تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۴۳
کد خبر : 53248

کاهش مصرف کولر گازی؛ دیگر نگران قبض برق در تابستان نباشید!

کاهش مصرف کولر گازی؛ دیگر نگران قبض برق در تابستان نباشید!
کولر گازی از لوازم برقی پرمصرف بوده و می‌تواند باعث شود تا برایتان قبض برق میلیونی صادر شود. در این مقاله با بهترین روش‌های کاهش مصرف کولر گازی آشنا می‌شویم.

در روزهای گرم تابستان، مصرف کولر گازی به یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش مصرف انرژی در خانه‌ها و ادارات تبدیل می‌شود. اما راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند این مصرف را به حداقل برساند. در این مقاله ما به بررسی راهکارهای کاهش مصرف کولر گازی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

نکات مهم در انتخاب کولر گازی جهت مصرف انرژی کمتر

قبل از معرفی کاربردی‌ترین روش‌های کاهش مصرف برق کولر گازی، به نکاتی بسیار مهمی که باید در هنگام خرید کولرگازی درنظر گرفته شود، بررسی خواهد شد.

برچسب انرژی و اینورتر

هنگام خرید کولر گازی ابتدا مطمئن شوید که دستگاه دارای اینورتر است. این امر می‌تواند عامل اصلی کاهش مصرف برق و همچنین کاهش استهلاک آن باشد؛ زیرا اینورتر با تنظیم دور موتور این قابلیت را فراهم می‌کند. در مرحله بعد، به برچسب انرژی دقت کنید. دستگاه‌های دارای اینورتر معمولاً برچسب A یا B دارند. سپس به عدد EER توجه کنید که نسبت راندمان انرژی را نشان می‌دهد و می‌تواند به شما کمک کند بفهمیدید که کولر گازی مورد نظر چه میزان انرژی الکتریکی را به سرما تبدیل می‌کند.

گرید A برای EER به عدد ۳.۲ می‌رسد که بالاترین گرید آن است، در حالی که گرید G برای EER کمتر از ۲.۲۰ است که پایین‌ترین گرید آن است. هرچقدر EER بیشتر باشد، راندمان آن بالاتر است.

خرید کولر گازی متناسب با ظرفیت خانه و ساختمان

بهترین راه برای کاهش مصرف برق کولر گازی این است که در زمان خرید آن، اندازه منزل خود را در نظر بگیرید و کولر گازی مناسب با اندازه منزلتان را انتخاب کنید. با این انتخاب صحیح می‌توانید تا ۲۰ درصد از مصرف برق کولر گازی را کاهش دهید.

به عنوان مثال، اگر در طبقه‌های بالایی ساختمان زندگی می‌کنید که به دلیل تابش نور خورشید به سقف ساختمان در تابستان و انتقال حرارت به واحد زیر سقف، نیاز به برودت بیشتری دارید، باید برای هر متر مربع از مساحت منزلتان بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ واحد حرارتی BTU برای کولر گازی را در نظر بگیرید. اما اگر در طبقات میانی ساختمان زندگی می‌کنید، نیاز به برودت کمتری دارید و باید برای هر متر مربع منزلتان حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد حرارتی BTU برای کولر گازی را در نظر بگیرید.

 راهکارهای کاهش مصرف کولر گازی

راهکارهای کاهش مصرف کولر گازی

نصب کولر گازی در جای مناسب

انتخاب مکان مناسب برای نصب کولر گازی اهمیت بسیاری در دستیابی به دمای مطلوب در فضا دارد. این انتخاب باید با دقت انجام شود تا علاوه بر فراهم کردن دمای لازم در سالن، بتواند فضاهای دیگر نیز را به دمای مناسب برساند. این عملیات به کاهش مصرف کولر گازی کمک می‌کند. همچنین، مهم است که پنل داخلی در جهت قرار گرفتن افراد قرار گیرد و پرتاب هوای اسپلیت در فاصله‌های معمولاً ۵ تا ۱۰ متری اتفاق بیفتد. اگر فیلترها تمیز نباشند، عملکرد دستگاه مختل می‌شود و به طور ناکارآمد کار می‌کند. برای کاهش انتقال حرارت از سقف، به خصوص در طبقات بالایی که به تابش آفتاب مستقیم دچارند، توصیه می‌شود که کولر گازی اسپلیت با فاصله مناسبی از سقف نصب شود.

