تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر : 48215

انتقال مواد غلیظ مانند قیر در کارخانه آسفالت

انتقال مواد غلیظ مانند قیر در کارخانه آسفالت

انتقال مواد غلیظ مانند قیر در کارخانه آسفالت

قیر به عنوان یکی از مواد بر پایه هیدروکربن هیدوکربن تشکیل شده از دو عنصر مهم هیدروژن و کربن است. در حالت صنعتی قیر در ابتدا در پالایشگاه ها به عنوان جزئی از فرآورده‌های نفتی تولید و سپس راهی کارخانجات ایزوگام و آسفالت و … می‌شود. این ماده با رنگ سیاه به صورت جامد بوده که با ایجاد حرارت تبدیل به مایع شده و سپس پمپاژ می‌شود. مکش و انتقال قیر به عنوان یکی از مواد غلیظ با دما و چسبندگی بالا همواره یکی از چالش‌های اساسی برای کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید آسفالت، ایزوگام و قیر بوده است.

نوع پمپ مناسب پمپاژ قیر

پمپ انتقال قیر نیاز به پمپ دنده ای است. به صورت کلی می‌توان بیان کرد پمپ های دنده‌ای برای انتقال مواد با غلظت بیشتر از آب استفاده می‌شود. پمپ های دنده ای در صنایع مختلف برای پمپاژ نفت، گازوئیل، روغن، عسل، ملاس، خمیر، چسب، رنگ و رزین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پمپ های دنده داخلی و پمپ‌های دنده خارجی دو دسته کلی از پمپ های دنده ای است. در ادامه تصویر شماتیک و واقعی از دو مدل پمپ دنده داخلی و خارجی نشان داده شده است. سپس در تصویر بعد یک نمونه صنعتی پمپ دنده ای متصل به الکتروموتور سه فاز شاسی و کوپلینگ شده، نشان داده شده است. در این مقاله از کالا صنعتی به بررسی پمپ انتقال قیر پرداخته می‌شود. در کنار آن نحوه انتخاب الکتروموتور براساس هد و دبی ماکزیمم بررسی می‌شود. همچنین تصاویری از پمپ‌های انتقال قیر کوپله شده با الکتروموتور (الکتروپمپ انتقال قیر) ارائه می‌شود.

خرید پمپ های مناسب مواد غلیظ

لازم به ذکر است در فروشگاه اینترنتی کالا صنعتی برندهای پمپ دنده نظیر موارد زیر موجود است. برای خرید پمپ دنده‌ای برای مواد غلیظ و همچنین الکتروموتور تک فاز و سه فاز می توانید با کارشناسان بخش فروش پمپ کالا صنعتی در ارتباط باشید.

  • پمپ دنده ای ایران تولید
  • پمپ دنده ای نقش جهان
  • پمپ دنده ای روتوفلوید هند (تحت لیسانس انگلستان)
  • پمپ دنده ای کوپار ترکیه
  • پمپ دنده ای ییلدیز ترکیه

قوانین کلی برای انتخاب دور الکتروموتور

معمولا دور پایین الکتروموتور برای مواد با دانسیته بیشتر انتخاب می گردید و برعکس برای غلظت پایین تر دور بیشتر استفاده می‌شود. ویسکوزیته بین ۱۰-۴۰ سرعت موتور ۱۰۰۰ دور را لازم دارد. در حالیکه اگر دانسیته به ۳۰-۱۵۰ افزایش یابد بهتر است از ۷۵۰ دور استفاده شود. برای مواد غلیظ تر و همچنین هنگام استفاده از پمپ‌های استیل و برنجی نیاز به دور ۲۰۰-۵۰۰ دارند. قیر بسته به دمایی که دارد غلظت های مختلفی را تجربه می کند که یا با موتور ۷۰۰ یا ۹۰۰ دور بسته می‌شود.

پمپ دنده ای سری GF

اولین و پرکاربردترین پمپ برای انتقال قیر پمپ‌های ایران تولید و نقش جهان سری GF است. این نوع پمپ در سری پمپ‌های دنده خارجی قرار می گیرد و جنس بدنه آن چدنی است. دنده‌های پمپ قیر ایران تولید و نقش جهان از جنس فولاد آبکاری شده است. سایز ورودی و خروجی در پمپ‌های سری GF یکسان است. پمپ‌ GF تک جداره است و زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که قیر روان باشد و حین پمپاژ نیاز به گرم شدن نداشته باشد.

مشاهده مطلب کامل در کالا صنعتی

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.