تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
کد خبر : 24684

ترکیه همچنان با عضویت سوئد در ناتو مخالف است

ترکیه همچنان با عضویت سوئد در ناتو مخالف است

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفت: وعده‌های مطرح شده از سوی سوئد خوب هستند اما تا وقتی که محقق نشوند، کافی نیستند. ما منتظر اجرایی شدن آنها هستیم. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه خواسته که سوئد و فنلاند که هر دو

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفت: وعده‌های مطرح شده از سوی سوئد خوب هستند اما تا وقتی که محقق نشوند، کافی نیستند. ما منتظر اجرایی شدن آنها هستیم.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه خواسته که سوئد و فنلاند که هر دو به دنبال عضویت در ناتو هستند مظنونانی را که ترکیه آنها را تروریست می‌داند، مسترد کنند.
اظهارات عمر چلیک پیش از سفر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و سفر اولف کریسترسن، نخست وزیر جدید سوئد به ترکیه نشان می‌دهد که آنکارا به صورت خودکار در راستای دیگر اعضای ناتو قرار نمی‌گیرد و درخواست عضویت این دو کشور را تایید نمی‌کند.
استولتنبرگ هم سوئد و هم فنلاند را تشویق کرده که درخواست‌های ترکیه را بپذیرند. در حالیکه توافقی در ماه ژوئن ۲۰۲۲ این روند را به جلو سوق داد و به ۲۸ عضو از ۳۰ عضو ائتلاف اجازه داد تا پیوستن این دو کشور را تایید کنند، ترکیه و مجارستان همچنان از تایید آن امتناع کرده‌اند.
اردوغان قرار است با استولتنبرگ روز جمعه در استانبول دیدار کند به بررسی توسعه ناتو و حمله روسیه به اوکراین بپردازد.
وی همچنین قرار است با نخست وزیر جدید سوئد در آنکارا و در هشتم نوامبر ۲۰۲۲ دیدار کند. اردوغان در تماس تلفنی اخیر خود با کریسترسن تاکید کرد که جلوگیری از گروگان گرفتن عضویت سوئد در ناتو و روابط این کشور با ترکیه توسط سازمان‌های تروریستی یک منفعت مشترک است.
سوئد یکی از کشورهای اروپایی است که پذیرای مهاجران فراوان گریزان از درگیری و جنگ شامل کردهاست.
نخست وزیر جدید سوئد روز جمعه گفته بود که کشورش از صمیم قلب در پذیرش توافق با ترکیه همکاری دارد چون مقابله با تروریسم مشروع است.
اردوغان سال آتی میلادی با انتخابات روبروست و دوست دارد با فشار بر کشورهای شمال اروپا در اجرای تعهداتشان به منظور سرکوب حامیان پ.ک.ک و گروه های مرتبط با آنها مانند یگان‌های حفاظت خلق سوریه حمایت ملی گرایی را در کشور مستحکم کند.
انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.