تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
کد خبر : 30075

سخنرانی وزیر خارجه ارمنستان علیه ترکیه در اتحادیه عرب جنجال به پا کرد

سخنرانی وزیر خارجه ارمنستان علیه ترکیه در اتحادیه عرب جنجال به پا کرد

به گزارش ایسنا، منابع مذکور در این باره به روزنامه العربی الجدید گفتند: در مواضع نمایندگان کشورهای عربی درباره میزبانی از آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان اختلاف نظر وجود دارد. طبق گفته این منابع، در حالی که برخی کشورها این اتفاق را به عنوان تعادل در روابط میان کشورهای عربی و محیط منطقه‌ای ارزیابی می‌کنند

به گزارش ایسنا، منابع مذکور در این باره به روزنامه العربی الجدید گفتند: در مواضع نمایندگان کشورهای عربی درباره میزبانی از آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان اختلاف نظر وجود دارد.
طبق گفته این منابع، در حالی که برخی کشورها این اتفاق را به عنوان تعادل در روابط میان کشورهای عربی و محیط منطقه‌ای ارزیابی می‌کنند و سایر کشورها ملاحظاتی در این باره دارند و معتقد هستند که این امر روابط با آنکارا را تهدید می‌کند.
یک دیپلمات در اتحادیه عرب که حاضر به افشای هویتش نشده است در این باره گفت: سخنرانی وزیر خارجه ارمنستان و اشارات تاریخی موجود در آن، منعکس کننده مواضع رسمی کشورهای عربی نیست. حتی کشورهایی که روابطشان با ترکیه شاهد تنش بوده است؛ از جمله کشور مصر، در راستای حفظ روابط با ترکیه، تا بدین لحظه موضوع “نسل کشی ارامنه” را رسما به رسمیت نشناخته است.
از سوی دیگر، «عصام عبد الشافی»، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل مصر در گفت‌وگو با العربی الجدید در این باره تصریح کرد: این گونه نشست‌ها و جلسات مشابه نشان‌دهنده نوعی نقص در قطب‌نمای راهبردی مسؤولان اداره اتحادیه عرب است؛ چراکه در چارچوب نوعی تبادل سیاسی با ترکیه، بدون در نظر گرفتن ملاحظات استراتژیک و حتی منافع کشورهای عربی صورت می‌گیرد.
عبد الشافی افزود: از منظر امنیت ملی اعراب و به دور از هرگونه ملاحظات تاریخی درباره کشتار ارامنه و به دور از هرگونه ملاحظات مذهبی با توجه به مسلمان بودن ترکیه، آنچه ترکیه و اعراب را به هم پیوند می‌دهد ده‌ها برابر بیشتر از آن چیزی است که آنها را در تمام سطوح سیاسی، استراتژیک و اجتماعی با ارمنستان مرتبط می‌کند.
«عبد الله الأشعل» دستیار سابق وزیر امور خارجه مصر نیز در این باره اعلام کرد: کشورهای عربی وزیر خارجه ارمنستان را به اتحادیه عرب دعوت نکردند، بلکه خود وی پیشنهاد داد که از او دعوت شود. اتحادیه عرب و کشورهای عضو انتظار نداشتند که با توجه به روند بهبودی روابط آنکارا و کشورهای عربی او علیه ترکیه اظهار نظر کند یا به موضوع ارمنستان بپردازد.
الأشعل افزود: کشورهای عربی نمی‌خواهند خصومت جدیدی با ترکیه ایجاد کنند، گواه آن این است که اتحادیه عرب علیه ترکیه موضع نگرفت و پس از نشست وزیران بیانه‌ای در این راستا صادر نشد.
محمد نشطاوی استاد روابط بین الملل نیز گفت: در رابطه با کشورهای عربی، هیچ اعتراضی به سفر وزیر خارجه ارمنستان و سخنرانی وی در شورای اتحادیه عرب وجود ندارد. کشورهای عربی، تعدادی از کشورهای عربی روابط قوی با ترکیه دارند و به همین دلیل به طرح موضوع کشتار ارامنه پاسخی نخواهند داد و فکر نمی‌کنم این اتفاق میان کشورهای عربی جنجال ایجاد کند.
وزیر خارجه ارمنستان چهارشنبه در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه شورای اتحادیه عرب که در سطح وزرا در مقر دبیرخانه این اتحادیه در قاهره برگزار شد، به امپراتوری عثمانی حمله کرد و آن را به ارتکاب «نسل کشی ارامنه» در آغاز قرن بیستم متهم کرد.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.