تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۲
کد خبر : 53243

کشیدن دندان ششم کودکان: آیا ضروری است؟

کشیدن دندان ششم کودکان: آیا ضروری است؟
دندان ششم یا اولین دندان آسیابی دائمی، نقش مهمی در جویدن غذا، تکلم صحیح کودک و شکل گیری درست فک و صورت دارد. با این حال چنانچه فک کودک جا برای همه دندان ها نداشته باشد، فک ها به درستی روی هم قرار نگیرند، دندان ۶ به صورت نهفته باشد یا اینکه به شدت پوسیده باشد؛ کشیدن دندان ششم ضروری به نظر می رسد.

دندان ششم یا اولین دندان آسیابی دائمی، نقش مهمی در جویدن غذا، تکلم صحیح کودک و شکل گیری درست فک و صورت دارد. با این حال چنانچه فک کودک جا برای همه دندان ها نداشته باشد، فک ها به درستی روی هم قرار نگیرند، دندان ۶ به صورت نهفته باشد یا اینکه به شدت پوسیده باشد؛ کشیدن دندان ششم ضروری به نظر می رسد.

با کشیدن دندان ششم کودکان،‌ فضا برای سایر دندان ها فراهم می شود و رعایت بهداشت دندان ها آسان تر می شود. هم چنین در فرآیند ارتودنسی کشیدن به موقع دندان ششم باعث کاهش هزینه ها می شود. اما با این حال ممکن جویدن کودک، تکلم او موقتا یا دائمی دچار مشکل شود.

فراموش نکنید که تصمیم برای کشیدن دندان ششم کودکان باید توسط دندانپزشک متخصص یا ارتودنتیست با توجه به شرایط خاص هر کودک گرفته شود. شما به عنوان والدین کودک می توانید مراقبت های لازم را بعد از کشیدن دندان ششم انجام دهید.

کشیدن دندان ششم کودکان در دندانپزشکی کودکان در چه شرایطی ضروری است؟

دندان ششم اولین دندان آسیاب دائمی است. این دندان بین ۶ تا ۷ سالگی در می آید. دندان ششم برای جویدن درست غذا، تکلم واضح و شکل گیری درست فک و صورت ضروری است. اما گاهی کشیدن دندان ششم کودکان در دندانپزشکی کودکان مانند دندانپزشکی کودکان مهرگان الزامی و به صلاح کودک است. چه زمانی باید این دندان را کشید؟

جای کافی برای همه دندان ها نیست: گاهی اوقات فک جای کافی برای تمام دندان ها ندارد. در چنین شرایطی دندان آسیاب اول که بزرگتر از بقیه است، باعث شلوغی ، کج شدن یا نهفتگی دندان های دیگر می شود. بنابراین کشیدن دندان ششم کودکان در این شرایط ضروری به نظر می رسد و باعث می شود فضا برای بقیه دندان ها ایجاد شود.

دندان قایم شده زیر لثه: گاهی اوقات دندان زیر لثه گیر می کند. در این حالت اصطلاحا می گویند دندان نهفته است. دندان نهفته می تواند باعث درد، آسیب به دندان های اطراف و یا تحلیل و از بین رفتن لثه شود. در این شرایط است که کشیدن دندان ششم کودکان برای پیشگیری از عوارض بعدی ضروری به نظر می رسد.

درد و عفونت دندان: اگر دندان ششم به حدی پوسیده باشد که قابل ترمیم نباشد یا در اثر ضربه دچار شکستگی شده باشد برای جلوگیری از عفونت، درد و آسیب به دندان های کناری باید کشیده شود.

نامرتبی فک و دندان: گاهی اوقات کشیدن دندان ششم کودکان درمانی برای مشکلات جدی بایت مانند کراس بایت (زمانی که دندان های جلو فک بالا عقب تر از دندان های جلو فک پایین هستند) یا اپن بایت (فاصله بین دندان های جلو فک بالا و پایین) است. با کشیدن دندان ششم فضای لازم برای جا به جا شدن دندان ها و قرار گیری صحیح فک ها روی هم فراهم می شود.

به خاطر داشته باشید که کشیدن دندان ششم کودکان یک تصمیم مهم است که باید توسط دندانپزشک متخصص و باتجربه یا ارتودنتیست گرفته شود. این متخصصان با معاینه دقیق و بررسی شرایط بهترین راه حل را برای سلامت دهان و دندان کودک شما ارائه خواهند داد. همبشه قبل از هر اقدامی با متخصص دندانپزشکی کودکان یا ارتودنتیست مشورت کنید و از مزایا و معایب این کار به طور کامل آگاه شوید.

دندان ششم کشیده شده

پس از کشیدن دندان ششم کودکان باید چه کرد؟

با انجام مراقبت های صحیح بعد از کشیدن دندان ۶ در کودکان می توانید به بهبودی سریع و بدون درد فرزندتان کمک کنید. در اینجا چند نکته ساده برای مراقبت بعد از کشیدن دندان ششم آورده شده است.

مراقبت های فوری بعد از کشیدن دندان ششم کودک

کنترل خونریزی: بعد از کشیدن دندان، یک گاز استریل را روی محل قرار دهید. خونریزی کم تا چند ساعت طبیعی است. به کودک خود بگویید که به آرامی گاز را با دندانش فشار دهد. تف کردن یا شستشوی شدید دهان را ممنوع کنید، زیرا لخته خون را از بین می برد و خونریزی را بیشتر می کند.

