تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
کد خبر : 37070

آیا برای لمینت، نیاز به تراش دندان است؟

آیا برای لمینت، نیاز به تراش دندان است؟

امروزه به لطف پیشرفت‌های روزافزون بشر، شاهد بسیاری از دستاوردهای چشم‌گیری هستیم که توانسته‌اند بر سلامت و زیبایی افراد تاثیر بگذراند. همواره داشتن دندان‌هایی یک‌دست و همچنین برخورداری از خط لبخندی زیبا برای افراد بسیار جذاب بوده و در چهره آن‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود. لمینت دندان یکی از روش‌هایی زیبایی به شمار می‌رود که

امروزه به لطف پیشرفت‌های روزافزون بشر، شاهد بسیاری از دستاوردهای چشم‌گیری هستیم که توانسته‌اند بر سلامت و زیبایی افراد تاثیر بگذراند. همواره داشتن دندان‌هایی یک‌دست و همچنین برخورداری از خط لبخندی زیبا برای افراد بسیار جذاب بوده و در چهره آن‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود. لمینت دندان یکی از روش‌هایی زیبایی به شمار می‌رود که در ایجاد لبخندی خاص و بی‌نقص فرد را یاری می‌کند. لمینت لایه‌ای بسیار نازک بوده که تمام سطح دندان را مانند یک روکش می‌پوشاند؛ اما از نظر ضخامت بسیار کمتر از روکش خواهد بود. حال سوالی که بسیاری از مراجعین مطرح می‌نمایند این است که آیا برای لمینت، دندان را می‌تراشند؟ بنابراین تراشیدن دندان قبل لمینت برای بسیاری از افراد دغدغه‌ای بوده که با عدم آگاهی از میزان دقیق آن برخی از افراد از انجام این روش زیبایی منصرف می‌شوند.

لمینت دندان

لمینت دندان در تهران و سایر شهرها در واقع یکی از راه‌های درمانی موجود در دندانپزشکی امروزه‌ به شمار می‌رود. این روش درمانی و زیبایی برای پوشاندن عیوب مختلف دندان مناسب بوده و بسیار پرطرفدار نیز است. جنس و نوع لمینت‌ها آزمایش شده و مقاوم هستند و به هنگام میل کردن غذا آسیبی به آن‌ها وارد نخواهد شد. بنابراین کسانی که قصد دارند لمینت دندان انجام دهند نباید هیچ‌گونه ترس و نگرانی داشته باشند.

لازم به ذکر است چنانچه دندانی نیازمند درمان‌هایی مانند عصب‌کشی باشد، اولویا، پیش از انجام لمینت عصب‌کشی دندان خواهد بود، زیرا لمینت تنها یک لایه حفاظتی به شمار می‌رود. گاهی اوقات افراد خواستار انجام لمینت برای تمامی دندان‌های جلوی دو فک خود و گاهی تنها برای تعدادی  از دندان‌ها هستند که در هر دو صورت تراشیدن دندان جزئی از مراحل است.

علت تراشیدن دندان برای لمینت چیست؟

به دلایل گوناگونی از جمله ایجاد پیوند محکم و چسبیدن درست لمینت به دندان‌ها، نیاز است تا مینای دندان قبل از انجام این کار کمی تراشیده شود. تراشیدن مینای دندان در واقع یکی از مراحل اساسی انجام لمینت دندان به شمار می‌رود. از جمله دلایل تراشیدن دندان پیش از انجام لمینت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برطرف شدن نواقص و پوسیدگی‌های سطح دندان
  • ایجاد اندازه‌ای معقول برای ضخامت لمینت‌ها و عدم بیرون‌زدگی آن از طرح لبخند ‌به هنگام لبخند زدن
  • افزایش دوام و ماندگاری روکش‌های سرامیکی روی دندان‌ها
  • امکان قرار گرفتن لمینت‌ها روی دندان‌های یک‌دست و عاری از هرگونه پوسیدگی و مشکل

بنابراین برای انجام لمینت نیاز است تا مقداری از مینای دندان برای ایجاد پیوند مناسب بین دندان و لمینت تراشیده شود. بیشترین مزیتی که این کار در بر داشته، هماهنگی و یک‌دست شدن دندان‌ها و زیبایی و ماندگاری لمینت دندان است. میزان تراشیدن مینای دندان به تشخیص دندانپزشک زیبایی و نوع لمینتی بستگی دارد که برای فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که هر چقدر لمینت دندان نازک‌تر باشد پوشش‌دهی و زیبایی بیشتری خواهد داشت. همچنین احتمال افتادن یا شل شدن لمینت‌های نازک بسیار کم بوده و ماندگاری و دوام آن با مساعد بودن دیگر موارد جانبی زیاد است.

عوامل موثر بر میزان تراش مینای دندان قبل لمینت

میزان تراشیدن مینای دندان به‌طور کلی برای لمینت دندان بسیار کمتر از روکش دندان خواهد بود؛ اما باز هم به نوع لمینتی که انجام می‌دهید بستگی دارد. نوع لمینت یکی از عوامل موثر بر میزان تراش مینای دندان به شمار می‌رود، برای مثال کادکام، زیرکونیا و ای ماکس حدودا به ۵/۰ تا ۸/۰ میلی‌متر تراش نیاز دارند. همچنین در برخی از لمینت‌ها همچون لومینیرز و برلیانس، به تراشیدن مینای دندان نیاز نخواهد بود. چنانچه فرد مورد نظر نیاز به تغییر فرم و شکل دندان داشته باشد، به تشخیص دندانپزشک مقداری از سطح دندان وی برداشته خواهد شد. فاکتورهایی که بر میزان تراش مینای دندان اثر می‌گذراند به شرح زیر هستند.

