تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر : 52084

باتوم کوهنوردی چیست؟

باتوم کوهنوردی چیست؟

می خواهید بدانید که باتوم کوهنوردی چیست؟ باتوم های پیاده روی و کوهنوردی همراهان وفاداری هستند که به شما کمک می کنند تا از گردش های خود لذت کامل ببرید. روی این لوازم جانبی کوهنوردی سرمایه گذاری کنید که مزایای متعددی دارد.

پیاده روی نوردیک، پیاده روی و دویدن در مسیر، ورزش هایی هستند که به تجهیزات کمی نیاز دارند. با این حال، هرچه بهتر آنها را انتخاب کنید، بیشتر از گردش های کوهستانی خود لذت خواهید برد و کارایی بیشتری خواهید داشت. میله‌ های پیاده‌روی نه تنها برای ایمن‌تر کردن پیاده‌روی استفاده می‌شوند ، بلکه به شما استقامت بیشتری می‌دهند و مفاصل و کمرتان را تسکین می‌دهند. برای پیاده‌روی‌ های طولانی، فرودهای سخت طولانی، یا صعود در زمین‌ های ناپایدار یا لغزنده، داشتن باتوم های پیاده‌روی کار شما را آسان‌تر می‌کند. شما می توانید سریع تر، جلوتر و طولانی تر بروید. شما می فهمید: به لطف آنها، شما همیشه یک قدم جلوتر خواهید بود!

مانند همه اولین شروع ها، در اولین استفاده‌ ها ممکن است کاملاً راحت نباشید. اما اگر باتوم ها را متناسب با تمرین، اندازه و سطح خود انتخاب کنید و یاد بگیرید که از آنها به درستی استفاده کنید، به سرعت خواهید دید که استفاده از باتوم ها در هنگام پیاده‌روی مزایای بسیار بیشتری نسبت به معایب دارد. برای کمک به شناسایی درست نیازها و همچنین اولویت‌ هایتان، به منظور انتخاب باتوم های مناسب برای راحتی و لذت، در اینجا راهنمای کاملی برای باتوم های پیاده‌روی و کوهنوردی آورده شده است .

تاریخچه باتوم کوهنوردی

چوب پیاده روی منحصر به فرد در طول تاریخ به ویژه توسط چوپانان استفاده شده است . استفاده جدیدتر از جفت باتوم های کوهنوردی برای اولین بار در نیمه دوم قرن بیستم، در طی سفرهای اعزامی به هیمالیا که در آن باربرها و کوهنوردان از جفت میله های اسکی هنگام راه رفتن استفاده می کردند، ظاهر شد. ارتش (نیروهای کوهستانی) همچنین در استفاده از باتوم ها (میله‌های تور اسکی که برای استفاده بیشتر پیاده‌روی اصلاح شده‌اند) به عنوان بخشی از آموزش بدنی خود (آهن دویدن) پیشگام بودند.

بنابراین چوب ها از نظر تاریخی برای کمک به حمل بار در نظر گرفته شده بودند. این نیاز منجر به استفاده از چوب های مستقیم شد که به صورت عمودی استفاده می شد. تنها در حدود سال ۲۰۰۰ بود که جفت باتوم هایی که مخصوص پیاده روی طراحی شده بودند، به صورت صنعتی تولید و در کوهستان استفاده می شدند.

انواع باتوم کوهنوردی

قبل از پرداختن به اصل موضوع، در اینجا نموداری با قسمت های مختلف یک باتوم کوهنوردی آورده شده است که در ادامه به جزئیات آن خواهیم پرداخت. این به شما این امکان را می دهد که اصطلاحات استفاده شده در راهنمای زیر را به طور کامل درک و تجسم کنید.

  باتوم کوهنوردی چیست؟

ساخت و ساز

اول از همه، مهم است که به نحوه ساخت باتوم نگاه کنید. سه نوع باتوم وجود دارد: باتوم های تک مرحله ای، باتوم های ۲ مرحله ای و باتوم های ۳ مرحله ای.

۱. باتوم های تک مرحله ای

 باتوم کوهنوردی چیست؟

همانطور که در عکس مشخص است باتوم های تک رشته از یک رشته (= یک لوله) ساخته شده اند و سیستم سفت کننده ندارند. به عبارت دیگر، نه قابل تنظیم هستند و نه تاشو.

به طور کلی، باتوم های تک تکه، که به آنها باتوم های ثابت نیز می گویند، سبک تر، مقاوم تر و ارزان تر هستند. اما این واقعیت که آنها تا نمی شوند آنها را برای فعالیتی مانند پیاده روی غیر عملی می کند. آنها حجیم هستند و شما نمی توانید آنها را ذخیره کنید. بنابراین این نوع باتوم ها در کوهنوردی زیاد رایج نیست. ما آنها را بیشتر برای پیاده روی نوردیک، اسکی یا در طول یک پیاده روی ساده استفاده می کنیم.