تسکین درد: درد و ناراحتی بعد از کشیدن دندان طبیعی است. با دندانپزشک در مورد دارو های مسکن مانند ایبوپروفن یا استامینوفن صحبت کنید. به دستورالعمل های دندانپزشک برای مصرف دارو توجه کنید.

مراقبت از زخم: استراحت: از فرزندتان بخواهید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از کشیدن دندان استراحت کند و از فعالیت های شدید خودداری کند.

محدودیت های غذایی: در چند روز اول، فقط غذا های نرم به کودک بدهید. از غذا های گرم، تند، ترد و اسیدی خودداری کنید. با بهبودی زخم، می توانید به تدریج به برنامه غذایی معمولی برگردید.

بهداشت دهان: به کودک خود بگویید که به آرامی مسواک بزند. مسواک زدن منظم از عفونت جلوگیری می کند. مراقب باشید که محل دندان کشیده شده هنگام مسواک زدن تحریک نشود. بعد از هر وعده غذایی، دهان کودک را با آب نمک رقیق شستشو دهید تا محل دندان تمیز بماند.

دندانپزشک در حال کشیدن دندان ششم بیمار

موارد احتیاطی بعد از کشیدن دندان ششم کودک

تورم و ناراحتی: تورم و احساس ناراحتی در چند روز اول طبیعی است و به تدریج از بین می رود. برای کاهش تورم، می توانید کمپرس سرد را روی گونه کودک قرار دهید. اگر درد و تورم به طور قابل توجهی افزایش یافت، با دندانپزشک تماس بگیرید.

تب: تب خفیف بعد از کشیدن دندان طبیعی است. اگر تب ۳۸ درجه یا بیشتر است و چند روز طول می کشد، ممکن است نشانه عفونت باشد. در این صورت، با دندانپزشک تماس بگیرید.

خونریزی: اگر خونریزی بعد از ۲۴ ساعت متوقف نشد یا بیشتر شد، فورا به دندانپزشک اطلاع دهید.

ویزیت بعدی: دندانپزشک برای بررسی محل دندان کشیده شده و اطمینان از بهبودی زخم، ویزیت بعدی را تعیین خواهد کرد. حتما این نوبت را در برنامه خود قرار دهید.

نکات دیگر برای والدین

بهتر است به فرزندتان مایعات کافی بدهید. برای دوران نقاهت فعالیت های سبک و سرگرم کننده  برنامه ریزی کنید. با لحنی ساده و کودکانه درباره این فرآیند صحبت کنید و به سوالات و نگرانی های فرزندتان پاسخ دهید. به کودک خود اطمینان خاطر و دلگرمی بدهید تا اضطراب او را کاهش دهید.

نکات مثبت و منفی کشیدن دندان ۶ در کودکان

کشیدن دندان ۶ در کودکان، مزایا و معایبی دارد. این تصمیم باید توسط دندانپزشک متخصص و باتجربه یا ارتودنتیست با در نظر گرفتن شرایط خاص هر کودک گرفته شود.  متخصصان با معاینه دقیق و بررسی شرایط، بهترین راه حل را برای سلامت دهان و دندان شما ارائه خواهند داد. بررسی نکات مثبت و منفی این تصمیم دید درستی به شما می دهد:

نکات مثبت:

کشیدن دندان ۶ در کودکان، زمانی که فک برای همه دندان ها فضای کمی دارد، باعث می شود جا برای بقیه دندان ها باز شود و از مشکلات بعدی ارتودنسی جلوگیری می کند. هم چنین وقتی فک فضای کمی دارد و دندان ها دچار ازدحام هستند، تمیز کردن و رعایت بهداشت آن ها کار سختی است. با کشیدن دندان ششم و جا به جایی دندان ها، دسترسی به دندان ها برای مسواک کردن و کشیدن نخ دندان راحت تر می شود. کشیدن به موقع دندان ششم هم چنین فضای کافی برای رویش دندان عقل فراهم می کند. اگر جا برای روییدن دندان عقل نباشد، عوارضی مثل درد، آسیب به دندان های اطراف و تحلیل لثه خود را نشان می دهد. کشیدن به موقع دندان ششم از این عوارض جلوگیری می کند.

با کشیدن دندان ششم کودکان، مشکلاتی نظیر اپن بایت و کراس بایت، با درمان های ارتودنسی بهبود می یابند. اگر این کشیدن دندان به موقع باشد هزینه های ارتودنسی در سنین بالا را نیز کاهش می دهد.

نکات منفی:

این دندان سطح پهنی دارد و به جویدن غذا کمک می کند. کشیدن دندان ۶ در کودکان مخصوصا در دو سمت دهان ممکن است جویدن را برای کودک دچار مشکل کند. در چنین شرایطی رژیم غذایی ملایم برای کودک توصیه می شود. با توجه به نقش این دندان در صحبت کردن، ممکن است کشیدن آن به طور موقت یا حتی دائم کودک را در ادای برخی کلمات دچار مشکل کند. دندان آسیابی اول در شکل گیری صورت و فک نقش مهمی دارد. اگر دندان ۶ زود هنگام کشیده شود، ممکن است خط فک به درستی شکل نگیرد. علاوه بر همه این موارد کشیدن دندان برای کودک ممکن است فرآیندی استرس زا باشد. در چنین شرایطی لازم است تا والدین با آگاهی از کودک حمایت کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.