در مورد پنل بیرونی نیز موقعیت نصب آن اهمیت دارد. بهتر است که این پنل در سایه قرار گیرد و اگر امکان دارد، در قسمت شمالی ساختمان نصب شود. در صورت عدم وجود سایه، سایبان نصب شود. همچنین، بهتر است که این پنل در مسیر باد قرار گیرد تا انتقال حرارت بهتری رخ دهد و در نتیجه باعث کاهش مصرف برق کولر گازی شود.

تمیز بودن فیلتر دستگاه

برای کاهش فشار کمپرسور در صورت کثیف بودن فیلتر هوا، باید به صورت دوره‌ای فیلترها را عوض یا تمیز کرد. این کار علاوه بر کاهش مصرف برق و استهلاک کمپرسور، از مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای حفظ بهداشت هوای خارجی اسپلیت است. برای انجام این کار، ابتدا دستگاه را خاموش کرده و سپس درب جلویی آن را باز کرده و فیلترها را با آب شست و شو داده و سپس خشک کرده و در مکان اصلی قرار دهید.

همچنین، حتماً دقت کنید که فیلترها را زیاد تکان ندهید تا گرد و غبار پراکنده نشود. پس از انجام این مراحل، می‌توانید دریچه اسپلیت را ببندید و از هوای پاک و تمیز اسپلیت خود لذت ببرید.

دمای کولر گازی را بین ۲۴ و ۲۶ درجه سانتیگراد تنظیم کنید

برای کاهش مصرف برق کولر گازی و افزایش طول عمر آن، تنظیم درست دما امری حیاتی است. دمای نادرست می‌تواند باعث افزایش فعالیت کمپرسور و در نتیجه افزایش مصرف برق شود. دمای مناسب برای کولر گازی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است. با تنظیم دما در این محدوده، کمپرسور با کارکرد حداقلی می‌تواند فضای شما را خنک کند و از افزایش ناگهانی در مصرف برق جلوگیری شود.

هوشمند سازی کولر گازی

از مزایای اصلی هوشمندسازی کولرگازی، کنترل از راه دور است. این امکان به کاربران می‌دهد تا از هر مکانی، از طریق استفاده از گوشی هوشمند، کولر گازی را روشن یا خاموش کنند و حتی قبل از ورود به خانه، دمای آن را تنظیم کنند.

همچنین، کنترل دقیق دمای محیط خانه از دیگر مزایای استفاده از کولر گازی هوشمند است. با استفاده از ویژگی‌های مانند ترموستات داخلی و سنسورهای رطوبت هوا، این سیستم‌ها به طور خودکار و با تطابق با ترجیحات کاربر، دمای خانه را تنظیم می‌کنند. علاوه بر این، صرفه‌جویی و کاهش مصرف کولر گازی نیز یکی از مزایای قابل توجه استفاده از این تکنولوژی است، زیرا کولر گازی هوشمند در زمان عدم حضور افراد در خانه به صورت خودکار خاموش می‌شود و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

روش‌های هوشمند سازی کولر گازی

هوشمند سازی کولر گازی یکی از مهمترین اقداماتی است که در جهت هوشمند سازی منازل مسکونی و برای کاهش مصرف انرژی انجام می‌شود. در ادامه با ۳ روش هوشمندسازی کولرگازی آشنا می‌شویم.