مزایای:

  • سبک
  • مقاوم

معایب:

  • حجیم است زیرا نه تاشو و نه قابل تنظیم است

۲. باتوم های ۲ مرحله ای

این باتوم ها بر خلاف باتوم های تک رشته ای دارای دو لوله مجزا هستند. مزیت اصلی این نوع ساخت این است که امکان کاهش اندازه آنها وجود دارد. به این ترتیب، می توانید طول میله ها را با توجه به اندازه خود تنظیم کنید. و می توانید آنها را تا کنید تا راحت تر آنها را حمل کنید.

 باتوم کوهنوردی چیست؟

باتوم های ۲ رشته ای نسبت به باتوم های تک رشته ای مقاومت کمتر و نور کمتری دارند. با توجه به سبکی، این به ویژه از سیستم سفت کردن یا غلافی که رشته ها را به هم متصل می کند ناشی می شود. این عناصر به باتوم وزن اضافه می کنند. با این حال، ۲ مرحله ای برای پیاده روی مناسب تر از تک مرحله ای می باشد.

مزایای:

  • فشرده – جمع و جور
  • اندازه قابل تنظیم

معایب:

  • سنگین تر و شکننده تر از تک رشته ها

۳. باتوم های ۳ مرحله ای

باتوم های ۳ مرحله ای ساختاری سه قسمتی دارند و از یک یا دو سیستم سفت کننده تشکیل شده اند که به شما امکان می دهد طول میل را با توجه به ارتفاع خود تنظیم کرده و آن را تا کنید. مزیت بزرگ این نوع ساخت این است که بسیار فشرده هستند. از طرفی مقاومت آنها کمی کمتر از ۲ مرحله ای است.

 باتوم کوهنوردی چیست؟

برای پیاده روی، توصیه می شود که ۲ یا ۳ مرحله ای را انتخاب کنید. در واقع، بسته به زمین و زمان، به باتوم های کوهنوردی خود نیاز خواهید داشت یا خیر. بنابراین مهم است که آنها جمع و جور باشند تا راحت تر آنها را نگهداری کنید. به خصوص که، حتی اگر مقاومت کمتری نسبت به باتوم تک مرحله ای داشته باشند، همچنان بسیار محکم باقی می مانند. با مراقبت از آنها سالیان سال شما را در زیباترین مسیرهای همراهی می کنند.

سیستم جمع شونده

همانطور که دیدیم، باتوم های تک مرحله ای خم نمی شوند. در نتیجه سیستم جمع کردن ندارند. این در مورد باتوم های چند مرحله ای صدق نمی کند، مزیت اصلی آن این است که می توان آنها را به راحتی در یک کوله پشتی نگهداری کرد. برای این باتوم ها دو سیستم جمع کردن وجود دارد.

باتوم تاشو

در مرحله اول، باتوم های جمع شونده وجود دارد. این عمدتا مربوط به باتوم های ۳ مرحله ای است. بنابراین می گوییم که آنها در حالت Z قابل تاشو هستند (عکس را ببینید).

 باتوم کوهنوردی چیست؟

این باتوم ها دو مزیت بزرگ دارند. از یک طرف وقتی آنها را تا کنید جمع و جورترین مدل در بازار هستند. وقتی از آنها استفاده نمی کنید خوب است زیرا به سختی در کوله پشتی احساس می شوند. از سوی دیگر، استقرار آنها بسیار ساده است. با حرکت بازو باز می شوند.

توجه : بیشتر باتوم های تاشو دارای طول قابل تنظیم هستند، اما همه اینطور نیستند. در خرید آنها دقت کنید.

باتوم های تلسکوپی

اکثر باتوم های تلسکوپی (باتوم پیچی) دارای ۳ مرحله ای هستند. ما برخی از مدل ها را با ۲ مرحله هم دیده ایم، اما به ندرت.

میله ها با استفاده از یک سیستم کشویی جمع می شوند. با قرار دادن آنها در داخل یکدیگر، در فضا صرفه جویی خواهید کرد. دو سیستم قفل وجود دارد.

اول از همه قفل پیچی وجود دارد که امروزه کمتر شاهد آن هستیم. تنها کاری که باید انجام دهید این است که رشته ها را به هم بچسبانید. اگر بسیار موثر باشد، می توانیم توجه داشته باشیم که دوام آن کمی کمتر است. با گذشت زمان، قفل ممکن است کمی ناپایدار شود.

جایگزین دیگر قفل کلیپس است . این فقط یک چفت است که شما آن را باز می کنید تا میله ها را به اندازه دلخواه حرکت. دهید سریع، دقیق و بادوام در طول زمان است. حتی در زمستان با دستکش یا بدون دستکش هیچ مشکلی در کار کردن باتوم ها نخواهید داشت. با این حال، سیستم قفل کلیپسی کمی سنگین تر از قفل پیچ است. نگران نباشید، فقط چند گرم است…

این قفل کلیپسی که روی باتوم های تلسکوپی یافت می شود را می توان روی باتوم های تاشو نیز نصب کرد. در واقع اغلب یک گیره در قسمت بالایی باتوم دارند تا اندازه را تنظیم کنند.

