تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۰
کد خبر : 50007

آیا پشم سرامیک عایق ضد حریق است؟

آیا پشم سرامیک عایق ضد حریق است؟

یکی از پرطرفدارترین عایق های حرارتی در دنیای صنعت با نام پشم سرامیک معرفی می شود. خاصیت عایق حرارتی این الیاف در صنایع هوا فضا، نساجی و خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. این الیاف با رشته های کوچک و ظریفی ارائه می شوند و به عنوان پشم نسوز نیز معرفی می شوند. خلوص بالای مواد تشکیل دهنده این الیاف یکی از مهمترین ویژگی های آن ها به شمار می رود. مقاومت حرارتی بالای این متریال و پیشگیری از گسترش و پیشروی حریق یکی از مهمترین ویژگی های آن ها به شمار می رود. این الیاف از انتقال حرارت در محل نصب تا حد قابل توجهی پیشگیری می کنند. توانایی تحمل دمایی این متریال تا ۱۲۶۰ درجه سانتی گراد می رسد.

کاربردهای ویژگی عایق ضد حریق پشم سرامیک

خاصیت عایق ضد حریق الیاف پشم سرامیک، کاربری این متریال را در عرصه های مختلف صنعت به شدت افزایش داده است. برخی از این مصارف صنعتی را در زیر مشاهده می کنید:

  1. این الیاف ماده اولیه ساخت پارچه های نسوز صنعتی است که کارایی قابل توجهی در دنیای امروز دارند. مقاومت حرارتی الیاف پشم سرامیک سبب تقویت پارچه های نسوز می شود.
  2. عایق های سبک الکتریکی با استفاده از این متریال ساخته می شوند.
  3. فیلترهای دمای بالا یکی از مهمترین تولیدات پشم سرامیک به شمار می روند.
  4. پتوهای محافظ نیز از الیاف کاربردی تولید شده با پشم سرامیک هستند.
  5. ساخت و تولید توربین های گازی و هوانوردی با استفاده از این متریال نسوز با بهترین کیفیت انجام می شود.
  6. انواع مبدل های حرارتی با استفاده از قابلیت عایق حرارتی پشم سرامیک تولید خواهند شد.
  7. انواع راکتورهای همجوشی با به کارگیری ویژگی ضدحریق این الیاف تولید می شوند.
  8. انواع فیلترهای شمعی با استفاده از پشم سرامیک تولید می شوند. این تجهیزات در دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع عایق ضد حریق پشم سرامیک

متریال پشم سرامیک دسته بندی های گوناگونی دارند. ساختار کلی و مواد تشکیل دهنده هر یک از این الیاف با هم متفاوت هستند. برخی از این الیاف را در زیر مشاهده می کنید:

  1. الیاف سرامیکی اکسیدی
  2. الیاف سرامیکی غیر اکسیدی

در این بخش به بررسی برخی از ویژگی های و خواص عایق ضد حریق پشم سرامیک می پردازیم:

الیاف سرامیکی اکسیدی

رشته های کوتاه و بلند پشم سرامیک اکسیدی با استفاده از آلومینا تولید می شوند و مقاومت بی نظیری در برابر حرارت بالا دارند. استفاده از آن ها برای عایق بندی حرارتی تجهیزات صنعتی مزایای بی شماری خواهد داشت. الیاف ساخته شده با استفاده از آلومینا در برابر شوک های حرارتی مقاومت و پایداری قابل توجهی دارند. از این رو استفاده از آن ها در مجاورت شرایط دمایی بالا مزایای بی شماری خواهد داشت. ضریب انبساط حرارتی این الیاف نیز در سطح پایینی قرار می گیرد. خواص دی الکتریک این الیاف نیز یکی از مهمترین ویژگی های آن ها به شمار می رود. متریال عایق شده با استفاده از پشم سرامیکی اکسیدی آلومینا تحمل بالایی در برابر دمای بالا و فشار دارند.

الیاف نکستل پشم سرامیک نیز از دسته بندی های پرکاربرد این عایق ها به شمار می روند که در دمای بالایی تولید می شوند. این الیاف در دمای بالا پایداری قابل توجهی دارند. این الیاف در کامپوزیت های تقویتی مورد استفاده قرار می گیرند و در دمای اتاق نیز پایداری اولیه خود را حفظ می کنند.

الیاف سرامیکی غیر اکسیدی

نقطه ذوب بالای الیاف سرامیکی غیر اکسیدی یکی از مهمترین ویژگی های این متریال به شمار می رود. ساخت و تولید این الیاف اغلب دشوارتر از سایر مدل ها است. مقاومت این متریال در برابر اکسیداسیون نیز یکی از مهمترین ویژگی های آن ها است. این متریال با استفاده از مواد مختلفی تولید می شوند. این مواد بر پایه کاربید سیلیکون تولید شده و در دمای بالا از خود مقاومت نشان می دهند. خواص مکانیکی فشاری و کششی این محصولات از مهمترین ویژگی های این محصولات به شمار می روند.

این الیاف برای استفاده در موتورهای داغ بهترین انتخاب خواهند بود. ساخت و تولید نیرو در عرصه های صنعتی با استفاده از این الیاف بسیار ساده تر می شود. الیاف سرامیکی غیر اکسیدی بر پایه بور نیز ساخته شده و استحکام کششی بالایی دارند. این الیاف با نقطه جوش فوق العاده ای تولید و ارائه می شوند. کاربردهای این اقلام در زمینه ساخت و تولید تجهیزات نظامی رایج است. انواع آن ها در ساخت شاتل های فضایی نیز کارایی دارند و کیفیت و استحکام قطعات به کار رفته در این تجهیزات را افزایش می دهند. ساخت و طراحی تجهیزات ورزشی مانند دوچرخه و راکت تنیس نیز رایج است و بر مزایای استفاده از این اقلام صنعتی می افزاید.

ویژگی های عایق حرارتی پشم سرامیک

عایق های پشم سرامیک با ویژگی های مهم و کاربردی تولید شده و در دسترس مشتریان قرار می گیرند. خاصیت عایق حرارتی این الیاف با وجود این ویژگی ها چند برابر خواهد شد. برخی از این ویژگی ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. تحمل این متریال در برابر حرارت مستقیم بسیار بالا است و همین ویژگی نصب آن ها را در موقعیت های مختلف میسر می کند.
  2. الیاف ضد حریق پشم سرامیک در مدل های پتویی، نواری و پنلی ارائه می شوند و هر یک قدرت بالایی برای جلوگیری از انتقال حرارت خواهند داشت.
  3. این الیاف با ضخامت کمی تولید می شوند و با وجود وزن کم تحمل فشاری و دمایی بالایی دارند.
  4. استفاده از آن ها در برابر شوک های حرارتی و الکتریکی نیز بسیار بالا است که سبب افزایش میزان استفاده از آن ها می شود.

جمع بندی

انواع پشم سرامیک در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین ویژگی این متریال، عایق کاری حرارتی است که کاربری این محصولات را افزایش می دهند. این عایق ها با ویژگی های حرارتی مهمی تولید و ارائه می شوند. برای بهره وری بیشتر از این الیاف باید به نصب اصولی آن ها در محل مورد نظر توجه داشته باشید. این الیاف ضد حریق در عرصه های مختلف صنعتی کارایی دارند و مزایای بی شماری در ساخت و تولید انواع تجهیزات به همراه دارند. شما می توانید این عایق ها را با نازل ترین قیمت ها خریداری کنید.

منبع : https://iranayegh.com/product-category/ceramic-wool/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.