تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۳:۳۵
کد خبر : 10097

از بی‌توجهی به «توان دانشجویان» تا عدم کارآیی محتوای آموزشی/ «اشتغال» دغدغه اصلی دانشجوی امروز

از بی‌توجهی به «توان دانشجویان» تا عدم کارآیی محتوای آموزشی/ «اشتغال» دغدغه اصلی دانشجوی امروز

دانشجویان در تمامی جوامع بشری یکی از ارکان مهم تصمیم سازی و از بزرگترین محورهای توسعه و پیشرفت به شمار می آیند، در جامعه اسلامی و بر اساس نگاه امامین انقلاب که نگاه به جوان به مثابه قوه محرکه و عاقله کشور است بدون تردید جایگاه و نقش آفرینی دانشجویان در معادلات مختلف حائز اهمیت

دانشجویان در تمامی جوامع بشری یکی از ارکان مهم تصمیم سازی و از بزرگترین محورهای توسعه و پیشرفت به شمار می آیند، در جامعه اسلامی و بر اساس نگاه امامین انقلاب که نگاه به جوان به مثابه قوه محرکه و عاقله کشور است بدون تردید جایگاه و نقش آفرینی دانشجویان در معادلات مختلف حائز اهمیت بیشتری است.

دانشجویان در کشورمان همواره چه در مسیر مبارزات با طاغوت، چه پس از آن در اسلامی کردن دانشگاهها، جبهه های حق علیه باطل، سازندگی کشور و چه امروز در بالندگی علمی و مبتنی بر دانایی و پارسایی و همچنین مقابله با جنگ نرم دشمن همواره خط مقدم و طلایه دار حرکت های مردمی و اثربخش بوده اند.

۱۶ آدر یادآور رشادت و دلاوری های دانشجویانی است که برای استقلال و آزادی و دفاع از حق تعیین سرنوشت هموطنان خود جانشان را نیز تقدیم کردند و بدون آنکه هراسی داشته باشند فریاد مطالبه گری خود را به گوش جهانیان رساندند.

امروز در ۱۶ آذرماه سال ۱۴۰۰ که به نام و یاد شهدای حادثه ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ به نام روز دانشجو نام گذاری شده است گفت و گویی صورت داده ایم با دانشجویان دانشگاههای استان گلستان پیرامون دغدغه ها و مطالبات آنها تا صدای آنها باشیم در روزگاری که بیماری کرونا حتی آنها را از دیدار و مراسم و بزرگداشت نیز بی بهره کرده است.

دانشگاه از محل علم اندوزی تبدیل به گذرگاه شده است

دانشجوی کارشناسی ارشد بیوسیتماتیک جانوری دانشگاه گلستان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه امروز دغدغه دانشجویان کسب درآمد از رشته تحصیلی است، اظهار کرد: به عبارتی آینده شغلی فرد به دغدغه اصلی تبدیل شده در حالی که دغدغه ی یک دانشجو باید کسب علم و دانش و تحقیق و پژوهش باشد تا از این طریق بتواند رسالت خود را کامل نماید

فاطمه صابری مقدم با بیان اینکه امروزه دانشگاه ها به جای آنکه محل کسب علم باشند بیشتر شبیه یک گذرگاه شده اند که دانشجو می‌خواهد برای رسیدن به شغل یا پول هرچه زودتر و بدون توجه به اینکه در واقع یک «دانش جو» ست از آن عبور کند، افزود: البته این مسئله به خاطر فقدان آسودگی خاطر نسبی در خصوص آینده ی شغلی، فردی و اجتماعی است و جای بحث بسیار دارد.

چالش دانشگاهها برای تربیت نیروی انسانی کارآمد

وی در بیان مطالبات خود از مسئولان با تاکید بر ضرورت تقویت زیرساخت های آموزشی از جمله آزمایشگاه‌ها در دانشکده های علوم پایه، خاطرنشان کرد: اگر زیرساخت ها فراهم باشد دانشجو به رسالت های واقعی خود که دانش اندوزی و استفاده از دانش کسب شده در جهت پیشرفت فردی و به طبع آن اجتماعی خواهد پرداخت.

