تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
کد خبر : 48218

آیا کولر گازی آب مصرف می‌کند؟ | نحوه عملکرد کولر های گازی چگونه است؟

آیا کولر گازی آب مصرف می‌کند؟ | نحوه عملکرد کولر های گازی چگونه است؟

احتمالا با مشاهده قطرات آب از کولر گازی یا نشت آب از این دستگاه به این فکر کرده‌اید که دستگاه شما با آب کار می‌کند؛ اما پاسخ به این سوال منفی است! در واقع کولر گازی برای فعالیت خود از گازی به نام مبرد استفاده می‌کند که از طریق آن حرارت محیط داخلی را به محیط خارجی انتقال می‌دهد. در ادامه در مورد نحوه عملکرد کولر گازی و علت نشت آب آبا از این دستگاه می‌پردازیم:

نحوه عملکرد کولر گازی

ممکن است به این فکر کنید که آیا کولر گازی از آب استفاده می‌کند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال، بیایید به نحوه عملکرد این سیستم‌ها و بررسی نقش آب در عملکرد آنها بپردازیم.

سیستم‌های کولر گازی که به عنوان سیستم‌های HVAC (گرمایش، تهویه و کولر گازی ) نیز شناخته می‌شوند، برای تنظیم سطح دما و رطوبت در فضاهای داخلی طراحی شده‌اند؛ این سیستم‌های پیچیده از اجزا و فرآیندهای مختلفی برای دستیابی به اثر خنک کنندگی مطلوب استفاده می‌کنند! درک نحوه عملکرد سیستم‌های کولر گازی می‌تواند میزان مصرف آب آنها را روشن کند. در قلب یک کولر گازی ، چرخه تبرید قرار دارد که وظیفه استخراج گرما از هوای داخل خانه و انتقال آن به بیرون را بر عهده دارد؛ این فرآیند با کمپرسوری شروع می‌شود که گاز مبرد را تحت فشار قرار می‌دهد.

در اصل، کولر گازی به انتقال گرما از یک مکان به مکان دیگر کمک می‌کند و یک دستگاه خنک کننده با استفاده از چرخه تبرید که شامل تبخیر و تراکم گاز مبرد است به این امر دست می‌یابد. این فرآیند با فشرده سازی گاز مبرد توسط کمپرسور آغاز می‌شود که باعث افزایش دمای آن خواهد شد. این گاز داغ سپس از یک سیم پیچ کندانسور عبور و در آنجا گرما را به محیط اطراف منتقل می‌کند و در این مرحله به مایعی با فشار بالا تبدیل می‌شود.

اینجا جایی است که نقش آب آغاز می‌شود؛ مبرد مایع سپس وارد یک شیر انبساط شده که باعث می‌شود به سرعت منبسط شده و به گاز تبدیل شود. این فرآیند تبخیر، گرما را از هوای داخل خانه یا فضای اداری شما خارج کرده و آن را به میزان قابل توجهی خنک می‌کند. گاز خنک شده به کمپرسور باز می‌گردد تا چرخه را تکرار کند. در حالی که خود آب به طور مستقیم در این فرآیند تبرید استفاده نمی‌شود، اما نقش کلیدی در مدیریت سطوح رطوبت در فضا دارد. با عبور هوای گرم از روی کویل‌های تبخیرکننده سرد در طول فرآیند خنک سازی، رطوبت هوا به دلیل دماهای پایین‌تر روی این کویل‌ها متراکم می‌شود.

