تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
کد خبر : 42406

جانمایی نقش ماماها در برنامه‌های «تقویت نظام شبکه» و «سلامت خانواده»

جانمایی نقش ماماها در برنامه‌های «تقویت نظام شبکه» و «سلامت خانواده»

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، دکتر حسن واعظی در تشریح نقش برجسته ماماها در نظام سلامت گفت: در نسخه جدید و اجرایی برنامه نظام ارجاع و تقویت نظام شبکه که جزو اهداف برنامه های بالادستی کشور است، نقش ماما در برنامه سلامت خانواده و خدمات تخصصی در شیوه نامه‌ها، جانمایی خواهد شد.

به گزارش برگزیده ها به نقل از ایسنا، دکتر حسن واعظی در تشریح نقش برجسته ماماها در نظام سلامت گفت: در نسخه جدید و اجرایی برنامه نظام ارجاع و تقویت نظام شبکه که جزو اهداف برنامه های بالادستی کشور است، نقش ماما در برنامه سلامت خانواده و خدمات تخصصی در شیوه نامه‌ها، جانمایی خواهد شد. وی با اشاره به این که رشته مامایی از دیرباز در کشور فعالیت داشته و اورژانس مامایی و اورژانس زایمانی در اقصی نقاط کشور ارائه خدمت می کنند، افزود: خدمات گسترده ماماها در حوزه سلامت از سطح یک و بهداشت در مراکز جامع سلامت گرفته تا مراکز تسهیلات زایمانی، سطوح مختلف بیمارستانی تا مراکز آموزشی و پرمراجعه برای بانوان و بلوک های زایمانی قابل توجه است. رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، نقش ماما در نظام سلامت و کارشناسان مامایی که در حوز زنجیره خدمت رسانی می کنند را برجسته اعلام کرد و افزود: حوزه گسترده فعالیت ماماها قبل از بارداری، حین بارداری و پس از بارداری در کنار گروه پزشکی قابل توجه بوده و به صورت مشارکت در یک فعالیت گروهی، در قالب یک هدف واحد برای سلامت مادران، بانوان باردار و نوزادان انجام می شود. دکتر واعظی با بیان این که خدمات مامایی در دوران بارداری به عنوان مراقبت، خدمات تشخیصی و درمانی در کنار تیم متخصصان زنان و گروه‌های تخصصی دیگر صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دولت سیزدهم نقش ماما بیش از گذشته پررنگ در نظر گرفته شده و همراه با سایر گروه‌ها اعم از پرستاران، همکاران اتاق عمل، آزمایشگاه و پزشکان مورد توجه است. رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: نقش گروه مامایی در مراقبت‌های زایمانی، مراقبت های بارداری و ارائه خدمت در اتاق های زایمان را دوشادوش متخصصان زنان در کشور ارزیابی کرد و گفت: در دولت سیزدهم برای گروه مامایی سهمیه‌های استخدامی در نظام سلامت در نظر گرفته شده است و تعرفه خدمات مامایی سال گذشته در حوزه‌های مختلف مصوب شد تا موجب افزایش انگیزه همکاران برای ارائه خدمت شود. وی تبیین نقش ماما در قانون جوانی جمعیت و سلامت خانواده برای بهره مندی از نوزادان و جمعیت سالم را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: با توجه به بحث سالمندی جمعیت و شیب جمعیتی و ضرورت افزایش جمعیت سالم کشور، در گروه ذینفعان نقش ماما بیش از گذشته پررنگ دیده شده است. واعظی آموزش همگانی به شهروندان، زوج ها و جوانانی که بحث فرزندآوری را به عنوان تکلیف و تربیت نسل آینده سالم مد نظر دارند را حائز اهمیت دانست و ابراز داشت: آموزش، افزایش توانمندی و ارتقای سطح دانشی و مهارتی ماماها در کنار سایر گروه پزشکی جزو اهداف اصلی و محوری معاونت درمان وزارت بهداشت است. وی با تاکید بر ضرورت ارتقای برنامه‌های درسی آموزشی رشته مامایی و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت توانمندسازی ماماها مانند سایر رده‌های نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: بازآموزی حین خدمت، توانمندسازی بالینی و حمایتی گروه زحمتکش مامایی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد. رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت یادآور شد: خوشبختانه در دو سال اخیر در قالب برنامه‌های محوری برای دسترسی عادلانه به خدمات و همچنین تعالی خدمات بالینی در پروسه مراقبت پیش از بارداری و پس از بارداری برای تمام ذینفعان در گروه‌های تخصصی اعم از متخصصان زنان، بیهوشی و گروه مامایی در قالب کمیته‌های تخصصی، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های به روز، اقدام شده است.
واعظی یکی از اقدامات مهم معاونت درمان در اداره تخصصی مامایی با همکاری قوه مقننه و کمیته‌های مشترک بین دستگاه اجرایی و مجلس از جمله کمیسیون بهداشت مجلس و فراکسیون بانوان را اصلاح و ارتقای فرآیندها و تجهیز مراکز ریفرال و مراکز ارجاعی بانوان در سطح کشور و بیمارستان‌های با گرایش تک تخصصی بانوان دانست و گفت: این برنامه در مرکز مدیریت بیمارستانی در دست اجراست و شیوه نامه‌های مختلف اجرایی و محورهای ارتقای این موضوع در این دستورالعمل دیده شده است.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.