تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
کد خبر : 42788

مقایسه تیرچه پیش تنیده با تیرچه معمولی

مقایسه تیرچه پیش تنیده با تیرچه معمولی

تیرچه های مختلفی برای استفاده در انواع پروژه های ساختمانی تولید شده اند که هر کدام ویژگی ها و مزایای مختص به خود را دارند. تیرچه پیش تنیده یکی از مدل های این تیرچه ها به حساب می آید. این تیرچه ویژگی های مختلفی داشته و می تواند به عنوان یک تیرچه کاربردی در سقف

تیرچه های مختلفی برای استفاده در انواع پروژه های ساختمانی تولید شده اند که هر کدام ویژگی ها و مزایای مختص به خود را دارند. تیرچه پیش تنیده یکی از مدل های این تیرچه ها به حساب می آید. این تیرچه ویژگی های مختلفی داشته و می تواند به عنوان یک تیرچه کاربردی در سقف پروژهای ساختمانی اجرا شود.

نکته مهمی که باعث شده مهندسین زیادی از این تیرچه در پروژه های خود استفاده کنند قیمت تیرچه پیش تنیده در کنار مزایای منحصر به فرد آن است. اگر می خواهید بیشتر با تیرچه پیش تنیده و مزایایی که نسبت به تیرچه های معمولی دارد آشنا شوید می توانید این مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

گروه صنعتی بپتا یکی از بهترین تولیدکنندگان انواع مدل های تیرچه پیش تنیده در ایران است که توانسته با کمک بهترین مهندسین، تیرچه های باکیفیتی را به مشتریان خود ارائه دهد.

تفاوت شکل ظاهری تیرچه پیش تنیده و تیرچه معمولی

تیرچه معمولی از نظر شکل ظاهری دارای بخش های مختلفی است؛ بال فوقانی، بال تهتانی و سطح بتنی قسمت های مختلف این تیرچه هستند که به کمک میلگرد های فلزی و بتن تولید می شوند. در تیرچه پیش تنیده اما کابل های فولادی درون بتن قرار داشته و شکل ظاهری آن نیز به شکل حرف T برعکس می باشد. ویژگی هایی که در ظاهر این دو تیرچه وجود دارد موجب شده بتوان به روش های مختلف، بارگیری در هر کدام از آن ها را انجام داد.

تفاوت تیرچه پیش تنیده با تیرچه معمولی از نظر روش تولید

مهم ترین معیاری که موجب شده بین تیرچه پیش تنیده و تیرچه های معمولی تفاوت ایجاد شود روش تولید این تیرچه ها است. همچنین قیمت تیرچه پیش تنیده به دلیل استفاده از روش های بروز بسیار کاهش یافته است. در کل تیرچه های پیش تنیده به دو صورت دستی و تمام اتوماتیک تولید می شوند. هنگام تولید تیرچه پیش تنیده ابتدا کابل های فولادی به کمک دستگاه مخصوص کشیده می شوند.

پس از کشش این کابل ها در نهایت توان، مرحله بتن ریزی به کمک دستگاه اتوماتیک انجام می شود. این کار با استفاده از بهینه ترین میزان بتن صورت می‌گیرد و همزمان با اضافه کردن بتن به تیرچه، ویبراتور های مخصوص دستگاه، حباب و هوایی که داخل بتن وجود دارد را خالی می کنند.

پس از خشک و سفت شدن بتن ها کابل های فولادی رها شده و کابل های تیرچه به حالت عادی باز می گردد. این امر باعث می شود تا در تیرچه انحلالی به وجود بیاید. این انحلال در زمان بارگیری صاف شده و از گود شدن سقف جلوگیری می کند.

اما برخلاف تیرچه پیش تنیده، در تیرچه های معمولی از روش پیش تنیدگی استفاده نمی شود. در این تیرچه ها پس از ساخت بال فوقانی و بال تحتانی، بتن ریزی روی تیرچه به طور مستقیم صورت می گیرد. این تیرچه زمان بارگیری کمی به سمت پایین گود می شود که مقاومت آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

تفاوت تیرچه پیش تنیده و تیرچه معمولی از نظر کنترل کیفیت

مورد دیگری که تیرچه پیش تنیده با تیرچه های معمولی در آن تفاوت دارد نحوه کنترل کیفیت این تیرچه ها می باشد. به دلیل استفاده از روش های جدید و دستگاه های مدرن اتوماتیک برای ساخت تیرچه های پیش تنیده، به طور کلی کیفیت این تیرچه ها از تیرچه های معمولی بیشتر است. همچنین برای کنترل کیفیت تولید تیرچه های پیش تنیده از آیتم های مختلفی کمک می گیرند که از این آیتم ها می توان به مواردی همچون کنترل مواد اولیه، کنترل دستگاه تولید، کنترل فولاد ها و… اشاره کرد.