 باتوم کوهنوردی چیست؟

با کلیپس، تنظیم اندازه سریع و آسان است. بنابراین، اگر به سمت سربالایی می روید، توصیه می شود اندازه معمول را کمی کاهش دهید تا تلاش کمتری روی شانه انجام دهید. برعکس، هنگام رفتن به سرازیری، توصیه می شود اندازه باتوم های خود را افزایش دهید تا به جلوتر برسید و قدم بعدی را پیش بینی کنید.

جنس

هر قسمت از باتوم از مواد متفاوتی ساخته شده است. بیایید به مزایا و معایب هر یک نگاه کنیم.

میله ها

میله قاب مرکزی باتوم است. این بدن، بخش اصلی است. برخی از مدل ها از کربن و برخی دیگر از آلومینیوم ساخته شده اند. اما آیا باید یک قطب آلومینیومی انتخاب کنید یا یک قطب کربن؟

اول از همه، چوب آلومینیوم اغلب از آلومینیوم ۷۰۷۵ (سبک ترین آلیاژ آلومینیوم) ساخته شده است. این ماده چه در برابر سرما و چه در برابر شوک مقاومت بیشتری نسبت به باتوم کربن دارد. شما شانس بسیار کمی برای شکستن آن خواهید داشت. همچنین این مزیت را دارد که ارزانتر از کربن است.

باتوم کربن، به نوبه خود، ۱۰۰٪ در فیبر کربن یا از کامپوزیت فیبر کربن و فایبرگلاس طراحی شده است. در هر دو مورد، این ماده سبک تر از چوب آلومینیوم است. علاوه بر این ارتعاشات را بهتر جذب می کند. این چوب در طبیعت گردی روز به روز بیشتر رایج می شود. با این حال، دوام کمتر و گران تر است.

 باتوم کوهنوردی چیست؟

دسته:

وقتی صحبت از دسته می شود، سه ماده وجود دارد. اولین مورد چوب پنبه است . این ماده طبیعی با لمس دست خوشایند است. چوب پنبه عایق است که تعریق را در هوای گرم کاهش می دهد. نرم، کاملاً با شکل دست ها می آید. این نجیب ترین ماده است. با این حال، ایراداتی دارد. مخصوصاً با اسیدیته تعریق، از یک طرف دوام کمتری نسبت به بقیه دارد و از طرف دیگر گرانتر است.

دسته دوم دسته لاستیکی است . انعطاف پذیر و مقاوم، عایق خوبی در برابر سرما ارائه می دهد و ارزان ترین ماده است. از طرفی در هوای گرم به دلیل اینکه عرق را جذب نمی کند، خوشایند کمتری دارد.

در نهایت، دستگیره های فوم را پیدا خواهید کرد . اینها آنهایی هستند که بهترین ارزش را برای پول ارائه می دهند. آنها به خوبی عرق را جذب می کنند و بافت آنها بویژه در مسافت های طولانی خوشایند است. فوم نیز مانند چوب پنبه دوام کمتری نسبت به لاستیک دارد.

علاوه بر مواد، دو شکل دسته پیدا خواهید کرد: آنهایی که انگشتان کشیده شده یا دسته های صاف دارند. اولین ها برای گرفتن بهتر دلپذیرتر هستند. اینها بیشترین شیوع را دارند!

لوازم جانبی

بندهای مچ دست

مچ بند بند ناف متصل به دسته است. برخلاف تصور رایج، فقط برای آویزان کردن چوب برای جلوگیری از گم شدن آن استفاده نمی شود، بلکه کاربرد واقعی دارد. با اتصال صحیح آن، میله های شما را بسیار بیشتر از انگشتانتان نگه می دارد.

گل برف

واشر یک میله کوهنوردی قسمت کوچک گردی است که در پایین تیرک، بالای نوک ها قرار دارد. هدف آن جلوگیری از فرو رفتن بیش از حد چوب است.

سوخمه

سوخمه، نوک های لاستیکی هستند که نوک را می پوشانند. آنها چندین هدف دارند. اولین مورد جذب ضربه به زمین است . برخی از نوک ها حتی گرد هستند تا حرکت را در سراسر تکیه گاه روی زمین کاملاً همراهی کنند.

سیستم ضد شوک

سیستم های ضد شوک فنرهای داخلی کوچکی هستند که ضربه را جذب می کنند. هدف کاهش ارتعاش است . آنها روی همه قطب ها وجود ندارند اما می توانند برای افرادی که مشکلات مفصلی در مچ دست، آرنج یا حتی شانه دارند مفید باشند.

سیستم ضد شوک عمدتاً در هنگام سرازیری استفاده می شود و در هنگام سربالایی یا روی تخت به سختی ضروری است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.