تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
کد خبر : 33869

چین رویکرد اقتصادی انزواگرایانه غرب را محکوم کرد

چین رویکرد اقتصادی انزواگرایانه غرب را محکوم کرد

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ آمریکا و اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر تدابیری در جهت آنچه که “ریسک زدایی” از روابط اقتصادی با دومین اقتصاد بزرگ جهان خوانده‌اند، اتخاذ کرده‌اند. لی چیانگ، نخست وزیر چین در افتتاحیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شمال این کشور به نمایندگان

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ آمریکا و اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر تدابیری در جهت آنچه که “ریسک زدایی” از روابط اقتصادی با دومین اقتصاد بزرگ جهان خوانده‌اند، اتخاذ کرده‌اند.
لی چیانگ، نخست وزیر چین در افتتاحیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شمال این کشور به نمایندگان شرکت کننده در این افتتاحیه گفت: “در غرب عده‌ای درباره آنچه که قطع اتکا و ریسک زدایی می‌خوانند مبالغه می‌کنند.”
او در یک سخنرانی جامع با درخواست برای تعمیق همکاری و جهانی سازی اقتصادی، اظهار کرد: “قطع اتکا و ریسک‌زدایی در واقع دو گزاره غلط هستند، زیرا روند تحول جهانی سازی اقتصادی به نحوی است که اقتصاد جهانی تبدیل به یک نهاد مشترکی که من و شما هر دو در آن ادغام هستیم، شده است.”
او اضافه کرد: اقتصادهای بسیاری از کشورها در هم تنیده بوده و به همدیگر اتکا داشته و به خاطر این اتکا به یکدیگر دستاوردهایی را کسب کرده و با یکدیگر توسعه می‌یابند. این در واقع نه یک چیز بد بلکه چیز خوبی است.
اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شهر بندری تیانجین چین – معروف به “داووس تابستانی” – اولین اجلاس از این دست پس از یک وقفه سه ساله ناشی از همه گیری کووید بوده و تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.
اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در یک سخنرانی در ماه ژانویه، رویکرد اتحادیه اروپا به چین را ” بیشتر مبتنی بر ریسک زدایی و نه مبتنی بر جدایی” به این دلیل که این اتحادیه همچنان به دنبال همکاری و تجارت با پکن است، دانست.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، موضع تندروی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در قبال چین را حفظ کرده و در برخی زمینه‌ها نظیر ممنوعیت صادرات نیمه‌هادی‌های پیشرفته به این قدرت نو ظهور جهانی حتی افراطی‌تر از ترامپ عمل کرده است.
لی چیانگ به مستمعین سخنرانی خود در محل اجلاس مجمع جهانی اقتصاد که با شرکت رهبران نیوزیلند، مغولستان، ویتنام، باربادوس و همچنین هیاتی  بزرگ از عربستان سعودی برگزار می‌شود، گفت، چین در مسیر تحقق هدف رشد اقتصادی پنج درصدی در سال 2023 که در اوایل این سال تعیین کرد، قرار دارد.
او اضافه کرد: “انتظار می‌رود ما در کلیت این سال هدف رشد اقتصادی حدودا پنج درصدی که در ابتدای سال تعیین کردیم را محقق کنیم.”
وی تصریح کرد: “ما کاملا دارای توانایی و اعتماد به نفس لازم برای پیشبرد توسعه باکیفیت، پایدار و بلندمدت اقتصاد چین هستیم.”
به گفته لی چیانگ، تلاش دولتها برای سیاسی کردن اقتصادهایشان تنها باعث چند تکه شدن جهان می‌شود.
لی چیانگ که مقام شماره دو دولت چین محسوب می‌شود، تاکید کرد: موانع نامرئی ایجاد شده از سوی برخی افراد در سالهای اخیر در حال گسترش بوده و جهان را گرفتار چند تکه شدن و حتی تقابل می‌کند.
او در ادامه سخنرانی خود در این نشست مجمع جهانی اقتصاد تحت عنوان “نشست سالانه قهرمانهای جدید” در شهر تیانجین، شهری ساحلی در شمال چین و در نزدیکی پکن تاکید کرد: ما باید با سیاسی کردن مسائل اقتصادی مخالفت کرده و با یکدیگر در راستای حفظ  ثبات، امنیت و پایداری زنجیره‌های تامینی و صنعتی جهان همکاری کنیم.
سخنرانی لی چیانگ در این رویداد پس از سفر هفته گذشته او به دو کشور اروپایی آلمان و فرانسه و دیدارهایش با رهبران این کشورها ایراد شد. این سفرهای او تلاشی برای رقم زدن یک شروع مجدد در روابط پکن با این شرکای تجاری بزرگ همزمان با برنامه برلین برای به‌روزرسانی استراتژی امنیتی خود در قبال چین محسوب می‌شوند.
لی چیانگ در سفرش به پاریس در چارچوب نخستین تور سفرهای خارجی خود در مقام نخست وزیر چین در اجلاسی در پایتخت فرانسه مشترکا با جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا شرکت کرد. به گفته منابع آگاه جنت یلن قرار است اوایل ماه ژوئیه برای نخستین مذاکرات اقتصادی سطح بالا با همتای چینی خود به پکن سفر کند.
لی چیانگ در سخنرانی امروز سه شنبه خود گفت: “کسب‌وکارها بیشترین حساسیت را  داشته و در بهترین موقعیت برای ارزیابی چنین ریسک‌هایی هستند. دولت‌ها و سازمان‌های مربوطه نباید از حد اختیاراتشان فراتر روند و مفهوم ریسک را بیش از حد گسترش داده یا آن را به یک ابزار ایدئولوژیک تبدیل کنند.”
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.