تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
کد خبر : 31887

نرخ تورم کاهش می‌یابد/ تامین ارز از بازار غیررسمی قاچاق است

نرخ تورم کاهش می‌یابد/ تامین ارز از بازار غیررسمی قاچاق است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا فرزین در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد آسیب شناسی ساز و کار تأمین و تخصیص نیازهای ارزی در حوزه واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی تولیدی به کشور، گفت: از جمله

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا فرزین در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد آسیب شناسی ساز و کار تأمین و تخصیص نیازهای ارزی در حوزه واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی تولیدی به کشور، گفت: از جمله اقداماتی که انجام دادیم، آن است که فروش ارز در صرافی‌ها ممنوع و این موضوع منوط به ایجاد حساب ارزی در بانک‌ها شد و بر این اساس افراد باید افتتاح حساب و ثبت درخواست کنند تا بعد ارز به حسابشان واریز شود.
رئیس کل بانک مرکزی متذکر شد: از اول فروردین ماه ۱۴۰۱ تا ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ مجموع ارز اختصاص یافته ۱۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار بوده، این در حالی است که طی سال گذشته ۱۰ میلیارد و ۷۳۴ میلیون دلار ارز تخصیص یافته بود. این ارز باید توسط صرافی‌ها و بانک‌ها تأمین شود که با کمی تأخیر انجام می‌شود که به دنبال حل این مشکل هستیم.
وی ادامه داد: امسال در یک ماه و نیم گذشته از ۱۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار ارز تخصیص یافته، ۶ میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار تأمین شده و به حساب افراد واریز شده، در حالی که سال گذشته در همین بازه پنج میلیارد دلار تأمین ارز صورت گرفته بود و امسال یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بیشتر از سال قبل ارز تأمین شده است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه تلاش کردیم تا نیازهای ارزی کشور تأمین شود، گفت: در بانک مرکزی کمیته تخصیص و تأمین ارز را تشکیل دادیم و در آن برآورد کردیم که منابع ارزی مورد نیاز برای هر بخش و هر دستگاه چقدر است و تعهد بانک مرکزی نیز در قبال دستگاه‌ها مشخص است.
وی افزود: برای مثال، اکنون دقیقاً مشخص است که وزارت صمت چقدر می‌تواند تا پایان سال ثبت سفارش کند و تعهد ارزی بانک مرکزی به آن چقدر است. به دنبال این هستیم که در هر فصل تعهد بانک مرکزی به هر کدام از دستگاه‌ها برای تأمین ارز مشخص شود تا هیچ بخشی بیشتر از میزان تعیین شده ثبت سفارش نکند.
فرزین بیان کرد: از آنجا که برخی از افراد بدون نیاز ارزی نسبت به ثبت سفارش اقدام می‌کردند، ما الزام کردیم که پنج درصد ریالی منابع را نزد بانک مرکزی مسدود کنند تا میزان ثبت سفارش‌های بی‌دلیل کاهش پیدا کند. اخیراً کمیته‌ای در بانک مرکزی تشکیل شده تا به بررسی تخلفات پولی و ارزی بپردازد. ما در این حوزه سه تخلف داریم که در وهله اول صادر کنندگانی هستند که ارز نیاوردند، دوم کسانی هستند که در سامانه نیما معامله غیرشفاف داشتند و سوم هم افرادی هستند که ارز را در بازار غیررسمی خریداری کرده‌اند.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: افرادی که ارز مورد نیاز خود را از بازار غیررسمی تأمین می‌کنند، این کار مساوی با قاچاق است و شرکت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، مشمول قانون پول‌شویی خواهند شد. اگر این تخلفات ثابت شود، حساب ریالی و ارزی آنها مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به آنها تصمیم‌گیری می‌شود و قوه قضائیه نیز برای جلوگیری از تخلفات بیشتر با بانک مرکزی همراهی می‌کند.
وی تاکید کرد: نرخ بازار قاچاق مورد تأیید ما نیست و باید کاهش یابد. مواردی گزارش شده که افراد و شرکت‌ها در پشت خط اقدام به خرید ارز می‌کنند. با توجه به سیاست جدید بانک مرکزی واسطه‌ها حذف شده و با عنایت به اشراف اطلاعاتی تخصیص لازم صورت می‌گیرد تا سوءاستفاده‌ها از بین برود.
فرزین با اشاره به اینکه دلارزدایی یکی از سیاست‌های مهمی است که نسبت به آن حساس هستیم، گفت:اجلاس ACU با حضور ۹ کشور عضو و همچنین دعوت از رؤسای بانک مرکزی چند کشور منطقه و حوزه آسیاپاسیفیک به زودی برگزار خواهد شد که به تحقق این امر کمک می‌کند. معامله پایاپای و نه با دلار، ایجاد پیمان پولی دوجانبه که با چند کشور در حال نهایی شدن است و پیمان پولی چندجانبه، سه محور اصلی اجلاس بین‌المللی یاد شده است که به تحقق دلارزدایی کمک می‌کند.
رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: متأسفانه برخی در فضای مجازی به گونه‌ای درباره تورم صحبت می‌کنند که قرار است این روند افزایش یابد که اعداد و ارقام این موضوع را تأیید نمی‌کنند زیرا منابع ارزی و کنترل نقدینگی وضعیت خوبی دارد. تورم TPI به ۱.۹ درصد کاهش یافته و با این وضعیت نرخ تورم نیز کاهش خواهد یافت و اگر مدیریت ارز به شدت اجرایی شود، نرخ تورم کاهش خوبی خواهد یافت. بسته‌هایی برای مهار تورم و تحقق نرخ رشد و مدیریت نرخ ارز از سوی دولت تدوین شده است که تلاش خواهیم کرد به گونه‌ای حرکت کنیم که تورم مهار شده و رشد تولید آسیب نبیند. دولت مصمم است تا وعده‌های خود را در این حوزه محقق کرده و فرمایشات رهبر انقلاب را اجرایی کند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.