تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
کد خبر : 37459

وقتی بوی ماه مهر برای برخی کودکان به مشام نمی‌رسد

وقتی بوی ماه مهر برای برخی کودکان به مشام نمی‌رسد

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، یک طرف درس و مدرسه و آینده است و طرف دیگر  دوری از حداقل حقوق، احتمالا کار کودک و آینده نامطمئن آن هاست.   این همه چیزی است که وضعیت ثبت نام مدارس برای کودکان اقشار ضعیف تر جامعه ساخته است.   ثبت نام گروهی از کودکان در

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، یک طرف درس و مدرسه و آینده است و طرف دیگر  دوری از حداقل حقوق، احتمالا کار کودک و آینده نامطمئن آن هاست.   این همه چیزی است که وضعیت ثبت نام مدارس برای کودکان اقشار ضعیف تر جامعه ساخته است.   ثبت نام گروهی از کودکان در ایران همیشه یکی از موضوعات پرمناقشه بوده است. کودکان اتباع کشورهای خارجی که سکونت قانونی ندارند و کودکان بدون مدارک هویتی جزو این دسته از افراد هستند. این در حالی است که تحصیل یکی از اصلی‌ترین حقوق کودکان است که پیمان نامه حقوق کودک بر آن تاکید کرده است و ما هم موظف به اجرای آن شده‌ایم.
به علاوه حق تحصیل کودکان و نوجوانان به عنوان  یکی از حقوق بنیادین و اولیه، در قوانین اساسی و عادی جمهوری اسلامی ایران تأکید شده است. طبق اصل سی‌ام قانون اساسی، دولت باید وسایل آموزش و پرورش رایگان را تا پایان دوره متوسطه برای همه ملت فراهم کند.
قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب ۱۳۹۹ نیز در ماده ۳  بازماندن طفل و نوجوان از تحصیل را از مصادیق وضعیت مخاطره‌آمیز دانسته است و در ماده ۶ خود وزارت کشور را مکلف کرده که از طریق سازمان ثبت احوال کشور با همکاری سایر نهادهای مربوط و با درنظرگرفتن اقامتگاه اشخاص و تغییرات آن هر سال حداقل سه ماه پیش از آغاز سال تحصیلی جدید اسامی و نشانی اطفال و نوجوانان ایرانی و غیرایرانی را که به سن قانونی تحصیل رسیده‌اند به تفکیک مناطق به آموزش ‌و پرورش اعلام کند.
براساس بخش دیگری از همین ماده وزارت آموزش ‌و پرورش مکلف است موارد عدم ثبت‌نام و موارد مشکوک به ترک تحصیل اطفال و نوجوانان تا پایان دوره متوسطه را به سازمان بهزیستی کشور و یا دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوه قضاییه اطلاع دهد اقدامات لازم برای این امر انجام شود.
این موارد در صورتی است که موضوع تحصیل کودکان و نوجوانان تبعه‌ دیگر کشورها به‌ویژه اتباع افغانستان پس از فرمان مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۴ جهت پیشگیری از محرومیت این افراد از تحصیل -حتی در صورت حضور غیرقانونی در کشور-  مورد تاکید بوده است اما امسال شرایط به شکلی پیش می‌رود که قطعا بخش بسیاری از این کودکان از تحصیل باز خواهند ماند.
در همین خصوص هدی اوغازی مقدم، مدیرعامل گروه فرهنگی‌اجتماعی کیانا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به بخشنامه رسمی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر لزوم پرداخت شهریه برای ثبت نام دانش‌آموزان اتباع دیگر کشورها، عنوان کرد: دانش‌آموزان برای تحصیل در پایه‌های اول تا ششم مبلغ ۶۰۰ هزار تومان، دوره متوسط اول ۸۰۰ هزار تومان، دوره متوسطه دوم یک میلیون تومان و برای تحصیل در مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.
 وی با بیان اینکه موضوع دریافت شهریه از خانواده ‌ها دستکم در البرز بی سابقه است، ادامه می دهد: «با توجه به اینکه در اغلب خانواده‌های افغانستانی بیش از یک دانش‌آموز وجود دارد، احتمالا خانواده‌ها استطاعت پرداخت نداشته باشند و این می‌تواند سرآغاز ترک تحصیل و کار کودکان باشد.
اوغازی مقدم تصریح می‌کند: گروهی دیگر از کودکان اما اقبال کم‌تری دارند. بر اساس بخشنامه جدید، آنان به دلیل اقامت غیر قانونی خود و خانواده‌شان در ایران امکان ثبت‌نام در مدارس ندارند. همچنین کودکانی که اسناد هویتی لازم را نداشته باشند، باز هم از تحصیل رسمی محروم می‌شود.
همانطور که این فعال حقوق کودک تاکید می‌کند: ترک تحصیل کودکان اولین تکه از پازل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جدی است. کار کودکان، سو استفاده از کودکان در محیط‌های کاری نا امن و بزه‌دیدگی تنها بخشی از پیامدهای اقدامات این‌چنینی خواهد بود.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.