تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
کد خبر : 39442

حذف جریمه دیرکرد اقساط بانکی/ آیین نامه بیمه تکافل ابلاغ شد

حذف جریمه دیرکرد اقساط بانکی/ آیین نامه بیمه تکافل ابلاغ شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سید احسان خاندوزی در دیدار با علمای اهل سنت در مرکز اسلامی گلستان با بیان اینکه در حال پیگیری آن هستیم این است که تا حد امکان، دغدغه‌های علما در خصوص اقتصاد و شریعت را کاهش دهیم، اظهار کرد: از جمله اقدامات ما که در همین هفته‌های اخیر و بر مبنای

به گزارش خبرگزاری مهر، سید احسان خاندوزی در دیدار با علمای اهل سنت در مرکز اسلامی گلستان با بیان اینکه در حال پیگیری آن هستیم این است که تا حد امکان، دغدغه‌های علما در خصوص اقتصاد و شریعت را کاهش دهیم، اظهار کرد: از جمله اقدامات ما که در همین هفته‌های اخیر و بر مبنای پیشنهادات خوب علمای اهل سنت، جامه عمل پوشید، راه‌اندازی بیمه تکافل به عنوان بیمه‌ای است که خیلی از کشورهای اسلامی از آن استفاده می‌کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با توجه به اینکه تولید بسیاری از کشورهای اسلامی از روش بیمه تکافل استفاده می‌کردند تا بتوانند از عقود شرعی در فرایندهای بیمه‌گذاری استفاده کنند، با دستور رئیس‌جمهور آئین‌نامه مربوط به بیمه تکافل به شرکت‌های بیمه کشور ابلاغ شد.
وی با اشاره به مسئله جریمه دیرکرد بانکی به عنوان یکی از مسائلی که از طرف علمای شیعه و اهل سنت، محل شبهه بود، اظهار کرد: ما تلاش کردیم در گام اول این اجازه را به تمام شبکه بانکی بدهیم و بلکه آنها را مکلف کنیم که بعد از پرداخت کامل دینِ وام گیرندگان، مبلغ دیرکرد آنها را ببخشند.
خاندوزی افزود: در گام دوم و اتفاقی که در ماه‌های آینده می‌افتد، این است که نظام اعتبار سنجی وام گیرندگان را جایگزین هر گونه جریمه دیرکرد کنیم.
وی تصریح کرد: به این ترتیب، اگر روش اعتبار سنجی به درستی کار کند، دیگر نیازی نداریم به اینکه از روش‌ها و ابزارهایی مثل جریمه دیرکرد استفاده کنیم چرا که افراد پیش از آنکه بخواهند وارد یک عقد شرعی با بانک بشوند، مشخص می‌شود آیا درستکار و خوش حساب هستند یا خیر؟
خاندوزی افزود: بنابراین مسیر ملتزم کردن وام گیرندگان به پرداخت به موقع تسهیلات دریافتی، مسیر متفاوتی از قبل خواهد بود.
وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال از این شیوه جایگزین در قالب تغییر الگوی اعتبار سنجی رونمایی شود.
وی گفت: البته پیش از رونمایی، باید داده‌های اولیه را که توسط مؤسسه اعتبار سنجی ایرانیان جمع آوری شده است، تحت آزمون قرار دهیم و پس از رسیدن به قطعیت، رسماً آن را به اجرا بگذاریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.