تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر : 44994

دولت رویه غلط خود در برابر بازار سرمایه را تغییر دهد

دولت رویه غلط خود در برابر بازار سرمایه را تغییر دهد

سپیده منصوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در هفته گذشته دلار و طلا در بازار آزاد روند صعودی به خود گرفت گفت: از دلایل این موضوع می‌توان در وهله اول چاپ پول و افزایش ۱۸ درصدی نقدینگی در پایان آذر ماه ۱۴۰۲ نسبت به پایان ۱۴۰۱ اشاره کرد و

سپیده منصوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در هفته گذشته دلار و طلا در بازار آزاد روند صعودی به خود گرفت گفت: از دلایل این موضوع می‌توان در وهله اول چاپ پول و افزایش ۱۸ درصدی نقدینگی در پایان آذر ماه ۱۴۰۲ نسبت به پایان ۱۴۰۱ اشاره کرد و دلیل دیگر را ممنوعیت مبادله ارزی بانک مرکزی عراق با ۵ کشور از جمله ایران دانست.
وی ادامه داد: آن وقایع باعث افزایش انتظارات تورمی و در نتیجه بالارفتن نرخ دلار تا سطح ۵۲ هزار تومان و طلای ۱۸ عیار تا بالای گرمی ۲۶۰۰ شد؛ بورس هم از این انتظارات تورمی بی نصیب نماند و با رشد ۱۴ هزار واحدی به ۲۱۷۰ هزار واحد رسید.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا بورس می‌تواند مانع ورود پول بیش از حد به بازار ارز و طلا شود؟ گفت: به طور کلی به دلیل اینکه اقتصاد کشور یک اقتصاد تورمی است یکی از عوامل رشد بازار سهام رشد دلار است که منجر به افزایش ارزش شرکت‌های بورسی می‌شود.
منصوری اضافه کرد: در هر صورت اگر دولت صادقانه از بازار سهام حمایت کند می‌تواند این بازار را برای جذب نقدینگی مورد توجه قرار دهد. اما کارنامه ناموفق دولت در بازار سهام سال ۹۹ و سقوط بازار بورس در کنار آن رشد و سقف زنی بازارهای موازی باعث از بین رفتن اعتماد مردم و سهامداران نسبت بازار سهام شد.وی در پایان گفت: دولت در ابتدا باید بعضی سیاست‌های غلط خود را در قبال بازار سرمایه تغییر دهد مانند جلوگیری از تصمیمات خلق الساعه که مهمترین ریسک برای بازار سهام به حساب می‌آید (به طور مثال ریزش ۱۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۲) و افزایش پیش بینی پذیری آن تا اعتماد سهامداران مجدد به بازار سرمایه جلب شود. در نهایت نمی‌توان مردم را تنها تشویق به سرمایه‌گذاری در یک بازار خاص کرد چرا که طلا و ارز و مسکن همیشه یک بازار سنتی برای سرمایه‌گذاری بوده‌اند اما دولت با حمایت مؤثر و جلوگیری از اشتباهات سابق خود از جمله اتفاقات سال ۹۹ می‌تواند بازار سهام را بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.