تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
کد خبر : 28136

آسیب‌های روانی کرونا را فراموش نکنیم/ اهمیت سلامت روان افراد

آسیب‌های روانی کرونا را فراموش نکنیم/ اهمیت سلامت روان افراد

نازنین لعلی، در گفتگو با خبرنگار مهر، به ابعاد مختلف سلامت روان اشاره کرد و افزود: بی‌توجهی به سلامت روان می‌تواند پیامدهای ناگواری برای فرد و جامعه به دنبال داشته باشد، از همین؛ لازم است که موضوع سلامت روان، بیش از پیش در برنامه‌های نظام سلامت کشور مورد توجه قرار گیرد. وی با عنوان این

نازنین لعلی، در گفتگو با خبرنگار مهر، به ابعاد مختلف سلامت روان اشاره کرد و افزود: بی‌توجهی به سلامت روان می‌تواند پیامدهای ناگواری برای فرد و جامعه به دنبال داشته باشد، از همین؛ لازم است که موضوع سلامت روان، بیش از پیش در برنامه‌های نظام سلامت کشور مورد توجه قرار گیرد.
وی با عنوان این مطلب که سلامت روان در ارتباط مستقیم با سلامت جسم قرار دارد، گفت: تهدید سلامت روان، می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های جسمی شود که بعضاً علل آنها ناشناخته می‌ماند. در حالی که ریشه برخی از بیماری‌های جسمی را می‌توان در سلامت روان، جستجو کرد.
این کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، به مقوله‌هایی همچون استرس، اضطراب، افسردگی و…، اشاره کرد و افزود: سلامت جسمی بدون توجه به سلامت روح و روان، دست یافتنی نخواهد بود. بنابراین، لازم است دو مقوله سلامت روان و جسم، در کنار هم مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی در ادامه به آسیب‌های روانی پاندمی کرونا اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است، وقتی با یک بحران مواجه می‌شویم، می‌بایست به ابعاد روانی آن نیز توجه کنیم. قطعاً، پاندمی کرونا به عنوان یک بیماری ناشناخته؛ تلفات زیادی بر جای گذاشت. اما، نمی‌توانیم نسبت به آسیب‌های روانی این پاندمی که به تدریج و در طول زمان نمایان می‌شود، بی اعتنا بود. بنابراین، لازم برای کاهش آسیب‌های روانی این قبیل بحران‌ها و پاندمی ها، برنامه ریزی نمود.
لعلی افزود: ترس از ابتلاء به کرونا در روزهای نخست شیوع بیماری، باعث شد خیلی از افراد جامعه دچار آسیب‌های روحی شوند و همین آسیب‌ها منجر به بروز استرس، افسردگی و…، شد و همچنان نیز وجود دارد.
وی به نقش مشاوره اشاره کرد و گفت: نقش مشاوران و روانشناسان را در کاهش آسیب‌های روانی ناشی از بحران‌ها و پاندمی ها، نباید نادیده گرفت.
لعلی افزود: حضور روانشناس و مشاور در کنار افرادی که دچار آسیب‌های روحی شده اند، می‌تواند به بهبود سلامت آنها کمک کند.
وی گفت: پس از شیوع ویروس کرونا، میزان آسیب‌های روانی در سطح جامعه سیر افزایشی داشته و لازم است نسبت به کنترل و کاهش این آسیب‌ها، خدمات روانشناسی در نظام سلامت کشور، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.