تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
کد خبر : 36584

میلگرد انتظار راه پله در فونداسیون چگونه استفاده میشود؟

میلگرد انتظار راه پله در فونداسیون چگونه استفاده میشود؟

میلگرد انتظار راه پله در فونداسیون چگونه استفاده میشود؟

میلگرد انتظار راه پله در فونداسیون نقش مهم و اساسی دارد و از مزایا و کاربردهای خوبی برخوردار است با ما همراه باشید تا همه اطلاعاتی را که باید در مورد این میلگرد انتظار راه پله در فونداسیون بدانید به شما ارائه دهیم. شاید شنیدن اسم میلگرد انتظار راه پله در فونداسیون برایتان مقداری عجیب باشد. میلگردها به جهت کاربردهای متفاوتی که در قسمت های گوناگون یک سازه دارند، با اسم های متفاوتی هم شناخته می ‌شوند.آرماتور انتظار در اصطلاح بازاری آن به میلگرد ریشه و رولپلاک فولادی هم شناخته شده است. در میان انواع متفاوت کاربرد میلگرد در ساختمان، نوعی از کاربرد آنها به علت اتصال دو قسمت بتنی از سازه به همدیگر است. این کار برای این است که عملکرد انتقال نیرو موثرتر انجام شود.امکان دارد بپرسید که این گونه میلگرد که به آن میلگرد انتظار راه پله در فونداسیون می گویند در کجا بخش بتنی به کار می رود و اگر استفاده نگردد چه مشکلی پیش می آید؟ برای پاسخ به این سوال ها در این مقاله با ما همراه باشید.

میلگرد انتظار راه پله در فونداسیون انتقال بار جزئی چرخ از یک دال به دال مجاور نقش ایفا می‌کند و در درزهای عرضی روسازی بتنی قرار می گیرند و میلگرد انتظار همچنین راه را برای انبساط دال بتنی در امتداد محور میلگرد و انقباض حرارتی محوری باز می‌کنند.

کاربردهای متداول میلگرد انتظار

از متداول ترین و مهم ترین کاربردهای این محصول می‌توان به موردهای زیر اشاره کرد:

اتصال ستون به ستون

اتصال ستون به تیر

اتصال تیر به تیر اتصال ستون به فونداسیون

اتصال دال به ستون

اتصال دال به دال

اتصال راه‌پله به دال

کاربرد میلگرد انتظار راه پله در فونداسیون

مهم ترین کاربرد میلگرد انتظار افزایش مقاومت پی یک سازه می باشد. میلگرد انتظار در طراحی فونداسیون، نقش یک اتصال حیاتی و مهم و یکی از فاکتورهای اثرگذار بر گشتاورهایی که بر سازه اعمال شده اند و بررسی نیرو را بر عهده دارد. پی به پایین ترین بخش هر سازه گفته می شود که وظیفه آن انتقال بار و توزیع و فشار از جهت بخش های بالاتر سازه مثل ستون ها و دیوارها را بر عهده دارد.

علاوه بر این در طراحی فونداسیون، منتقل کردن نیروهای فشاری و کششی هم توسط میلگرد انتظار انجام می شود. به مقداری که فونداسیون دقیق تر اجرا گردد، مقاومت و استحکام ساختمان در طول زمان بیشتر و قابل اطمینان تر خواهد بود.

نحوه اجرای میلگرد انتظار راه پله در فونداسیون

در آرماتوربندی فونداسیون حتما برای راه پله ریشه آرماتور در فونداسیون قرار داده شود. ریشه پله بتنی در آرماتوربندی پی قرار می‌گیرد.لازم است بدانید بار راه‌پله در طبقات بوسیله تیر و سقف‌ ها به ستون و سپس به پی منتقل می‌شود ولی بار دو رمپ ابتدایی مستقیما به فونداسیون سازه منتقل می‌شود.به همین منظور بعد از تمام شدن بتن ‌ریزی فونداسیون، اولین رمپ راه‌پله اجرا می‌شود. آرماتوربندی راه‌ پله با قالب ‌بندی ریشه پله در فونداسیون آغاز می‌ شود و ادامه روند ساخت به ترتیب اجرا می‌گردد.

1. بستن قالب کف راه‌پله: این قالب ‌ها در در زیر پله‌ ها و کف پاگرد افقی به شکل شیب ‌دار اجرا می شود.

2. شمع ‌بندی کف قالب: با دقت به شیب قالب کف راه‌پ له، باید نهایت توجه در شمع‌ بندی به عمل آید و حتما شمع نسبت به قالب به شکل عمودی قرار بگیرد. در این مرحله افزایش مقدار شمع ‌ها و توجه در محکم بودن شمع ‌ها اهمیت زیادی دارد.

3. بستن آرماتورهای اصلی راه ‌پله: با دقت به نقشه، این کار انجام می گردد و باید توجه شود میلگردها به شکل نظیر به نظیر به همدیگر متصل شده و هم‌ پوشانی لازم رعایت می شود.