این موضوع در تیرچه های معمولی ساده تر بوده و از روش های آزمایشی کمتری برای کنترل کیفیت تیرچه استفاده می کنند. این امر موجب شده تا برخی افراد فکر کنند که قیمت تیرچه پیش تنیده بیشتر از تیرچه های معمولی است؛ اما باید به این افراد بگوییم که این موضوع کاملا برعکس است؛ زیرا با توجه به روش تولید تیرچه پیش تنیده و استفاده از مصالح ساختمانی کمتر، این تیرچه قیمت به صرفه تری نسبت به دیگر تیرچه ها دارد.

مقاومت کدام یک بیشتر است؟ تیرچه پیش تنیده یا تیرچه معمولی

موضوعی که باعث شده مهندسین ساختمان سازی استفاده از تیرچه پیش تنیده را نسبت به دیگر مدل های تیرچه اولویت دهند مقاومت این تیرچه است. به دلیل وزن پایین در تیرچه پیش تنیده، حذف بتن های اضافه، استفاده از فولاد های مقاوم و سبک و بهره گیری از روش پیش تنیدگی، مقاومت این تیرچه بسیار بالا است.

این تیرچه می تواند زمان زلزله و فشار های بالای ارتعاشی، مقاومت فوق العاده ای از خود نشان دهد. اما از طرف دیگر در تیرچه های معمولی شاهد وجود ارتعاشات بیشتری زمان قدم زدن روی سازه یا هنگام زلزله هستیم که نشان دهنده مقاومت کم آن است.

مقایسه تیرچه پیش تنیده از لحاظ نگهداری و حمل و نقل

تفاوت دیگری که می توان بین تیرچه های معمولی و تیرچه پیش تنیده پیدا کرد حمل و نقل و نگهداری آن ها است. تیرچه بلوک های بتنی و تیرچه های معمولی حمل و نقل راحتی داشته و می توانید آن ها را در سوله های مختلف نگهداری کنید.

اما تیرچه های پیش تنیده معمولا در ابعاد بزرگ تری تولید می شود. این موضوع موجب شده تا حمل و نقل این تیرچه ها زمان بر و هزینه بیشتری داشته باشد. درست است که وزن تیرچه پیش تنیده پایین است؛ اما نگهداری از این تیرچه در انبار و جابجایی آن با خودرو های باری به دلیل ابعاد بزرگ کمی دشوار است.

قیمت تیرچه پیش تنیده و نحوه خرید آن

حال که با تمامی تفاوت هایی که بین تیرچه پیش تنیده و تیرچه های معمولی وجود دارد آشنا شدید، می توانید با خیالی راحت از این تیرچه ها نسبت به نیازی که دارید برای ساخت و اجرای سقف های مختلف بهره ببرید. قیمت تیرچه پیش تنیده در گروه صنعتی بپتا نسبت به دیگر شرکت های تولید کننده این تیرچه به صرفه تر است.

شرکت بپتا با کمک بهترین دستگاه های روز دنیا توانایی تولید باکیفیت ترین تیرچه های پیش تنیده را دارد. این شرکت از بهترین مهندسان رشته عمران برای تولید این تیرچه ها کمک گرفته است که باعث شده این تیرچه ها به بهترین شکل ممکن تولید شوند. برای اطلاع از قیمت تیرچه های پیش تنیده شرکت بپتا می توانید با کارشناسان فروش این شرکت تماس بگیرید.

سخن پایانی

تیرچه پیش تنیده مدلی به روز از تیرچه است که با استفاده از روش های روز دنیا تولید می شود. این تیرچه با فرایند پیش تنیدگی نهایت کشش خود را زمان تولید ذخیره کرده و در زمان اجرا روی سقف و بارگذاری از آن استفاده می کند.

تفاوت های مختلفی بین این تیرچه و تیرچه های معمولی وجود دارد که موجب شده شرکت های ساختمانی متنوعی از آن در اجرای پروژهای ساختمانی خود استفاده کنند. مهم ترین تفاوت این تیرچه با تیرچه معمولی، قیمت تیرچه پیش تنیده است که بسیار کمتر از تیرچه های معمولی بتنی می باشد. شما می توانید بهترین تیرچه های پیش تنیده را از گروه صنعتی بپتا خریداری نمایید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.