تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
کد خبر : 52795

مزایا و معایب خرید گیربکس اتومات

مزایا و معایب خرید گیربکس اتومات
فروش گیربکس اتومات و قطعات داخلی گیربکس در تهران

مزایا و معایب خرید گیربکس اتومات

انتخاب یک وسیله نقلیه جدید می تواند طاقت فرسا باشد. برای خرید خودرو یکی از اولین تصمیماتی که باید گرفته شود برگزیدن بین گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک است. گیربکس دستی به راننده نیاز دارد که دنده ها را حین حرکت وسیله نقلیه تغییر دهد. گیربکس اتومات به علت وجود فناوری پیشرفته کوپلینگ مایع دنده ها را به صورت خودکار تعویض می کند این در حالی است که در گیربکس دستی برای تعویض دند به کلاچ اصطحکاکی نیاز داریم.

خرید گیربکس اتوماتیک انواع خودرو ها

اگر انتخاب ما خرید یک خودرو با گیربکس اتوماتیک باشد، اولین دغدقه فکری که به ذهن صاحبان این نوع خودرو ها خواهد رسید چگونگی تامین قطعات یا تعویض کامل گیربکس درصورت نیاز خواهد بود.

در واقع معقوله خدمات پس از فروش  در کشورمان مقداری با مشکل روبه رو خواهد بود و البته هزینه های بالای تعمیرات خودرو به ویژه گیربکس اتومات صاحبان این نوع خودرو ها را با چالش رو به رو خواهد کرد.

اما مراکز قدیمی و معتبری هم برای  خرید گیربکس اتومات همراه با ضمانت و یا تامین قطعات داخلی گیربکس اتومات به صورت نو و یا استوک وجود دارند که صاحبان خودرو به راحتی می توانند با داشتن یک خرید مطمئن از ادامه عملکرد خوب خودرو خود اطمینان حاصل کنند.

برای خرید گیربکس های هیوندایی،انواع گیربکس های بنز و … می توانید اقدام کنید.

انواع گیربکس های اتومات کدام است؟

گیربکس های اتومات مدل های مختلفی دارند. که هر کدام  مزایا و معایب  خود را دارند  اما در مجموع وظیفه آن ها تعویض خودکار دنده و انتخاب دنده با توجه به دور موتور است. گیربکس اتومات شامل انواع AT ، CVT ،DCT می باشد.

مزایای گیربکس اتوماتیک

  1. راحتی در استفاده : استفاده از خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک بسیار راحت تر است از گیربکس های دستی. در واقع به جای اینکه راننده مجبور باشد دنده های را تعویض کند به طور خودکار در زمان مناسب ای اقدام انجام می شود. گیربکس های اتوماتیک از مایع مخصوص گیربس برای افزایش و یا کاهش دنده استفاده می کند. یک پمپ روغن، سیال گیربکس را تحت فشار قرار می دهد تا کلاچ ها و باند های مختلف در دنده سیاره ای را کنترل کند. در نتیجه لازم نیست به این فکر کنید که ماشین در کدام دنده باشد. این کار به صورت خودکار برایتان اام می شود.
  2. ایمنی : کارکرد خودرو های اتوماتیک کمی ایمن تر از خودرو های دستی است.هنگام رانندگی با یک وسیله دارای گیربکس دستی، راننده باید از دست راست و پای چپ خود برای کنترل ماشین استفاده کند. از آنجایی که گیربکس های اتوماتیک تعویض دنده را خودکار انجام می دهند راننده می تواند هر دو دست خود را روی فرمان قرار دهد .علاوه بر این راننده می تواند به جای تعویض دنده روی آنچه در اطرافش می گذرد تمرکز کند. در نتیجه از بروز تصادفات جلوگیری خواهد شد.
  3. استفاده راحت تر در جاده ها و ترافیک های شهری
  4. کاهش آمار تصادفات
  5. خستگی کمتر و کاهش مشکلات فیزیکی برای راننده
  6. عملکرد بهتر در سرازیری و سر بالایی: یکی از مشکلات رانندگان خودرو های گیربکس دستی در مسیر های سرازیری و مخصوصا سربالایی است. حا اگر ترافیک را هم در نظر بگیریم رانندگی در این مسیر ها طاقت فرسا خواهد بود. راننده مجبور است دایم خودرو را در حالت نیم کلاچ و آماده به حرکت نگه دارد و یا از ترمز دستی برای ایستایی کامل خودرو استفاده کند. در حالی که خودرو گیربکس اتومات راحتی و امنیت بیشتری را فراهم رده است و امانات مناسبی برای این مسیر ها داراست.
  7. قیمت بالاتر در هنگام فروش ماشین

معایب گیربکس اتوماتیک:

  1. یکی از معایبی که می توان برای خودرو ها با گیربکس اتوماتیک در نظر گرفت لذت کمتر رانندگی برای رانندگانی که علاقه به تعویض دنده و رانندگی در سرعت های بسیار بالا را دارد، می باشد.
  2. رانندگی سخت تر در مسیر های پر پیچ و خم
  3. عمر کمتر نسبت به گیربکس دستی
  4. مصرف سوخت بیشتر
  5. هزینه تعمیرات بالاتر
  6. تعویض دنده کند در برخی مدل های گیربکس

گیربکس

چگونه گیربکس اتوماتیک را عیب یابی کنیم؟

گیربکس یا همان جعبه دنده، اصلی‌ترین قطعه‌ی یک خودرو به حساب می‌آید. گیربکس یا همان جعبه دنده، به دو نوع دستی یا اتوماتیک تقسیم می‌شوند. در گیربکس‌های اتوماتیک، نیاز به تعویض دنده توسط راننده وجود ندارد و به صورت خودکار یا همانطور که از نامشان بر می‌آید، اتومات این کار توسط خود جعبه دنده انجام می‌شود.

اما اگر این جعبه دنده‌ها دچار ایراداتی شوند چگونه باید به علت این اشکال پی برد و چگونه آن را رفع نمود؟ تعمیر این گیربکس‌های اتومات دغدغه‌ای است که هر شخصی که خودروی اتوماتیک دارد را رها نمی کند.

    • در حالت d‌ در هنگام ترافیک رانندگی نموده اید
    • دمای گیربکس افزایش یافته است.
    • شیر برقی خراب شده است و روغن ها از کلاچ خارج می شوند.

      حال اگر خودتان تصمیم دارید عیب یابی کنید چه باید کنید؟

      اگر در خودرو صدای بوق شنیدید یا چرا چشمک زن روشن شد به چه معناست؟

      • ممکن است شیر برقی خودرو ضعیف یا خراب شده باشد.
      • ممکن است نشان‌دهنده‌ی زمان تعویض روغن باشد
      • ممکن است فشار روغن کمتر یا بیشتر از حدوده معین باشد.

      حال اگر هنگام تعویض دنده از ۱ به۲ یا ۲ به ۳ ، گیربکس ضربه زد به این معناست که شاید راننده مدتی نامنظم و نامتعادل به پدال گاز فشار آورده است. چنانچه شما پدال را متناسب فشار ندهید، باعث می‌شوید گیربکس تحلیل نادرستی انجام داده و به نادرستی دنده‌ها را تعویض می‌نماید درنتیجه در مدت زمانی این اتفاق رخ خواهد داد.

      اما اگر این مشکل به دلیل نقص فنی باشد نشان‌دهنده‌ی این مطلب است که یا سطح روغن گیربکس کم است، یا تنظیمات گیر بکس به دلایل زیر نامعتبر شده است:

تعمیر گیربکس اتومات یا تعویض آن؟ کدامیک بهتر است؟

در بعضی موارد پس از بررسی کارشناس گیربکس تعویض گیربکس اتومات هزینه کمتری نسبت به تعمیر آن دارد! البته این بستگی به نگه داری شما از گیربکس و انجام مرتب سرویس های دوره ای گیربکس مثل تعویض روغن گیربکس در فواصل زمانی مناسب یا تعویض فیلتر ها و … دارد.

 

 تعمیر گیربکس اتومات

برای خرید گیربکس کامل نو و یا استوک و یا خرید قطعات داخلی گیربکس اتومات معمولا بهتر است جستجویی در سطح بازار داشته باشید، که بتوانید بهترین قطعه را با  مناسب ترین قیمت و البته گارانتی و ضمانت تهیه کنید. خرید از  پیشکسوتان و تامین کنندگان این قطعات می تواند راهی برای دستیابی به این هدف باشد.

علائم خرابی گیربکس اتومات چیست؟

بهتر است علایم خرابی گیربکس اتومات را بشناسیم تا در صورت بروز هر کدام بتوانیم با سرعت بیشتری بابت برطرف کردن خطا اقدام کنیم. زیرا گیربکس اتوماتیک مجموعه پیچیده ای است و آسیب به یه جزء آن احتمال آسیب رسیدن به بقیه اجزا را در پی خواهد داشت.

  • بوی سوختگی از گیربکس می آید.
  • شنیدن صدا های غیر عادی یا WHINING
  • روشن شدن چراغ چک
  • مشکل در تعویض دنده یا LAGING
  • روغن ریزی
  • گاز هرز یا از دنده افتادن

در این مقاله ما قصد داشتیم با آشنایی با مشکل گیربکس و راه  حلی برای بهتر استفاده شدن از گیربکس به شما مخاطبان گرامی بدهیم.

امیدواریم که این مطلب برای شما موفید واقع شده باشه برای دریافت اطلاعات بیشتر به آدرس سایت ما که بالاتر لینک شده است مراجعه و یا با سرچ top_gearbox در انستاگرام با ما در ارتباط باشید

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.