این دانشجوی تحصیلات تکمیلی با اشاره به اینکه دانشگاهها هنوز برای تربیت نیروی انسانی کارآمد در کشور دچار مشکل هستند، اضافه کرد: دانشگاه ها نباید طوری باشند که دانشجو صرفا به گرفتن نمره ی قبولی اکتفا کند، بلکه دانشگاه باید با حمایت مسئولان به دانشجویان بیشتر اهمیت دهند و زمینه ی پیشرفت را برای آنها فراهم کنند.

صابری مقدم با ابراز تاسف از آسیب های جدی پاندمی کرونا به آموزش دانشگاه‌ها و حتی مدارس، گفت: به نظر بنده حداقل باید آموزش ها را به سمت ترکیبی از آموزش های مجازی و حضوری برد تا کارایی آموزشی را در سیستم و نظام آموزش عالی افزایش دهیم.

مسئولان به دانشجویان میدان بدهند/ دانشجویان خط مقدم توسعه اند

دانشجوی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان گرگان در گفت و گو با ایسنا با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو، اظهار کرد: امروز دانشجویان با بحران و دوگانگی علاقه و اشتغال قرار گرفته اند و بسیاری از آنها به دلیل اینکه مجبور هستند برای میشت آینده به سمت رشته های اشتغالزا بروند غلاقه خود را رها می کنند.

علی اکبر تاجیک با بیان اینکه تنها برخی از دانشگاهها از جمله علوم پزشکی و فرهنگیان دانشجویان را برای اشتغال در زیرمجموعه خود تربیت می کنند، تصریح کرد: سایر دانشگاهها هیچ آینده ای را برای اشتغال دانشجویان خود متصور نیستند و این باعث شده است تا دانشجویان به صورت پیوسته با یک چالش بزرگ مواجه باشند.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان فقط یک خواسته از مسئولان دارند و آن هم دیده شدن و میدان دادن به آنهاست، خاطرنشان کرد: پس از انتشار بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری مشخص شد که انقلاب اسلامی ما در شرایط فعلی بسیار به جوانان مخصوصا به دانشجویان نیاز دارد و این دانشجو باید در خط مقدم و از نظر علمی و فرهنگی و اعتقادی در اوج باشد.

آمدن وزرای جوان به دانشجویان امید تزریق کرد

این دانشجوی کارشناسی با اشاره به اینکه متاسفانه روالی که در کشور ما رواج داشت عدم اعتقاد به جوانان توسط برخی مسئولین بود و دانشجویان را دلسرد می‌کرد، ادامه داد: به لطف خدا در حال حاضر شرایط بهتر شده و می بینیم که در هیئت دولت نیز از وزرای جوان استفاده می شود.

تاجیک جمله شهید بهشتی مبنی بر اینکه دانشجو موذن جامعه است و اگر خواب بماند نماز امت قضا می شود، تصریح کرد: باور این جمله یعنی باید به جوانان باور و ایمان داشت و راه برون رفت از مشکلات فعلی تربیت نسل نو برای انقلاب اسلامی و توجه خاص به آنان است تا به هدفی که حضرت آقا میفرمایند یعنی تمدن اسلامی برسیم.

وی تاثیرات کرونا بر آموزش را بیشتر منفی دانست و تاکید کرد: شاید عواقب منفی این امر تا چند سال آینده نیز به صورت کامل مشخص نشود و موضوع آموزش در بعد تحصیلات علمی تنها یک بخش از ماجراست و محرومیت از پرورش دانشجو و دریافت تجارب دوران دانشجویی از فعالیت در تشکل ها تا جریانات مطالبه گر دانشجویی بخش های پنهان آن خواهد بود.

دانشگاه باید سواد ۱۲ گانه دانشجویان را ارتقا دهد/ پیشی گرفتن تربیت بر آموزش پسندیده نیست

دانشجوی رشته روابط عمومی دانشگاه گلستان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه امروز دیگر نباید دغدغه دانشجویان را مسائل مالی و رفتاری دانست و صرفا بر این مسائل تمرکز کرد، افزود: امروز با تغییر جنس دغدغه دانشجویان و با توجه به روحیه جمع طلبی دانشجو شاهد هستیم که دانشجویان دغدغه ناتوانی در برقرار ارتباط را دارند.