4. تکمیل قالب ‌بندی: در این مرحله از کار قالب ‌های فلزی یا چوبی با اجرای پایه‌ ها و اتصالات کافی و مناسب، پشت ‌بندها در جای خود محک می ‌شوند تا در برابر نیروهای ناشی از ضربه و لرزش بتن در زمان متراکم کردن و وزن، آن جا به‌جا نشود.

5. بتن ‌ریزی و متراکم کردن آن: اساسی ترین مرحله کار می باشد باید به ویبره کافی جهت یکدست شدن کار و خروج حباب ‌های هوا وریزش بتن از نزدیک‌ ترین فاصله توجه شود..

6. جمع‌ آوری شمع ‌ها و باز کردن قالب‌ ها نباید قبل از به دست آمدن مقاومت مناسب در سقف برای تحمل وزن خود و سربارهای وارد صورت بگیرد.

مزایا و معایب میلگرد انتظار راه پله در فونداسیون

مزایای میلگرد انتظار در سه مورد زیر خلاصه می ‌شود:

. میلگرد انتظار ترک ‌خوردگی و اتصالات گوشه را کم می کند. این موضوع تنش و انحراف اتصال ها را کاهش می دهد و از ترک خوردن گوشه ‌ها پیشگیری می کند. در حالت ایده‌ آل، میلگرد انتظار در عمق دال میانی قرار می‌گیرند و با استفاده کردن از ماده‌ ای که موجب شکسته شدن پیوند می‌ شوند پوشش داده می ‌شوند. این موضوع از اتصال پیشگیری می کند و به میلگرد انتظار هم کمک می کند تا بار را به دال مجاور انتقال دهد.

. میلگرد انتظار بار را بدون محدود کردن حرکات افقی اتصال ها منتقل می کند. این را در نظر بگیرید که بتن زمانی در معرض گرما قرار بگیرد منبسط می‌ شود و زمانی که سرد می‌ شود منقبض می‌ شود. درنتیجه، در تابستان، روسازی به احتمال فراوان گسترش پیدا می کند، در حالی که در زمستان انقباض وجود دارد. هر موقع که دما تغییر می کند، دال ‌های بتنی به شکل افقی حرکت می‌کنند. این میلگرد گرما را به صورت یکسان منتقل می کند، بدون اینکه حرکت افقی را محدود کند.

. افزایش ظرفیت باربری دال میلگرد انتقال، به بالا رفتن مقاومت سطح بتن کمک می کند. در حالت فوق العاده، بتن در مقابل فشار مقاوم می باشد، اما شکل پذیری و مقاومت کششی کمی دارد. بدون میلگرد انتظار، روسازی‌ های بتنی در مقابل نیروهای فشاری مقاومت نمی‌کنند. این گونه میلگرد موجب می شود سطح بتن به درستی با بتن پیوند بخورد. همچنین، میلگرد انتظار با تغییر دما منقبض و منبسط می‌ شوند و ظرفیت حمل بار مناسبی را تضمین می کنند.

معایب میلگرد انتظار

. بعضی مواقع در سازه‌های بتنی در حال شکل‌گیری ممکن است به دلیل نحوه بتن‌ریزی، درز سرد ایجاد شود که این موضوع بر مقاومت بتن، تاثیر منفی دارد.

. فرآیند انجام این کار برای یک فرد مبتدی دشوار است.

. در برخی از سازه‌ها، شاید شرایط مناسبی برای استفاده از این محصول وجود نداشته‎‌باشد و به‌همین دلیل با توجه به دستور مهندس ناظر باید از آرماتور دیگری استفاده کرد.

در اجرا کردن آرماتوربندی میلگرد انتظار راه پله در فونداسیون به چه مواردی باید توجه کنیم؟

• سپس آرماتوربندی راه پله طبق نقشه اجرایی انجام می‌شود. البته در نظر داشته باشید که بعد از آرماتوربندی، بتن ریزی سقف و راه پله یک طبقه انجام شده و سپس آرماتوربندی طبقه دیگر آغاز می‌شود.

• برای ساخت طبقه بعدی میلگرد طبقه پایین به میلگرد انتظار طبقه بالا متصل می‌شود. در این قسمت آرماتوربندی دارای طول هم ‌پوشانی خواهد بود.

• در آرماتوربندی راه ‌پله علاوه ‌بر آرماتوربندی رمپ و پاگرد، آرماتوربندی تیر نیم طبقه نیز انجام می‌ شود. بنابراین در مراحل ساخت، آرماتوربندی نیم طبقه نیز باید در نظر گرفته شود.

• برای شروع ساخت راه‌پله ابتدا تیر نیم طبقه اجرا می‌ شود. برای اجرای تیر نیم طبقه، آن را به ستون ‌ها و یا دیوار برشی کناری گیردار می‌کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.