هوشمند سازی کولر گازی با استفاده از رله هوشمند

استفاده از رله هوشمند برای هوشمند سازی کولرهای گازی، با عملکرد قطع و وصل کردن جریان برق، این امکان را فراهم می‌کند که حتی کولرهای گازی قدیمی که از ریموت کنترل پشتیبانی نمی‌کنند، قابل کنترل شوند. شرط اساسی برای استفاده از این تکنیک، داشتن قابلیت ادامه به کار پس از قطع و وصل شدن جریان برق توسط کولر گازی است. با استفاده از گوشی موبایل و کنترل هوشمند رله، می‌توان انواع کولرهای داکت اسپلیت و اسپلیت را به راحتی کنترل نمود.

استفاده از پریز هوشمند کولر گازی

پریز هوشمند امکان کنترل انواع لوازم برقی از جمله کولر گازی را به ما می‌دهد. با اتصال کولر گازی به پریز برق هوشمند، می‌توانیم گزارش مصرف برق را مشاهده کنیم، تنظیم برنامه زمانی برای روشن و خاموش شدن کولر و همچنین کنترل از راه دور را انجام دهیم. قبل از اتصال، باید اطمینان حاصل کنیم که پریز هوشمند توانایی تحمل توان مصرفی کولر را دارد. برای این منظور، بررسی مشخصاتی از جمله حداکثر توان قابل تحمل کولر گازی ضروری است که توسط شرکت سازنده کلید پریز هوشمند اعلام می‌شود. همچنین، کولر گازی باید قابلیت ادامه به کار پس از قطع و وصل جریان برق را نیز داشته باشد.

استفاده از ترموستات داکت اسپلیت

داکت اسپلیت شامل دو بخش اصلی به نام‌های داخلی و خارجی است که به ترتیب به عنوان هواساز و کندانسور شناخته می‌شوند. بخش هواساز نیز از دو بخش فن و کویل تشکیل شده است و به طور معمول به صورت توکار بر روی دیوار یا سقف نصب می‌شود. ترموستات هوشمند داکت اسپلیت با کنترل فن هواساز، دمای محیط را تنظیم می‌کند. امکاناتی مانند برنامه‌ریزی و کنترل از راه دور دمای محیط خانه از ویژگی‌های این سیستم هستند.

 سرویس دوره‌ای کولر جهت کاهش مصرف آن

سرویس دوره‌ای دستگاه

سالیانه، دستگاه کولر نیاز به سرویس دارد. در این سرویس، چند مورد باید بررسی شوند: ابتدا، کنترل گاز دستگاه که تنها در صورت نیاز و توسط تعمیرکار باید چک شود، به منظور شارژ مجدد (که در صورت عدم نشت گاز، یک بار در سال یا هر دو سال یکبار کافی است). همچنین، لوله‌های کندانسور و کویل‌های بیرونی باید تمیز بوده و آمپر کولر گازی بررسی شود؛ در صورت وجود عیب جزئی، کمپرسور تعمیر می‌شود و در صورت عیب جدی، تعویض می‌شود. این بررسی‌ها باعث جلوگیری از صدمات به سایر قطعات و کاهش مصرف کولر گازی می‌شود.

جمع‌بندی

کاهش مصرف کولر گازی از اهمیت بسیاری هم از نظر کاهش هزینه‌های انرژی برای خانه‌ها و سازمان‌ها، و هم از نظر حفظ محیط زیست برخوردار است. با روش‌های توضیح داده شده در این مقاله می‌توان کولرهایی با مصرف برق پایین را انتخاب کرد و همچنین پس از خرید کولر نیز اقداماتی را در جهت کاهش مصرف برق کولر گازی داشت. امیدواریم با راهکارهای ارائه شده در این مقاله بتوانید از مصرف بالای برق به خصوص در فصل تابستان جلوگیری کنید.

در پایان پیشنهاد می‌شود در صورتی که می‌خواهید هوشمند سازی کولر گازی خود را انجام دهید، می‌توانید با کارشناسان شرکت هوشمند سازی فریتز تماس بگیرید. کافی‌است در گوگل شرکت فریتز را جستجو کنید و وارد سایت فریتز و قسمت تماس با ما شوید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.