت و متراکم جایشان نسبتا امن است.
حدود ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر، هواپیماهای جنگی اسرائیلی چندین بمب بزرگ را با الگوی فشرده بر روی این محله پرتاب کردند. عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهند که انفجارها کل یک بلوک مستطیل‌شکل را با خاک یکسان کردند و حفره‌های عمیقی را که بیش از ده‌ها ساختمان در آن قرار داشتند، بر جای گذاشت.
به ادعای ارتش صهیونیستی، در این حمله یکی از فرماندهان حماس در جبالیا که نبردی را در آن نزدیکی هدایت می‌کرد و همچنین ده‌ها تن از اعضای حماس به شهادت رسیدند.

قبل و بعد از حملات هوایی به جبالیا (۳۱ اکتبر و یکم نوامبر)
اما طبق گفته سازمان غیرانتفاعی «ایروارز» (Airwars) که وابسته به دانشگاه لندن است و تلفات غیرنظامیان در مناطق درگیری را بررسی می‌کند، اجساد حداقل ۱۲۶ تن بعد از این حملات زیر آوار یافت شد و آن را به یکی از مرگبارترین حملات صهیونیست‌ها در جنگ غزه تبدیل کرد.
وال‌استریت‌ژورنال می نویسد: تصمیم به بمباران یک محله شهری مملو از جمعیت در میانه‌های بعدازظهر برای هدف گرفتن یک نظامی!
به گفته مقامات بهداشت فلسطین، حملات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر تاکنون تلفات سنگینی به همراه داشته و حدود ۲۱۰۰۰ شهید بر جای گذاشته است که با محکومیت گروه‌های حقوق بشری و اکثر کشورهای جهان مواجه شده است.

اردوگاه جبالیا
بررسی نشریه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال که براساس بیش از ده‌ها مصاحبه با بازماندگان و افسران ارشد ارتش رژیم صهیونیستی، نشان می‌دهد که برنامه‌ریزان نظامی طبق اطلاعات ناقص یک سری اشتباه محاسباتی انجام دادند که منجر به تخریب و تلفات بسیار بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌کردند، شده است.
موارد زیر، از جمله یافته‌های وال‌استریت‌ژورنال است؛
• رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت به غیرنظامیان فلسطینی در این منطقه غزه در مورد حمله هوایی قریب‌الوقوع از طریق پیام‌های تلفنی هشدار ندهد به این بهانه که شاید نیروهای حماس از این فرصت برای فرار استفاده کنند.
• ارتش صهیونیستی در این حملات، به جای استفاده از مهمات کوچک‌تر هدفمند، دست‌کم از دو بمب سنگین و مهیب زرادخانه خود استفاده کرد.
• فرماندهان نیروی هوایی رژیم صهیونیستی مدعی بودند می‌خواهند خسارات جانبی را با کار گذاشتن بمب‌های هدایت‌شونده بین ساختمان‌ها و استفاده از فیوزهایی که انفجارها را تا زمان نفوذ مهمات به سطح زیرین به تعویق می‌اندازد، کاهش دهند اما در عمل، با تخریب تونل‌ها، ساختمان‌هایی که روی سطح قرار داشتند هم ویران شدند.
با تمام این‌ها رژیم صهیونیستی مدعی است که به قوانین بین‌المللی پایبند است!

اردوگاه جبالیا
طراحان نظامی رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرده بودند که ممکن است برخی ساختمان‌ها در این نوع حملات فرو بریزند، اما به گفته مقامات، خسارات وارده بسیار بدتر از حد انتظار بود.
عادل حق، استاد دانشگاه راتگرز نیوجرسی که بر قوانین بین‌المللی درگیری مسلحانه تمرکز دارد، می‌گوید: در حمله به جبالیا بوی خون همه جا را گرفته بود. حمله ۳۱ اکتبر از منظر آسیب قابل پیش‌بینی به غیرنظامیان، یک پدیده شد. شما برای توجیه کردن چنین حمله‌ای با این حد از تلفات غیرنظامی، به نوعی تغییردهنده بازی که روی کل روند جنگ تاثیر بگذارد، نیاز دارید. اما اینطور نبود.  

اردوگاه جبالیا
به گفته ایروارز، در حمله صیهونیست‌ها در کمپ جبالیا در ۳۱ اکتبر بین ۱۲۶ تا ۱۳۶ غیرنظامی از جمله ۶۹ کودک به شهادت رسیدند. در بررسی‌ها ۱۰ مورد شناسایی شدند که شامل مرگ بیش از یک عضو از یک خانواده بود. در سه مورد، تمام اعضای خانواده‌ها کشته شدند. به گفته کارشناسان، در آن حمله دست‌کم دو بمب به وزن ۲۰۰۰ پوند (بیش از ۹۰۰ کیلوگرم) شلیک شد که دومین بمب بزرگ در زرادخانه رژیم صهیونیستی است که معمولا از ایالات متحده تامین می‌شود.
دو دهانه برخوردی که در عکس‌های ماهواره‌ای از محل پس از حمله قابل مشاهده است، بیش از ۱۲ متر (کمتر از ۴۰ فوت) عرض داشتند. براساس بررسی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در سال ۲۰۱۶، دهانه‌ای با قطر کمتر از ۴۰ فوت مشخصه بمبی با وزن ۲۰۰۰ پوند است که پس از نقطه برخورد اولیه منفجر می‌شود.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.