تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
کد خبر : 21362

لیگ بسکتبال در مسیر حرفه‌ای شدن!

لیگ بسکتبال در مسیر حرفه‌ای شدن!

به گزارش ایسنا، یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف بسکتبال ایران در هر فصل مشخص نبودن برنامه‌های لیگ و بی‌نظمی‌ها در این زمینه است. بدون شک یکی از اقدامات مثبت فدراسیون جواد داوری در ماه‌های اخیر تشکیل سازمان لیگ است که اگر با روش درستی برنامه‌های خود را پیش ببرد، تاثیرات مثبتی در بهبود روند سوپرلیگ

به گزارش ایسنا، یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف بسکتبال ایران در هر فصل مشخص نبودن برنامه‌های لیگ و بی‌نظمی‌ها در این زمینه است. بدون شک یکی از اقدامات مثبت فدراسیون جواد داوری در ماه‌های اخیر تشکیل سازمان لیگ است که اگر با روش درستی برنامه‌های خود را پیش ببرد، تاثیرات مثبتی در بهبود روند سوپرلیگ ایران خواهد داشت. در همین راستا گفت‌وگویی با نصرت‌الله جعفریان، رییس سازمان لیگ ایران داشته‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.
* مجبور به کاهش تعداد تیم‌های لیگ هستیم
جعفریان درباره برنامه جدید برگزاری مسابقات لیگ برتر بسکتبال ایران برای فصل پیش‌رو که با کاهش تعداد تیم‌ها همراه بوده، توضیح داد: متاسفانه ما در بحث کاهش تعداد تیم‌ها مجبور شدیم که چنین تصمیمی بگیریم. به عنوان مثال تیم‌هایی مثل شیمیدر، سپاهان و نظم‌آوران سیرجان از حضور در رقابت‌های لیگ برتر انصراف داده‌اند و تیمی مثل اکسون هم توانایی پرداخت بدهی‌های پیشین خود به بازیکنان فصل گذشته و فدراسیون را ندارد.
او ادامه داد: با این شرایط آیا ما می‌توانستیم همچنان با ۱۶ تیم لیگ را برگزار کنیم؟ از نظر من لیگ برتر ما باید قانونمند شود،‌ ضمن این که معتقدیم لیگ برتر ایران ظرفیت ۱۶ تیم را ندارد و ۱۲ تیم باکیفیت از نظر سازمان لیگ ایده‌آل‌تر است. سعی می‌کنیم این ۱۲ تیم را برای حضور در رقابت‌های سوپرلیگ استاندارد کنیم. متاسفانه لیگ و تیم‌های ما در گذشته ارزش گذاری نمی‌شدند که یکی از اصلی‌ترین ضعف‌هاست که می‌خواهیم این مشکل را حل کنیم.

*‌ تیم‌های لیگ باید ارزش‌گذاری شوند
رییس سازمان لیگ بسکتبال ایران، درباره بحث ارزش‌گذاری تیم‌ها و لیگ برتر افزود: ما چارت سازمانی داریم و کمیته ارزش گذاری هم خواهیم داشت. با آغاز لیگ باید تیم‌ها و هزینه‌های آن‌ها بررسی شود تا وقتی تیم‌هایی مثل شیمیدر قم و نظم‌آوران سیرجان از لیگ انصراف می‌دهند،‌ امتیازات خود را برای تیم‌های داوطلب به فروش برسانند. همان‌طور که گفتم هدف ما قانونمند کردن لیگ است. تا فصول قبل وقتی تیمی انصراف می‌داد امتیازات آن باشگاه بیهوده بود، در حالی که تیم‌هایی مثل سیرجان و شیمیدر در فصل قبل سوم شده‌اند.
او تاکید کرد:‌ هدف این است که وقتی شیمیدر یا هر تیم دیگری که یک فصل در بسکتبال زحمت کشیده‌اند، در صورت انصراف از لیگ به هر دلیلی، بخشی از هزینه‌های خود را با فروش امتیاز لیگ برتری‌شان به دست‌ آورند که اقدامی در راستای قانونمند شدن و کمک به خود باشگاه‌ها است. همه تلاش‌های ما در راستای بهبود شرایط نابسامان لیگ برتر ایران است و سازمان لیگ هم طبق آیین‌نامه کار می‌کند. هیچ موضوعی بدون کارشناسی نیست. قبول دارم که مشکل و نقطه ضعف همیشه وجود دارد اما نیاز به زمان داریم تا همه مشکلات چندین ساله را سامان دهیم. 
* نباید با زنگ نماینده مجلس یک تیم لیگ برتری شود!
جعفریان در پاسخ به این سوال که آیا کاهش تعداد تیم‌ها برای فصل پیش رو صرفا به دلیل انصراف تیم‌ها بوده است؟ توضیح داد: سوپر لیگ یا لیگ برتر در حالت عادی یک روال و اصولی دارد، نباید با زنگ زدن یک نماینده مجلس یا فرد سیاسی یک تیم به لیگ برتر وارد شود! ما ورودی ۳۰۰ میلیون تومانی برای حضور تیم‌ها در لیگ برتر وضع کرده‌ایم و کمیته ارزشیابی و ارزش‌گذاری هم ورود هر تیم به لیگ را بررسی می‌کند. یک تیم سوپر لیگی باید استانداردهای حداقلی را داشته باشد.