زهرا گندمکار با ابراز نگرانی از بروز آسیب های روانی به واسطه عدم برقراری ارتباطات انسانی در طول تحصیل در دوران کرونا، اضافه کرد: امیدواریم مسئولان شرایط مناسب را برای بازگشایی دانشگاه‌ها فراهم کرده و با آموزش مهارت‌های ارتباطی و ارتقای سواد دوازده گانه‌ی دانشجویان بسترهای لازم در مسیر تغییر و تحول را فراهم کنند.

وی بزرگترین رسالت دانشجو را علم آموزی، ارتقای مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای ادامه‌ی زندگی خود و انتقال آموخته‌ها به نسل‌های بعدی دانست و گفت: دانشگاه یک مکان آموزشی و فرهنگی است اما بُعد آموزشی آن همیشه از بعد فرهنگی سبقت گرفته از این رو تجربه ثابت کرده آموزش به تنهایی نمی‌تواند مهارت های لازم و فرایند جامعه پذیری را در فرد ایجاد کند.

آموزش های مجازی درس را از اولویت دانشجویان خارج کرد

این دانشجوی مقطع کارشناسی با تاکید براینکه بر این اساس متاسفانه دانشگاه نتوانسته در حد لازم ما را برای ورود به جامعه و تصدی مسئولیت‌های سنگین برای رشد کشور آماده کند، ادامه داد: به نظر من مسئولین باید درک و آگاهی خود را نسبت به شرایط و وضعیت کل جامعه مخصوصا شرایط جوانان بالا ببرند.

گندمکار با بیان اینکه بیماری کرونا جهان را تحت تاثیر و شرایط را برای همه سخت کرده است، گفت: در بین این قشرهای مختلف که آسیب‌های زیادی را متحمل شده اند، این دانشجویان بودند که از دانشگاه به عنوان محلی برای رشد و توسعه فردی بازماندند.

وی با انتقاد از حاکم شدن آموزش مجازی در گستره وسیع، اظهار کرد: با وجود تمام فضلیت‌های آموزش‌ مجازی اما این فضا بستری را ایجاد کرد که درس جز الویت‌ها یک دانشجو نباشد و بر این اساس از اهمیت آن کاسته شد که برای حل این مسئله لازم است زیرساخت‌های آموزشی و ارتباطی کشور توسعه پیدا کند و روی مهارت‌های مختلف یک دانشجو سرمایه گذاری صورت گیرد.

رسالت اصلی دانشجو آبادانی کشور است

دانشجوی رشته حسابداری دانشکده مائده گرگان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های دانشجویان در طول تحصیل موضوع خوابگاه و مسکن مناسب است، اظهار کرد: اینها دغدغه هایی است که در کنار دغدغه اشتغال شما را از دغدغه اصلی که تحصیل و دانش اندوزی است دور می کند.

ملیکا آقایی با بیان اینکه مسئولان باید مطابق با هر رشته شغلی را ایجاد و دانشجویان را متناسب با آن به سمت شغل مورد نظر هدایت کنند، ادامه داد: دانشجو نقش مهم و حیاتی را در جامعه دارد چون نیروی فعال و جوان کشور محسوب می شود اما نکته مهم این است که باید دانشجویان مورد حمایت قرار گیرند تا به رسالت اصلی خود که آبادانی کشور است جامه عمل بپوشانند.

مسئولان امتحانات پایان ترم را مجازی کنند

وی دانشگاه را مقطعی برای رشد و خودسازی دانست و گفت: تجارب بزرگی مثل دوری از خانواده، آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و حرکت از مقطعی به مقطع دیگر همه و همه از رخدادهایی است که دوره دانشجویی را جذاب و کارآمد جلوه می دهد.

این دانشجو با تاکید بر اینکه پیشنهادم به مسئولان این است که به دانشجویان بال پرواز بدهند، اضافه کرد: مسئولان باید به دانشجویان کار عملی و مهارتی را اموزش دهند، چیزی جدای از برگه ها و اینکه به دانشجویان مشی و منش انسان گونه زندگی کردن را بیاموزند.