این تراکم قطرات آبی ایجاد می‌کند که قبل از تخلیه در یک ظرف در زیر سیم پیچ‌ها جمع می‌شوند. بنابراین سیستم‌های کولر گازی از آب به عنوان بخشی از چرخه تبرید خود استفاده می‌کنند. در ادامه به چرایی نشت آب از کولر گازی خواهیم پرداخت:

۶ دلیل که باعث نشت آب از کولر گازی می‌شود

در اینجا رایج‌ترین دلایل نشت آب از کولر گازی آورده شده است:

 6 دلیل که باعث نشت آب از کولر گازی می‌شود

  1. نصب نامناسب؛ اگر اتصالات بین واحدهای بیرونی و داخلی به درستی نصب نشود، ممکن است منجر به نشت آب و مشکلات دیگری مانند اختلال در جریان هوا و گردش مجدد هوا شود. در حالت ایده آل، یک کولر گازی باید توسط افراد حرفه‌ای نصب شود و بهتر است خودتان سیستم را نصب نکنید. در عوض، با یک نصاب حرفه‌ای کولر گازی تماس بگیرید تا سیستم شما را بررسی کند تا ببیند که آیا هر دو واحد خارجی و داخلی به درستی نصب شده اند یا خیر.
  2. کولر گازی کم‌حجم یا بی‌کیفیت؛ اگر دستگاه کولر گازی شما اخیراً نصب شده است اما میعانات بیشتری از حد انتظار تولید می‌کند، ممکن است با متراژ اتاقی که در آن نصب شده تناسب نداشته باشد. بنابراین موجب ایجاد بار اضافی روی کمپرسور و سایر اجزای سیستم شود. شما همچنین باید مطمئن شوید که دمای مناسب را در کولر گازی خود تنظیم کرده‌اید.
  3. کویل کندانسور نیاز به تمیز کردن دارد؛ کویل کندانسور کثیف نیز می‌تواند باعث نشت آب کولر در گازی شما شود. با گذشت زمان، کویل کندانسور احتمالاً گرد و غبار و کثیفی زیادی را جمع می‌کند که می‌تواند بر عملکرد کولر گازی شما تأثیر بگذارد و به نوبه خود باعث نشت آب شود. اگر بعد از خاموش شدن دستگاه، میعانات بیشتر از حد معمول شروع به جریان کند، می‌تواند نشان دهنده گرفتگی سیم پیچ و مشکل جدی‌تری باشد.
  4. در کولر گازی اسید وجود دارد؛ گاهی اوقات، ممکن است اسید در داخل کولر گازی وجود داشته باشد که ناشی از دلایل مختلفی مانند کولر گازی در معرض سطوح بالایی از گرما قرار بگیرد، نتیجه نگهداری یا تعمیرات نادرست باشد، ناخالصی‌های موجود در مبرد وجود داشته باشد، عمر کولر گازی زیاد باشد و نشتی در سیستم وجود داشته باشد.
  5. لوله‌های تخلیه مسدود شده؛ لوله‌های تخلیه در کولر گازی پس از انباشته شدن انواع کثیفی‌ها و زباله‌ها در طول سال‌ها ممکن است دچار گرفتگی شوند. بنابراین، به طور طبیعی، زمانی که لوله تخلیه مسدود می‌شود، آب از واحد بیرونی شروع به نشت می‌کند.
  6. فیلتر هوای شما کثیف است؛ فیلتر تمیز برای عملکرد صحیح کولر گازی ضروری است. اگر فیلتر هوای شما کثیف و مسدود باشد، ممکن است یخ روی کویل‌های اواپراتور ایجاد شود. یخ در نهایت آب می‌شود و آب اضافی ایجاد می‌کند و باعث سرریز شدن ظرف تخلیه می‌شود. اگر در چند ماه گذشته فیلتر هوای خود را تعویض نکرده‌اید، ممکن است این مشکل علت نشت آب باشد.

آیا آب جمع‌آوری شده از کولر گازی قابل استفاده است؟

هنگامی که فصل تابستان فرا می‌رسد، سیستم کولر گازی برای خنک کردن محیط خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و همانطور که در بالا اشاره شد این دستگاه در حین کار مقداری آب تولید می‌کند؛ بسیاری از افراد نمی‌دانند که آب جمه‌آوری شده را می‌توانند مجددا استفاده کنند! بسیاری از صاحبان خانه که نیاز به آبیاری باغ‌ها دارند یا به آب بیش‌تر نیاز دارند می‌توانند از آب کولرگازی استفاده کنند.

