تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر : 33925

مذاکرات مصر و رژیم صهیونیستی برای برقراری امنیت مرزی

مذاکرات مصر و رژیم صهیونیستی برای برقراری امنیت مرزی

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری العربی الجدید، طی هفته‌های گذشته دیدارهای فشرده‌ای میان کمیته‌های هماهنگی مشترک مصر و رژیم صهیونیستی برگزار شد که فرماندهان امنیتی، اطلاعاتی و نظامی دو طرف در آن شرکت کردند. خواسته‌های ارتش رژیم صهیونیستی شامل کاهش نیروی انسانی امنیتی مصر با داشتن سلاح‌های بسیار

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری العربی الجدید، طی هفته‌های گذشته دیدارهای فشرده‌ای میان کمیته‌های هماهنگی مشترک مصر و رژیم صهیونیستی برگزار شد که فرماندهان امنیتی، اطلاعاتی و نظامی دو طرف در آن شرکت کردند.
خواسته‌های ارتش رژیم صهیونیستی شامل کاهش نیروی انسانی امنیتی مصر با داشتن سلاح‌های بسیار سبک برای ممانعت از تکرار عملیات اخیر محمد صلاح، سرباز مصری در مرزهای سینا و صحرای نقب بود. رژیم صهیونیستی معتقد است که استراتژی مصر برای گزینش نیروهایی برای ایمن‌سازی مرزها از میان سربازانی که رویکرد سیاسی یا ایدئولوژیک ندارند، مناسب نیست.
طرف اسرائیلی در این مذاکرات به مسئولان مصری اعلام کرد که استقبال گسترده مصری‌ها از اقدام محمد صلاح نشان‌دهنده گسترش دشمنی با اسرائیل در میان مصری‌هاست؛ مصری‌هایی که بیشترشان هیچگونه رویکرد سیاسی یا مذهبی ندارند.
اسرائیلی‌ها برای اغوا کردن طرف مصری ارائه تکنولوژی‌های پیشرفته برای دستگاه‌های امنیتی به جای نیروی انسانی و جبران کاهش تعداد نیروها و تجهیزات را پیشنهاد دادند.
مقامات مصری‌ با این خواسته رژیم صهیونیستی درباره کاهش تعداد نیروها و تجهیزات مخالفت کردند اما در مقابل از این رژیم خواستند مصر را به تکنولوژی‌های پیشرفته و دستگاه‌های هشدار سریع مجهز کند.
در این راستا صفوت الزیات، سرتیپ بازنشسته مصری به العربی الجدید گفت: اطلاعات تأیید شده‌ای درباره توافق مصر با خواسته‌های اسرائیل وجود ندارد، به این دلیل که اسرائیل برای حداکثر بهره‌برداری از تبعات این حادثه تلاش می‌کند. چه بسا در سطحی که طرف مصری آن را لطمه به حاکمیت خود می‌داند. به عنوان مثال می‌توان به خواسته اسرائیل درباره کاهش نیروهای امنیتی مصر با تکیه بر تکنولوژی‌های هشدار سریع برای ممانعت از عملیات قاچاق یا نفوذ به مرزها اشاره کرد. طرف اسرائیلی همچنین یک خواسته ثابت درباره بازنگری در بیانیه‌های شخصی نیروهای امنیتی مصر که مکلف به تأمین امنیت در منطقه «ج» در توافق‌نامه صلح ۱۹۷۹ هستند و اجازه دادن به طرف اسرائیلی برای حضور نظامی بدون قید و شرط در منطقه «د» در همین توافقنامه دارد. از جمله خواسته‌های ثابت اسرائیل تلاش روزافزون برای فشار بر طرف مصری برای ممانعت از خصومت و دشمنی مصری‌ها با اسرائیل است که به وضوح در حال افزایش است. طرف مصری باید در مقابل این فشارها بین انتخاب گزینه درست در شرایط موردنظر و خطوط قرمزی که حقوق حاکمیت ملی را برای نسل‌های آینده ترسیم می‌کند، توازن برقرار کند.
الزیات گفت: طرف مصری باید به مقامات اسرائیلی یادآور شود محدودیت‌هایی که براساس توافق صلح و اصلاحات بعدی آن ایجاد شده حداکثر چیزی است که مسئولان سیاسی، نظامی و مردمی می‌توانند آن را تحمل کنند. طرف اسرائیلی همچنین باید این مسئله را درک کند که مقامات اسرائیلی خودشان حتی یک امتیاز سیاسی را نداده‌اند بلکه همواره به نقض‌های مکرر خود درباره حقوق فلسطینی‌ها از سال ۱۹۷۹ ادامه داده‌اند، برای همین حتی یک دلیل برای تلاش جهت کاهش مخالفت مردمی در مصر با اسرائیل وجود ندارد.
در همین حال شادی ابراهیم، پژوهشگر متخصص روابط بین‌المللی و امور امنیتی هم گفت: خواسته‌های اخیر اسرائیل به توافق‌نامه کمپ دیوید لطمه می‌زند. منطقه‌ای که درباره آن صحبت می‌کنند تعداد اندکی سرباز دارد. اسرائیلی‌ها بر مصر برای کاهش سلاح و تعداد سربازان فشار می‌آورند و این تغییر در معاهده محسوب می‌شود. اسرائیلی‌ها اگر تمایل دارند برخی بندهای معاهده صلح تغییر کند، پس فرصتی برای مذاکره جهت رسیدن به دستاوردهای بزرگتر وجود دارد. اسرائیلی‌ها برای تغییر کادر یا نیروی انسانی و کاهش تعداد سربازان فشار می‌آورند تا این مسئله به نفع اسرائیل باشد. فکر نمی‌کنم مصر این مسئله را قبول کند اما احتمالا توافق‌هایی درباره هماهنگی مشترک و اتاق‌های مشترک در مرزها صورت بگیرد و این هماهنگی در دوره آتی افزایش یابد.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.