تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰:۱۷
کد خبر : 44863

نرخ تورم ترکیه ۶۵ درصد شد

نرخ تورم ترکیه ۶۵ درصد شد

به گزارش خبرگزاری مهر، نرخ تورم سالانه در ترکیه در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ به ۶۴٫۸ درصد افزایش یافت که از ۶۲ درصد در نوامبر شتاب بیشتری داشت. این مقدار کمی کمتر از انتظارات ۶۵٫۱ درصدی پیش‌بینی‌شده توسط اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز بود. تورم ماه‌به‌ماه هم در این کشور از ۳٫۳ درصد به ۲٫۹ درصد

به گزارش خبرگزاری مهر، نرخ تورم سالانه در ترکیه در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ به ۶۴٫۸ درصد افزایش یافت که از ۶۲ درصد در نوامبر شتاب بیشتری داشت. این مقدار کمی کمتر از انتظارات ۶۵٫۱ درصدی پیش‌بینی‌شده توسط اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز بود. تورم ماه‌به‌ماه هم در این کشور از ۳٫۳ درصد به ۲٫۹ درصد کاهش یافت.
تورم ترکیه در اکتبر ۲۰۲۲ به اوج ۸۵٫۵ درصد رسید. لیر ترکیه با افت وخیم ارزش در برابر دلار روبرو شد در حدی که هزینه واردات را افزایش داد و حقوق بسیاری از کارگران خارجی این کشور را که به خارج از کشور پول می‌فرستادند کاهش یافت.
بااین‌حال، بانک مرکزی این کشور از ماه ژوئن ۲۰۲۳ با تغییر ریاست، در سیاست پولی خود تغییر ایجاد کرد و نرخ بهره را از ۸٫۵ درصد به ۴۲٫۵ درصد افزایش داد. آخرین جلسه بانک مرکزی در ماه دسامبر نرخ بهره افزایشی ۲۵۰ واحدی داشت.
تورم از ماه ژوئن تاکنون افزایشی شده است؛ اما ناظران بازار می‌گویند این چرخه باید تا اواسط سال ۲۰۲۴ به اوج خود برسد.
پیش‌بینی‌شده است که با ادامه روند کنونی، نرخ تورم تا پایان سال جاری به حدود ۵۰ درصد برسد، در شرایطی که در اواسط سال نرخ تورم به دلیل اثر تجمعی افزایش نرخ‌ها و اثرات پایه به اوجی ۷۵ درصدی برسد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.