تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
کد خبر : 46164

کاهش سهم گوشت قرمز در سبد مصرفی خانوارهای اصفهانی

کاهش سهم گوشت قرمز در سبد مصرفی خانوارهای اصفهانی

جمشید اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: مصرف سرانه گوشت قرمز برای جمعیت بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان اصفهان در سال ۱۴۰۲ چیزی نزدیک به ۱۲ کیلوگرم به ازای هر نفر است که

جمشید اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: مصرف سرانه گوشت قرمز برای جمعیت بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان اصفهان در سال ۱۴۰۲ چیزی نزدیک به ۱۲ کیلوگرم به ازای هر نفر است که نسبت به سال گذشته با توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی شاهد کاهش چهار کیلوگرمی مصرف گوشت قرمز در سبد خانوارهای اصفهانی هستیم.
وی با بیان اینکه تمایل خانوارهای استان اصفهان به گوشت قرمز گوسفندی نسبت به گوشت قرمز گوساله بیشتر است، افزود: سرانه مصرف گوشت قرمز گوسفندی به ازای هر نفر در استان اصفهان ۱۰ کیلوگرم و نیاز سالیانه ۵۳ هزار تن بوده اما سرانه مصرف گوشت قرمز گوساله دو کیلوگرم به ازای هر نفر و نیاز سالیانه ۱۱ هزار تن است.
سالانه ۷۲ هزار تن گوشت در اصفهان تولید می‌شود
معاون توسعه بازرگانی و صنایع جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد تولیدات کشاورزی استان مربوط به حوزه دام و طیور است، تصریح کرد: میزان تولید گوشت گوسفند یا همان دام سبک در سطح استان اصفهان چیزی در حدود ۲۷ هزار تن است که با توجه به مصرف ۵۳ هزار تنی که در بالا به آن اشاره شد ما هم اکنون ۲۶ هزار تن نیاز مصرف داریم این تقاضا را از طریق واردات از طریق سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور تهیه و تأمین می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در مجموع ۷۲ هزار تن گوشت دام سبک و سنگین در استان اصفهان تولید می‌شود، اضافه کرد: میزان تولید گوشت گوساله یا همان دام سبک در استان اصفهان چیزی در حدود ۴۵ هزار تن بوده که با توجه به مصرف ۱۱ هزار تنی در داخل استان ما ۳۴ هزار تن تولید مازاد داریم که این میزان به سایر استان‌های کشور صادرات می‌شود.
اصفهان رتبه اول تولید محصولات دامی در کشور
اسکندری با بیان اینکه در زمینه شیر خام، تخم‌مرغ، جوجه بومی و بوقلمون رتبه اول کشوری، گوشت قرمز رتبه دوم، گوشت مرغ رتبه چهارم و پنجم را دارا هستیم، خاطرنشان کرد: تولید سالانه محصولات دامی استان اصفهان بالغ بر ۲ هزار و ۳۶۱ هزار تن بوده که بیش از ۱۵ درصد تولید محصولات دامی کشور را شامل می‌شود و دارای رتبه اول کشوری در این زمینه است.
وی، نیاز روزانه به گوشت مرغ در سطح بازارهای استان اصفهان را حدود ۴۰۰ تن برآورد کرد و گفت: تمامی این نیاز در داخل استان اصفهان توسط مرغداری‌ها تهیه و تأمین می‌شود.
فروشندگان برای کسب سود بیشتر مرغ شمال عرضه می‌کنند
به گفته این مقام مسؤول در سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، به دلیل در نظر گرفتن سود پنج درصدی برای مرغ تولید داخل و در نظر گرفتن قیمت عادلانه نزدیک به ۸۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم، فروشنده برای خرید مرغ با قیمت پایین‌تر و کسب سود بیشتر به اقدام به عرضه مرغ شمالی می‌کند.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه مرغ تولید استان اصفهان با مرغ تولید شهرهای شمالی کشور هیچ تفاوتی ندارند و بحث در خصوص حاشیه سود بالاتر است، ادامه داد: نزدیک به سه هزار واحد صنفی مرغ فروشی در سطح استان اصفهان وجود دارد که بیش از نیاز و سرانه جمعیت استان اصفهان است.
