تاریخ انتشار : شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر : 45825

آیا باید از هوش مصنوعی ترسید؟

آیا باید از هوش مصنوعی ترسید؟

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ربیعی، مدرس دانشگاه، کارشناس کسب و کار و هوش مصنوعی، درباره هوش مصنوعی و ظرفیت و خطرهای آن در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: مدیران شرکت‌ها به صورت کلی چندین هدف عمده یعنی کاهش اتلاف‌ها، افزایش درآمد و بهینه‌سازی را در زمینه اضافه کردن تکنولوژی به کسب و کارها دنبال می‌کنند. برای

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ربیعی، مدرس دانشگاه، کارشناس کسب و کار و هوش مصنوعی، درباره هوش مصنوعی و ظرفیت و خطرهای آن در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: مدیران شرکت‌ها به صورت کلی چندین هدف عمده یعنی کاهش اتلاف‌ها، افزایش درآمد و بهینه‌سازی را در زمینه اضافه کردن تکنولوژی به کسب و کارها دنبال می‌کنند. برای مثال در زمان‌های قدیم نگهبان سازمان‌ها دفتری برای ثبت رفت و آمد افراد داشت. بعد از آن کم کم به سمتی پیش رفتیم این فرایند با تشخیص چهره یا اثر انگشت صورت می‌گرفت. این موضوع، کار نگهبانی که در این زمینه فعالیت می‌کرد را تحت‌شعاع قرار داده و او را به سمت دیگری هدایت کرد.
وی در مورد طبقه بندی تکنولوژی افزود: ما یک هوش مصنوعی ضعیف داریم که از نمونه‌های آن می‌توان به سیستم‌های پیشنهاد دهنده موسیقی و فیلم اشاره کرد. دسته دوم هوش مصنوعی قوی بوده که عملکرد آن‌ها مانند انسان طراحی شده است. دسته سوم هوش مصنوعی مکمل است که در کشاورزی، اقتصاد و مواردی از این دست کاربرد دارد.
ربیعی در مورد کاربرد هوش مصنوعی مکمل اظهار کرد: هوش مصنوعی در انتخابات گذشته تا یک درصد خطا پیش‌بینی کرده بود. همچنین هوش مصنوعی در پرنده‌ها، ریزپرنده‌ها و کسب و کارهایی که به این سمت حرکت کرده‌اند نقش داشته است. در زمینه اجتماعی و فرهنگی نیز ما اکنون در تلاش هستیم تا اشعار حافظ و سعدی را به کمک هوش مصنوعی ایجاد کنیم.
وی در مورد قدرت هوش مصنوعی و خطرات آن گفت: دسته چهارم هوش مصنوعی، هوش مصنوعی ماورایی است. در این بخش تمرکز بر ایجاد هوش مصنوعی سریع‌تر و دقیق‌تر از انسان، اما بدون خلاقیت و فناوری بشری است. این قسمت از هوش مصنوعی می‌تواند برای جامعه بشریت خطرناک باشد. در همین راستا قوانینی برای حاکمیت داده و مشخص کردن حریم خصوصی در نظر گرفته شده است.
این مدرس دانشگاه در پایان گفت: اکنون ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که به کارگیری هوش مصنوعی باعث سهولت کارها می‌شود و می‌توان از آن استفاده‌ای بهینه برد. برای مثال نویسنده برنامه می‌تواند به راحتی پرتکرارترین کلمه به کار گرفته شده را متوجه شود. یا حتی شاید نویسنده بخواهد که متنی به او پیشنهاد شود. نکته‌ای که اینجا اهمیت دارد، خلاقیت انسان در برابر هوش مصنوعی است. به هر روی این فناوری فعالیت‌ها را در حوزه کسب و کار متحول خواهد کرد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.