تاریخ انتشار : شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر : 16361

تحریم انرژی روسیه اقتصاد آلمان را کوچک می‌کند

تحریم انرژی روسیه اقتصاد آلمان را کوچک می‌کند

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه‌وله، بحث پیرامون قطع سریع صادرات انرژی روسیه به اتحادیه اروپا و آلمان ادامه دارد و هنوز نتیجه قطعی به دست نیامده است. به گفته مؤسسه تحقیقات اقتصادی (Ifo)، اروپا در مورد توقف واردات نفت از روسیه هنوز در بلاتکلیفی قرار دارد. آلمان به نفت و گاز

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه‌وله، بحث پیرامون قطع سریع صادرات انرژی روسیه به اتحادیه اروپا و آلمان ادامه دارد و هنوز نتیجه قطعی به دست نیامده است. به گفته مؤسسه تحقیقات اقتصادی (Ifo)، اروپا در مورد توقف واردات نفت از روسیه هنوز در بلاتکلیفی قرار دارد.

آلمان به نفت و گاز روسیه به شدت وابسته است و بانک فدرال این کشور هشدار داده است در صورت تحریم انرژی روسیه، اقتصاد آلمان کوچک‌تر خواهد شد.

در یک گزارش ماهانه‌ که از سوی بانک فدرال آلمان منتشر شده آمده است که تولید ناخالص داخلی در سال جاری این کشور نسبت به سال ۲۰۲۱ تقریباً دو درصد کاهش خواهد یافت. بانک فدرال آلمان این احتمال را هم می‌دهد که استفاده از انرژی جیره‌بندی شود. بیش از نیمی از واردات گاز آلمان از روسیه است.

کارشناسان بانک فدرال گفته‌اند که توقف صادرات انرژی از روسیه منجر به کاهش رشد اقتصادی و افزایش نرخ تورم می‌شود. 

با وجود این، طبق محاسباتی که در ماه مارس ۲۰۲۲ انجام گرفته برآورد شده است که اقتصاد آلمان در سال جاری به اندازه‌ای که در بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ کوچک شد، کوچک نمی‌شود. 

کارن پیتل، کارشناس موسسه تحقیقات اقتصادی می‌گوید، طولانی شدن زمان تصمیم‌گیری درباره تحریم انرژی روسیه به اتحادیه اروپا این فرصت را می‌دهد تا با “سازماندهی منابع انرژی جایگزین، کاهش تقاضا و همچنین بهینه‌سازی تدارکاتی”، حوزه انرژی اتحادیه اروپا را آماده این تحریم احتمالی کند.

به گفته او «از سوی دیگر، تحریم نفتی نباید برای مدت طولانی به تعویق بیفتد زیرا به روسیه نیز این فرصت را می‌دهد که هم‌زمان با فروش نفت و گاز به اروپا خریداران دیگری پیدا کند.»

این کارشناس در ادامه توضیحات خود تاکید کرد، با به تاخیر افتادن تحریم انرژی انگیزه کشورهای اتحادیه اروپا برای توقف واردات انرژی روسیه کاهش می‌یابد.

به گفته کارشناس موسسه تحقیقات اقتصادی در مورد نفت، می‌توان فرض کرد که کاهش تحویل نفت روسیه می‌تواند با منابع دیگر جبران شود. اما توقف ورود زغال سنگ و نفت هم‌زمان با تهدید توقف صادارات گاز روسیه چالش بزرگی برای اروپا به حساب می‌آید.

اتحادیه اروپا به دلیل حمله روسیه به اوکراین تصمیم به تحریم زغال سنگ روسیه از تابستان گرفته است. با این حال تحریم نفت یا گاز روسیه به دلیل پیامدهای آن بسیار دشوارتر است.

اخیرا وزارت اقتصاد اعلام کرد آلمان با سرعت بسیار زیاد در حال کاهش وابستگی به واردات انرژی از روسیه و تنوع بخشیدن به منابع تامین انرژی مورد نیاز خود است.

روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفته است به احتمال زیاد واردات نفت آلمان از روسیه تا تابستان امسال به نصف کاهش می‌یابد و تا پایان تابستان و اوایل پائیز آلمان می‌تواند به طور کامل از واردات زغال سنگ از روسیه صرف‌نظر کند.

وزیر اقتصاد ولی در مورد گاز اعلام کرد که وضعیت پیچیده است و این احتمال وجود دارد که تا تابستان ۲۰۲۴ بتوان، جز در بخش‌های محدود، به وابستگی به واردات گاز از روسیه خاتمه داد.

تحریم نفت و گاز پیامدهای بسیار منفی برای خود روسیه نیز در پی خواهد داشت. عدم فروش انرژی روسیه به معنای عدم تامین بودجه ماشین جنگی پوتین خواهد بود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.