تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
کد خبر : 51381

هوش مصنوعی سطح زیر کشت ۷ محصول را تخمین می‌زند

هوش مصنوعی سطح زیر کشت ۷ محصول را تخمین می‌زند

رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات از تخمین سطح زیر کشت ۷ محصول گندم، جو، کلزا، سیب‌زمینی، چغندر قند، گوجه‌فرنگی و یونجه با فناوریهای فضایی و سنجش از دور خبر داد.

محمد هادی بکایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص همکاری وزارت ارتباطات با وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق تفاهم‌نامه وزارت جهاد کشاورزی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دو پژوهشگاه فضایی و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال مشارکت روی یک طرح سه ساله در حوزه کشاورزی هوشمند و با هدف تشخیص سطح زیر کشت محصولات راهبردی کشور هستند. در انتهای این طرح قرار است زیرساختی جهت تخمین سطح زیر کشت ۱۳ محصول راهبردی کشور فراهم شود.
وی افزود: بر اساس اولویت‌بندی‌ها و تقسیم وظایف صورت‌گرفته تخمین سطح زیر کشت ۷ محصول گندم، جو، کلزا، سیب‌زمینی، چغندر قند، گوجه‌فرنگی و یونجه بر عهده پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که نقشه و گزارش‌های آن به صورت دوره‌ای برای وزارت جهاد کشاورزی ارسال می‌شود.
بکایی با بیان اینکه پژوهشگاه ارتباطات بیشتر در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی تمرکز دارد، گفت: یک چالش مهمی که در پایش سطح زیر کشت داریم موضوع هزینه‌بر بودن انجام این کار در سال‌های مختلف است. یعنی اگر بخواهیم با روش‌های سنتی این کار را انجام دهیم عملاً هر سال هزینه و زمان زیادی برای نمونه‌برداری و همچنین پیش‌پردازش و پس‌پردازش داده‌ها و نتایج نیاز است که تکرار این روند را در سال‌های مختلف با چالش مواجه می‌کند.
رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به هدف‌گذاری در کاهش هزینه‌ها اشاره کرد و گفت: هدف ما این است که از الگوریتم‌ها و مدل‌های به روز هوش مصنوعی در این راستا استفاده کنیم که بتوانیم با حداقل‌سازی وابستگی به داده‌های آموزشی و فرایندهای هزینه‌بر مرتبط با آن در سال‌های آینده، با دقت مناسبی فرایند تخمین سطح زیر کشت محصولات را در سال‌های متمادی تکرار کنیم.
وی با بیان اینکه یک اشتباه در تخمین سطح زیر کشت محصولات راهبردی می‌تواند امنیت غذایی کشور را با چالش روبه‌رو کند، گفت: در حال حاضر همکاری ما با وزارت جهاد در حوزه تخمین سطح زیر کشت است. ولی مجموعه وزارت ارتباطات با توانمندی‌ها و تجربه‌های خود در حوزه‌های تصویربرداری ماهواره‌ای، سنجش از دور و هوش مصنوعی کاملاً آمادگی همکاری در حوزه‌های دیگر کشاورزی هوشمند را نیز داشته و می‌تواند به صورت جدی این حوزه‌ها را متحول کند.
بکایی در پایان به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در این روند اشاره کرد و افزود: یکی از نقش‌های مهمی که پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به خوبی در دوره‌های مختلف ایفا کرده است، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های مرتبط است.
وی افزود: در همین راستا و در این طرح نیز پژوهشگاه همکاری بسیار خوب و نزدیکی را با شرکت‌ها داشته و با حمایت از این شرکت‌ها از یک‌سو چالش‌های موجود در این طرح را حل کرده و از سوی دیگر به تقویت زیست‌بوم این حوزه کمک کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.