همانطور که اشاره شد سیستم کولر گازی هوای گرم را خنک می‌کند و رطوبت باعث ایجاد تراکم در واحد می‌شود. وقتی به طور مداوم از سیستم کولر گازی خود استفاده می‌کنید، می‌توانید روزانه به اندازه بیست گالن آب تولید کنید. می‌توانید این آب را به باغ هدایت کنید یا در جاهایی که نیاز دارید از آن استفاده کنید. این یک راه عالی برای بازیافت آب دستگاه شما جهت استفاده در زندگی روزمره است.

سیستم آبیاری

آب کولر گازی را می‌توان برای آبیاری یک باغ در فضای باز یا برای گیاهان داخلی استفاده کرد. این آب تمیز و شفاف خواهد بود، زیرا حاوی کلر یا سایر مواد افزودنی نیست، از این رو به زندگی گیاه شما آسیب برساند. می‌توانید آب را در قوطی برای آبیاری قرار دهید، یا آن را برای آبیاری مستقیم باغ استفاده کنید.

تمیز کردن اقلام فضای باز

از آنجایی که آب کولر گازی تازه است، می‌توانید از آن برای چندین منظور از جمله تمیز کردن استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از آب برای شستشوی پنجره‌ها در فضای باز یا تمیز کردن مبلمان حیاط بیرون استفاده کنید. حتی می‌توانید آب را جمع آوری کرده و از آن برای  تمیز کردن وسایل نقلیه خود استفاده کنید. هر چیزی که در فضای باز دارید که ممکن است نیاز به تمیز کردن داشته باشد را می‌توانید با آب سیستم AC انجام دهید.

استفاده در آب نما

اگر یک حوض کوچک یا آب نما در فضای بیرونی خانه خود دارید که نیاز به آب دارد، می‌توانید از آب ایجاد شده از کولر گازی خود برای تامین آب آن استفاده کنید. آب را می‌توان برای گیاهان مردابی، فواره‌ها، حوضچه‌های کوچک و غیره استفاده کرد.

نکته نهایی درباره مصرف آب کولرهای گازی

متوجه شدیم که کولر گازی آب مصرف نمیکند و درواقع آبی که چکه میکند حاصل تراکم قطرات آبی است که قبل از تخلیه در یک ظرف در زیر سیم پیچ‌ها جمع می‌شوند! اگر کولر شما هم مشکل چکیدن آب را دارد، نگران نباشین چرا که به راحتی میتوان آن را تعمیر نمود؛ البته که خرید یک کولر با کیفیت نیز میتونه خیال شما رو از این بابت راحت کنه که تا سالیان سال براش مشکلی پیش نمیاد؛ البته به شرطی که به درستی اون رو انتخاب بکنین.

در کل، در بین سیستم های تهویه مطبوعی که در بازار وجود دارد مثل سیستم‌های تهویه مطبوع تمام هوایی، سیستم‌های تهویه مطبوع هوا-آب، سیستم‌های تهویه مطبوع تمام آبی، سیستم‌های تهویه مطبوع تمام مبرد و …، کولرهای گازی جز محبوب ترین لوازم خانگی سرمایشی-گرمایشی برای منازل و سایر فضاها میباشد! از همین بابت میزان خرید کولر گازی چه به صورت حضوری و چه خرید اینترنتی کولر گازی، روز به روز بیشتر میشود. اگر شما هم قصد خرید دارید، پیشنهاد میکنیم که سریعتر اقدام به تهیه این محصول بکنید؛ اما قبل از آن حتما از قیمت کولر گازی و بهترین برندهای کولر مثل گری، کریر، جنرال، زانتی؛ مهمترین ظرفیت ها مثل کولر گازی ۱۲۰۰۰، ۱۸۰۰۰، ۲۴۰۰۰، ۳۰۰۰۰ و همچنین با انواع آن مثل کولر گازی اینورتر و دور ثابت آشنا بشین.

منبع: راهنمای انتخاب کولر گازی

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.