میزان تغییر رنگ دندان ها

دندانپزشکان باتوجه به میزان بدرنگی دندان‌ها مقداری از سطح مینای دندان را می‌تراشند؛ در واقع هرچه میزان بدرنگی دندان بیشتر باشد آن‌ها بالاجبار می‌بایست مقدار بیشتری از مینای دندان تراش دهند. همچنین برای پوشاندن عیوب و ایرادها می‌بایست از نوع ضخیم‌تر لمینت استفاده کنند که در این شرایط نیز به تراشیدن بیشتر نیاز خواهند داشت. بنابراین در تمامی این موارد میزان تراشی که روی دندان‌ها صورت می‌پذیرد، بر چگونگی کیفیت لمینت، بسیار اثربخش خواهد بود.

برند و نوع خاص لمینت دندان

لمینت‌ دندان قسطی یا نقدی در انواع مختلف با ضخامت‌های متفاوت، در کلینیک‌های دندانپزشکی قابل استفاده هستند. بنابراین بهتر است بدانید که برای هر نوع لمینت به میزان به‌خصوصی تراشیدن دندان نیاز خواهد بود.

میزان پوسیدگی دندان ها در تراش دندان پیش از لمینت موثر است

تشخیص وجود یا عدم وجود پوسیدگی دندان و از بین بردن آن پیش از شروع لمینت دندان، یکی از اساسی‌ترین مراحل لمینت دندان به شمار می‌رود. بنابراین دندانپزشک موظف است که به میزان رفع پوسیدگی دندان آن را تراشیده و سپس لمینت را روی آن قرار دهد.

میزان ناهماهنگی و نامرتبی دندان ها

هرچه میزان نامرتبی و ناهماهنگی دندان‌ها بیشتر باشد، به تراشیدن سطح بیشتری از دندان‌ها نیاز خواهد بود. همچنین گاهی اوقات دندانپزشک بیمارانی را که شرایط دندان‌های آن‌ها بسیار نامناسب است را به ارتودنتیست ارجاع داده تا اصول اولیه لمینت دندان انجام شود.

آیا دندان پیش از انجام انواع لمینت نیاز به تراشیدن دارد؟

روش‌ها و انواع مختلفی از لمینت دندان وجود دارند که برای هر یک از آن‌ها نیاز به تراشیدن میزان مشخصی از مینای دندان خواهد بود. پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده تا روزبه‌روز از میزان تراشیدن سطح دندان پیش از لمینت دندان کاسته شود. شاید عده ای بین بلیچینگ یا لمینت تردید داشته باشند؛ لازم به ذکر است که بلیچینگ فقط برای سفید کردن رنگ دندان ها کاربرد دارد.

آیا نصب لمینت دندان بدون تراش دندان امکان پذیر است؟

سیستم‌های گوناگونی برای نصب لمینت برای طبیعی ترین رنگ لمینت دندان وجود دارند که هر کدام با میزان مشخصی تراشیدن روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. لمینت لومینیرز یکی از معروف‌ترین نوع لمنیت است که نیاز بسیار کمی به تراشیدن دندان داشته یا حتی در برخی از مواقع هیچ احتیاجی به تراشیدن نخواهد بود. بنابراین می‌توان گفت این نوع لمینت باتوجه به این‌که مقدار کمی به تراشیدن دندان نیاز دارد ممکن است برای افراد زیر گزینه مناسبی باشد:

  • افرادی که حداقل ناهماهنگی دندانی و تغییر رنگ را دارند.
  • افرادی که دندان‌های آن‌ها بسیار کم ساییده شده‌اند.
  • افرادی که دندان‌های بسیار کوچک دارند.
  • افرادی که فاصله بین دندانی بسیار ناچیز داشته باشند.

تاثیرات و عوارض تراش دندان پیش از لمینت

یکی از سوالاتی که مراجعین هنگام انجام لمینت دندان مطرح می‌کنند این است که آیا تراشیدن دندان عوارض و تاثیراتی را به‌دنبال خواهد داشت؟ در پاسخ باید گفت خیر؛ زیرا تمامی این مراحل به این دلیل انجام می‌گیرند که از بتوانید لمینت دندانی مناسبی برخوردار شوید. بنابراین هدف اساسی از تراشیدن دندان پیش از لمینت تنها نصب بدون عیب و نقص آن‌ها است.

تراشیدن دندان پیش از لمینت هرچند نمی‌تواند عوارض و مشکلات لمینت دندان را تشدید نماید؛ اما چنانچه توسط دندانپزشکی کم‌تجربه انجام گیرد، این امکان وجود خواهد داشت که شاهد عوارضی باشیم. تراشیدن مینای دندان بدون تشخیص مناسب و صحیح نیز دردسرهای خاص خود را دارد؛ در نتیجه می‌بایست از مراجعه به دندانپزشکی‌های نامعتبر خودداری کنید.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.