تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
کد خبر : 46364

حذف چارت‌های دریایی خارجی با تولید نقشه‌های ایرانی

حذف چارت‌های دریایی خارجی با تولید نقشه‌های ایرانی

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، علی سلطانپور با بیان اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تهیه چارت‌های دریایی ایران تماما در اختیار بیگانگان بود، اظهار کرد: در حال حاضر نیز اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس کار تهیه نقشه‌های دریایی‌شان را خارجی‌ها انجام می‌دهند، اما ایران از سال ۶۳ و با تاسیس بخش آبنگاری(هیدروگرافی) در

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، علی سلطانپور با بیان اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تهیه چارت‌های دریایی ایران تماما در اختیار بیگانگان بود، اظهار کرد: در حال حاضر نیز اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس کار تهیه نقشه‌های دریایی‌شان را خارجی‌ها انجام می‌دهند، اما ایران از سال ۶۳ و با تاسیس بخش آبنگاری(هیدروگرافی) در سازمان نقشه‌برداری کشور کار تولید چارت‌های دریایی را آغاز کرد.
سلطانی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ تاکنون موفق به انتشار نقشه‌های الکترونیک ناوبری از آبهای تحت حاکمیت خودمان در شمال و جنوب کشور شده‌ایم، افزود: نقشه‌های دریایی جایگاه مهمی در ایمنی حمل و نقل دریایی ایفا می‌کنند و بسیاری از دریانوردان و ماهیگیران مشتری این نقشه‌ها هستند. این نقشه‌ها که مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان هیدروگرافی IHO است، بر خلاف نقشه‌های خارجی مدام به‌روز رسانی می‌شود، مثلا اگر در نقطه‌ای از آبهای تحت حاکمیت کشورمان عمق آب بنابر اتفاقاتی تغییر کرده باشد، در نقشه‌های دریایی ایرانی این نکته به ناوگان‌های عبوری اعلام می‌شود، اما نقشه‌های دریایی انگلیسی فاقد این امتیاز هستند، زیرا متعلق به ۴۰سال قبل بوده و قدیمی هستند. به‌روز رسانی نقشه‌های دریایی ایران به مدت یک سال رایگان بوده و هیچ وجهی بابت این خدمت دریافت نمی‌شود.

مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه‌برداری کشور همچنین به استقبال کشورهای دنیا از چارت‌های الکترونیکی ایران اشاره کرد و گفت: سالانه یکصد هزار نسخه چارت دریایی ایران به مشتریان داخلی و خارجی فروخته می شود که هرساله بیش از نیم دلار از این محل برای کشور ارزآوری صورت می‌گیرد.
به گفته سلطانپور از سال ۹۴ تاکنون با استفاده از فروش چارت‌های دریایی قریب به ۴ میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور حاصل شده است؛ نکته جالب توجه اینکه هر جا در خلیج فارس و دریای عمان چارت‌های دریایی ایران منتشر شده، نقشه‌های انگلیسی از دیتابیس(پایگاه داده) سازمان‌های بین‌المللی حذف شده است. همین اتفاق درباره نقشه‌های روسی در دریای خزر هم رخ داده و با انتشار چارت‌های ایران درباره آب‌های شمال کشور، نقشه‌های روسی از پایگاه داده سازمان بین‌المللی حذف شده است.
به نقل از روابط عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور، نقشه‌برداری دریایی آب‌نگار یا هیدروگرافی یکی از علوم کاربردی است که به اندازه‌گیری و توصیف ویژگی‌های دریا و مناطق ساحلی می‌پردازد و وظیفه اساسی در تولید نقشه‌های دریایی(چارت) را برعهده دارد. پلتفرم این نقشه‌ها روی شناورها و کشتی‌ها قرار می‌گیرد. ۲۴ ایستگاه در سواحل شمالی و جنوبی کشور، دو ایستگاه جزر و مدسنجی دریا در سواحل مکران و یک ایستگاه نیز در بندرترکمن با توجه به عقب‌نشینی آب دریای‌خزر مستقرند که داده‌های دریایی را به‌موقع در اختیار کارشناسان قرار می‌دهند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.