وی با بیان اینکه عرضه مرغ تنها از طریق سامانه رهتاب امکان پذیر است، گفت: درصدد هستیم از طریق کارشناسان فناوری وزارتخانه جهاد کشاورزی تمامی سامانه‌های فعال در عرضه مواد غذایی از جمله مرغ، گوشت قرمز، شکر، برنج و سایر محصولات را به دلیل اهمیت امنیت غذایی مردم و حذف دلالان و واسطه گران تجمیع کنیم و این اتفاق در سال آینده بدون شک خواهد افتاد.
مخالف قیمت‌های دستوری هستیم
اسکندری با تاکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی به شدت با ارائه و ابلاغ قیمت‌های دستوری مخالف است، گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ها ما خواستار عملیاتی شدن همان قانون افزایش ۱۰ درصدی سود از کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنعتی و پیرو آن کارگروه ستاد تنظیم بازار وزارتخانه صمت هستیم تا فروشنده بیشتر رغبت پیدا کند تولیدات مرغ داران داخل استان اصفهان را خریداری و به نوعی حمایت کند و به بفروش برساند.
برای تولید گوشت مرغ تا اردیبهشت آینده مشکلی نداریم
وی با بیان اینکه طرح مرغ‌های تخم‌گذار را ممیزی و اشکالات ساختاری و سخت‌افزاری آن را رفع کرده‌ایم، افزود: این امر سبب شد در زمینه تولید تخم‌مرغ رشد قابل‌توجهی داشته باشیم.
اسکندری اظهار کرد: هر چند با توجه به افزایش تورم و گرانی شاهد رشد تقاضا از سوی مردم از حوزه گوشت قرمز به سفید به دلیل قیمت پایین‌تر هستیم اما با توجه به جوجه ریزی های صورت گرفته ما نه تنها در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بلکه تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده در حوزه تأمین و آرامش بازار گوشت مرغ مشکلی نخواهیم داشت.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع جهاد کشاورزی استان اصفهان، قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ در بازار را نزدیک به ۵۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: سالانه بیش از ۱۶۱ هزار تن گوشت مرغ در استان اصفهان تولید می‌شود که ماهانه ۱۶ هزار تن و روزانه ۴۴۷ تن است و مازاد تولید یا ذخیره استراتژیک و یا به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.
توزیع ۵ تن گوشت پاکستانی در فروشگاه‌های کوثر اصفهان
اسکندری افزود: هفته گذشته بیش از پنج تن گوشت گوسفند وارداتی از کشور پاکستان با تاییدیه دامپزشکی به قیمت هر کیلوگرم نزدیک به ۴۳۰ هزار تومان در راستای کنترل و تنظیم بازار در بین فروشگاه‌های کوثر شهرداری تهیه و توزیع شد.
وی اضافه کرد: گوشت مخلوط گوسفندی در قصابی‌ها ۵۲۵ هزار تومان و گوشت قرمز گوساله نزدیک ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
اسکندری تاکید کرد: ما شبانه روز بازار را رصد می‌کنیم و اجازه هم نخواهیم داد عده‌ای سود جو امنیت غذایی مردم را به مخاطره اندازند.
وی در خصوص تأمین کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان نیز گفت: در حوزه تأمین میوه شب عید، خرما ماه مبارک رمضان، تخصیص شکر به قیمت مصوب هر کیلو ۲۷ هزار تومان و آرد به قیمت مصوب هر کیلو ۱۶ هزار تومان برای صنف قنادان جهت تولید زولبیا و بامیه اقدام خوبی صورت گرفته است که در آن مقطع زمانی شاهد مشکل یا نگرانی هم از طرف تولید کننده و هم مصرف کنند نباشیم.
این مقام مسؤول سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: مردم استان می‌توانند تخلفات و مسائل و مشکلات صنفی و سایر را به شماره تلفن ۱۲۴ بازرسی اصناف گزارش دهند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.