تاریخ انتشار : شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
کد خبر : 37294

نحوه انتقال سند در مشارکت ساخت ، راهنمای کامل قوانین

نحوه انتقال سند در مشارکت ساخت ، راهنمای کامل قوانین

انتقال سند در مشارکت ساخت ، قوانین مهمی دارد و همچنین برای اجرای آن نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

در سال های اخیر ساخت و سازهای مشارکتی در سر تا سر کشور ما رایج شده اند. در این پروژه های عمرانی اغلب مالک با سازنده شریک شده و سازنده ملک به نسبت های قانونی تعیین شده با مالک در ملک مورد نظر شریک خواهد شد. اما در این فرایند انتقال سهام در مشارکت ساخت در طی چند مرحله قانونی انجام می گیرد. در غیر این صورت هم برای مالک و هم برای سازنده مشکلات عدیده ای به وجود خواهد آمد.

نحوه انتقال سند در مشارکت ساخت 

بر اساس توصیه و نظر بسیاری از کارشناسان، فرایند انتقال سند در مشارکت ساخت باید به صورت قطعی در دفترخانه های رسمی و قانونی انجام شود. در این زمینه فرایند انتقال به صورت مرحله به مرحله انجام می گیرد. یعنی سازنده در حین پیشبرد اهداف پروژه ساختمانی، پس از تکمیل هر مرحله، سهم خود را از مالک دریافت می کند. این روش انتقال با تنظیم مبایعه نامه هایی انجام می گیرد و در ادامه مبایعه نامه به دفتر اسناد رسمی منتقل خواهد شد.

در این فرایند مراحل مختلفی طی می شوند که باید به آن ها دقت داشته باشید تا صحت قانونی انتقال اسناد به سازنده ملک تایید شود. مالک و سازنده باید پیش از اجرای پروژه توافقات خود را نیز به صورت نوشته شده آماده سازی کرده و بر اساس آن پیش بروند. توصیه می کنیم سازنده از مالک وکالت بلاعزل دریافت کرده و مراحل قانونی مربوطه را پشت سر بگذارید.

 

انتقال سند از مالک به سازنده

انتقال سند در مشارکت ساخت شرایط و قوانین به خصوصی دارد که هر یک از طرفین ملزم به رعایت آن ها خواهند بود. در فرایند انتقال سند به سازنده باید به میزان سود و زیان موجود در هر پروژه دقت داشته باشید. در این صورت توافق طرفین در پایان پروژه ساده تر خواهد بود. در هر یک از این پروژه ها مبالغی سرمایه گذاری می شوند. این مبالغ باید حتما در ابتدای کار مشخص شوند. هر یک از طرفین هزینه ای در این زمینه پرداخت می کنند که باید برای مشارکت در ساخت آن ها را مشخص کنید.

مدت زمان کار و بازه های زمانی مربوط به ساخت و ساز نیز در این زمینه بررسی می شود. بازه های زمانی مربوط به ساخت پروژه یکی از مهمترین توافقات فی مابین مالک و سازنده خواهد بود. عبارت قرارداد مشارکت در ساخت باید در همه برگه های قرارداد و مبایعه نامه شما درج شود. در غیر این صورت مشکلات قانونی در پروژه شما به وجود می آید. عباراتی مانند مشارکت مدنی، مبایعه نامه و بیع در این زمینه کارایی نداشته و مشکلاتی به وجود می آورند. پس از امضای قراردادها تنها در خصوص موارد مورد نیاز به سازنده ملک وکالت نامه بدهید. از ارائه وکالت نامه های غیر ضروری به سازنده خودداری کنید.

نحوه انتقال سهام در قرارداد مشارکت در ساخت

وکیل مشارکت در ساخت به شما کمک می کند که این فرایند را با دقت و کیفیت بیشتری انجام دهید. در سال های اخیر تخلف در حوزه انتقال اسناد در مشارکت ساخت و ساز بیشتر شده و همین مسئله در نظر گرفتن مراحل قانونی اجرای این فرایند را ضروری تر کرده است. برخی از مراحل مربوط به انتقال سهام را در ادامه مشاهده می کنید:

  • در بخش اول توافقات افراد در رابطه با ساخت و احداث یک ساختمان استاندارد انجام می شود. با در نظر گرفتن این توافقات سایر مراحل اجرا خواهند شد.
  • تعهدات انجام شده بین سازنده و مالک باید به صورت کامل در قراردادهایی که بین آن ها تنظیم می شود، درج شده و به این ترتیب به آن ها رسیدگی خواهد شد. هر یک از این تعهدات در جریان پروژه مورد ارزیابی قرار گرفته و هر یک از طرفین در خصوص آن ها مسئول خواهند بود.
  • تعیین میزان سهم دقیق هر یک از طرفین قرارداد نیز یکی از مهمترین مراحل انتقال سند مشارکت در ساخت به شمار می رود.
  • تنظیم این قراردادها در دفاتر اسناد رسمی انجام می گیرد که کیفیت و اعتبار معامله انجام شده را افزایش می دهد. در صورتی که در بخش های بعدی مشکلی در فرایند شراکت به وجود بیاید، اسناد قانونی تنظیم شده برای حل اختلافات به کار می روند.
  • تعیین شروط ضمن عقد در قرارداد نیز در مرحله پایانی انجام می شود.

قوانین و مقررات مربوط به سند در مشارکت ساخت

در حوزه انتقال سند در مشارکت ساخت قوانین و مقررات بسیاری تصویب شده اند که اجرای این فرایند را ساده تر می کنند. برای اطمینان بیشتر در هر یک از این پروژه ها باید حتما به این موارد دقت داشته باشید. قوانین مشارکت در هر کشوری متفاوت است. در کشور ما این قوانین و مقررات شامل موارد زیر می شوند:

  • قوانین مربوط به اجرای دادگاه ها که در جریان مشارکت در ساخت مورد بررسی قرار می گیرند.
  • قوانین مالیات بر ارزش افزوده که در خصوص مشارکت در ساخت اهمیت بسیار زیادی دارند.
  • قوانین جذب سرمایه گذار خارجی که در پروژه های بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرند.
  • قوانین پیرامون اسناد رسمی مشارکت در ساخت و ساز که در هر یک از این پروژه ها لازم الاجرا هستند.
  • قوانین و شرایط شراکت در ساختمان نیز یکی از مهمترین مواردی است که در این حوزه مورد توجه قرار می گیرد.

 

در خصوص انتقال سهام در مشارکت ساخت باید توجه داشته باشید که ملک مورد نظر باید حتما سند رسمی داشته باشد. در این راستا حتما ملک مورد نظر را از مراجع قانونی ذی ربط استعلام کرده و اطلاعات لازم را در رابطه با آن به دست آورید.

نکاتی در مورد مشارکت در ساخت

در خصوص انتقال سند در مشارکت ساخت برخی نکات مورد توجه قرار می گیرند که در نظر گرفتن آن ها یک اصل اساسی است. در صورتی که به نکات مربوط به این فرایند دقت کنید، مشکلات قانونی کمتری برای شما به وجود می آیند. برخی از این نکات را در زیر مشاهده می کنید:

  1. انتقال همه قدر السهم سازنده در ابتدای پروژه یکی از مهمترین نکات است. در این مرحله باید حتما چک هایی برای ضمانت کار از مالک دریافت شود تا اعتبار معامله افزایش پیدا کند.
  2. انتقال مرحله به مرحله سند با پیشرفت کار نیز یکی از نکات مندرج در قوانین و دستورالعمل های این فرایند است.
  3. پس از تکمیل فرایند ساخت ساختمان مورد نظر باید چک ضمانت مالک بازگردانده شده و کل قدرالسهم مالک انتقال داده شود.

در صورتی که به دنبال یک راه حل مناسب برای مشارکت در امور ساخت و ساز می گردید، استفاده از شرایط انتقال سهام در مشارکت ساخت به صورت مرحله به مرحله بهترین راهکار به شمار می رود. در این زمینه می توانید از دانش وکلای کاردان این حوزه نیز بهره ببرید و امور انتقال را به آن ها بسپارید.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با شرایط انتقال سهام در مشارکت ساخت اطلاعاتی را بررسی کردیم. انتقال سهام سازنده یک ملک در پروژه های ساختمانی با مراحل قانونی به خصوصی انجام می گیرد که باید به آن ها توجه داشته باشید. با در نظر گرفتن این شرایط به خوبی می توانید از حقوق خود پس از ساخت و اتمام کار یک ساختمان دفاع کرده و منافع مورد نظر را به دست آورید. با گسترش ساخت و سازهای مشترکی اهمیت این قوانین در حوزه های قانونی بیشتر از پیش می شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.