* تیم‌ها باید از نظر مالی بدون مشکل باشند 
او گفت: در فصل جدید لیگ ما به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود، این که یک تیم در سطح سوپر لیگ پول رفت و آمد خود را نداشته باشد خوب نیست. با ورژن جدید برگزاری مسابقات لیگ هر تیم در صورت حذف شدن از پلی‌آف ۲۸ بازی و در صورت حذف نشدن حدودا ۴۳ بازی در لیگ خواهد داشت، این یعنی تیم‌ها باید از نظر مالی شرایط استاندارد داشته باشند.
* تیمی که با ۴۰ اختلاف می‌بازد،‌ تاثیر مثبتی بر لیگ ندارد
رییس سازمان لیگ ایران تصریح کرد: ضمن این که ما نباید هر تیمی را صرفا به‌خاطر علاقه‌اش به سوپر لیگ در این سطح از مسابقات راه دهیم، یک تیم سوپر لیگی باید از نظر فنی هم شرایط بازی در بالاترین سطح بسکتبال ایران را داشته باشد. این که یک تیم می‌آید و با ۳۰ تا ۴۰ امتیاز همه مسابقات خود را می‌بازد، نمی‌تواند تاثیر مثبتی بر پیشرفت بسکتبال ایران داشته باشد و با این تصمیم صرفا وقت و هزینه خود را هدر داده‌ایم که خوب نیست. همان‌طور که گفتم باید قانونمند عمل کنیم.
* لیگی با تیم‌های شایسته می‌خواهیم
جعفریان در پاسخ به این سوال که با توجه به برنامه فعلی باید منتظر لیگ ۱۲ تیمی در فصل پیش رو باشیم؟ توضیح داد: ما ۷ شهریور جلسه سازمان لیگ را برای رسیدگی نهایی به موضوعات برگزار می‌کنیم تا در آن‌جا تیم‌های شرکت کننده را بررسی و در صورت مناسب بودن شرایط معرفی کنیم. ما فعلا برنامه خود را با ۱۲ تیم طراحی کرده‌ایم، اما این به آن معنا نیست که حتما باید تیم‌ها به این سقف برسند یا از این سقف بیش‌تر شوند. ما قصد داریم استاندارد سازی کنیم و با احترام به همه باشگاه‌ها تیم‌های شایسته‌ای در لیگ داشته باشیم.

* باشگاه بدهی‌های خود را تسویه کنند
او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانید چند نمونه از ویژگی‌های مد نظر سازمان لیگ برای حضور یافتن تیم‌ها در فصل پیش رو را اعلام کنید؟ تصریح کرد: تیم‌های داوطلب باید همه بدهی‌های فصول گذشته خود به بازکنان و فدراسیون را تسویه کنند، به گونه‌ای که همه بدهی‌های آن‌ها صفر شود. سپس یک مبلغ ورودی به لیگ داریم که باید پرداخت شود. ضمنا باید تاید کنم که همه تیم‌ها نیازمند مجوز کمیسیون ماده ۵ هستند. در بحث امکاناتی نیز باید حداقل یک سالن استاندارد در سطح سوپر لیگ را به عنوان میزبان معرفی کنند که هم سیستم ویدیو چک (INSTANT REPLAY SYSTEM) موسوم به IRS را داشته و هم از کف پوش پارکت برخوردار باشد. 
* برنامه لیگ برای فصول آینده تغییر نمی‌کند
جعفریان در پاسخ به این سوال که آیا این برنامه مشخص شده برای لیگ در سال‌های آینده هم عملی می‌شود یا سازمان لیگ باز هم برای فصل آینده یک شیوه جدید معرفی می‌کند؟ توضیح داد: بله، ما تصمیم داریم لیگ را در فصول آینده هم با همین برنامه برگزار کنیم تا این بی‌نظمی لیگ که هر سال با یک روش و نحوه برگزار می‌شود را برطرف کنیم. برنامه پایه ما با ۱۲ تیم است و حالا اگر تعداد تیم‌های استاندارد بیش از این تعداد باشد ما خوشحال می‌شویم از آن‌ها استفاده کنیم، اما جدول مسابقات تغییر نمی‌کند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.