آقایی دروس آنلاین را موجب لطمه شدید به آموزش دانست و تصریح کرد: در بیشترمواقع باعث می شود که تمام تمرکز به درس جمع نشود و نقریبا از کل توضیحات و زحمات استاد ۲۰ درصد برداشت شود و البته اینکه به دلیل آموزش مجازی ک دیدیم امتحانات مجازی هم خواستاریم.

دانشجویی می تواند آینده را بسازد که به آینده امیدوار باشد

دانشجوی مهندسی معماری دانشگاه آزاد گنبدکاووس در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه امروز بدون تردید مهمترین دغدغه ما دانشجویان شغل ما در آینده و پس از اتمام تحصیل است، افزود: دانشجویان هم مانند همه اقشار جامعه تحت فشار اقتصادی هستند و خواستار تعدیل و تغییر جدی در وضعیت اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان هستند.

سروش سمیعی با بیان اینکه دانشجویان باید آینده کشور را بسازنند، ادامه داد: دانشجویی می تواند به عنوان نسل بالنده آینده کشورش را بسازد که بی دغدغه بوده، سواد کافی داشته باشد و به آینده امیدوار باشد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت دانشگاه‌ها برای پرورش نسلی پرافتخار در آینده مناسب نیست، تصریح کرد: دانشگاههای ما هنوز نسبت به استانداردها فاصله بسیاری دارند و برای آنکه به آن نقطه برسیم باید به توان جوانان و دانشجویان اعتماد کنیم و بگذاریم خودشان دانشگاه را به پویایی و تحرک بکشانند.

۴۰ درصد مطالب دانشگاه در زندگی ما کارآیی ندارد

دانشجوی حسابداری بازرگانی دانشگاه فنی و حرفه ای گلستان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه انتظار ما این است که در دانشگاه مطالبی به ما تدریس شود که به درد زندگی و کار ما بخورد، افزود: ما باید در دانشگاه مهارت لازم برای کار کردن در آینده رشته خودمان را بیاموزیم.

کوثر سالاری مقدم با بیان اینکه نباید دانشجوها در شغل های کاذب به کار گرفته شوند، ادامه داد: اینکه یک فارغ التحصیل حسابداری در بازار کار به عنوان منشی و یا صندوقدار یک فروشگاه یا بازارچه مشغول به کار شود در شان یک دانشجو نیست البته که کار کردم عار نیست و همه مشاغل دارای احترام و عزت هستند اما منظورم این است که مناسب و متناسب با تحصیل وی نیست.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان می توانند محور توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور باشند، تصریح کرد: تقریبا  بالغ بر ۴۰ درصد آموزش‌های دانشگاهی آنچنان کاربرد مستقیمی در زندگی و کار افراد ندارد و بدون هدف مشخصی به آنها تدریس می شوند.

این دانشجو با تاثرگذاری بسیار زیاد کرونا بر آموزش در یکی دوسال اخیر، گفت: با مجازی شدن آموزشها تمرکز بر روی درس در دانشگاه‌ها به ویزه برای افرادی که به سمت اشتغال رفته اند کم شده است که باید به نحو مطلوبی از جمله ساخت و ارائه نرم افزارهای آموزشی جذاب کمک گرفت.

دانشجویان تمرکز خود را بر تبدیل دانش به ثروت پایدار بگذارند

دانشجوی رشته ریاضیات و کاربردها در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه کسب درآمد امروز برای دانشجویان از یک دغدغه به یک هدف تبدیل شده است، اظهار کرد: شرایط سخت اقتصادی و نگرانی دانشجویان از آینده در شکل‌گیری این مهم بسیار اثر‎‌بخش بوده است.

فاطمه قره‌چماقلو با انتقاد از کمبود امکانات رفاهی و تحصیلی در دانشگاه‌های کشور، خاطرنشان کرد: دانشجویان نیز باید ضمن تعهد به نظام و مردم تمام توان خود را متمرکز بر توسعه کشور و تبدیل دانش خود به ثروت پایدار برای کشور کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه بستری برای آماده سازی نسل جوان برای حضور موفق و کارآمد در جامعه است، ادامه داد: به دلیل فقدان زیرساختهای فرهنگی، آموزشی و مهارتی هنوز نتوانسته ایم دانشگاهها را به یک مکان پویا و فعال برای رشد همه جانبه تبدیل کنیم.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.