تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
کد خبر : 17674

۶۵ درصد بازار تجهیزات پزشکی ایران وارداتی است

۶۵ درصد بازار تجهیزات پزشکی ایران وارداتی است

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا هنری با بیان اینکه در سال ۲۰۲۱ سرانه تولید ناخالص داخلی ۶۲۸ میلیارد دلار بوده است، افزود: اندازه کل بازار تجهیزات پزشکی ایران ۲.۵ میلیارد دلار بوده است که ۳۵ درصد ارزش آن (گردش مالی بازار) تولیدی و ۶۵ درصد وارداتی بوده است. وی با بیان اینکه در آمریکا ۰.۶

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا هنری با بیان اینکه در سال ۲۰۲۱ سرانه تولید ناخالص داخلی ۶۲۸ میلیارد دلار بوده است، افزود: اندازه کل بازار تجهیزات پزشکی ایران ۲.۵ میلیارد دلار بوده است که ۳۵ درصد ارزش آن (گردش مالی بازار) تولیدی و ۶۵ درصد وارداتی بوده است.

وی با بیان اینکه در آمریکا ۰.۶ درصد از اشتغال مفید مربوط به تجهیزات پزشکی است و در کشور ما اشتغال تجهیزات پزشکی کمتر از ۰.۲ درصد است، گفت: در کل صنعت تجهیزات پزشکی کشور ۵۰ هزار نفر مشغول به کارند و ۳۵۰۰ شرکت فعال در حوزه تجهیزات پزشکی داریم که ۱۵۰۰ مورد تولیدی و ۲۰۰۰ شرکت وارداتی هستند.

هنری با بیان اینکه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و محصولات تنفسی و بیهوشی سربازان مدافع سلامت بودند، افزود: بسیاری از کاهش مرگ و میرها در کنار واکسیناسیون، ناشی از تلاش نیروهای این شرکت‌ها در تولید کالاهای تنفسی بود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید تجهیزات پزشکی در سازمان غذا و دارو، گفت: بیمارستان‌های کشور به دلیل بلاتکلیفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، با خطر کمبود کالاهای پزشکی مواجه هستند. در عین حال به دلیل بی برنامگی اداره کل تجهیزات پزشکی، گفته می‌شود که لوله ونتیلاتور ۱۹ تولیدکننده دارد.

هنری ادامه داد: آمار دقیق واردات تجهیزات پزشکی به تفکیک نوع کالا مشخص نیست و معلوم نیست نیاز کشور به یک کالا چه قدر است. به تولیدکنندگان گفته‌اند اگر می‌خواهید پروانه ساخت کالا بگیرید میزان تولید را بنویسید اما به تولیدکننده گفته نمی‌شود که نیاز کشور به یک قلم کالای پزشکی چه میزان است و ارائه این اطلاعات را محرمانه می‌دانند.

به گفته وی، ۲۰۰۰ قلم تجهیزات پزشکی با یک کد تعرفه یکسان وارد کشور می‌شود.

هنری تصریح کرد: ما به عنوان تولیدکننده همیشه دچار مشکل نقدینگی هستیم زیرا همیشه انبارهایمان از یکسری کالاها پر است و باید پیشاپیش مواد اولیه را بخریم و در انبار برای روز مبادا نگه داریم که این مسائل باعث می‌شود هزینه‌های تولید به دلیل ناپایداری شرایط و عدم اطمینان به شرایط بازار بالا برود.

وی گفت: با حذف ارز ترجیحی از حوزه تجهیزات پزشکی نقدینگی باید ۵ تا ۶ برابر شود اما حمایت صحیحی از تولیدکنندگان در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

منبع : ایسنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.