تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶
کد خبر : 53941

۵ هکتار از مراتع چادگان در آتش سوخت

۵ هکتار از مراتع چادگان در آتش سوخت

اصفهان- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: پنج هکتار از مراتع شهرستان چادگان طعمه حریق شد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مراتع ده‌زرگران از توابع بخش چنار رود شهرستان چادگان حدود ساعت ۱۱ امروز دچار حریق شد، اظهار داشت: آتش پس از سه ساعت و نیم تلاش یگان حفاظت از منابع طبیعی، عوامل امدادی شهرستان و همکاری گروه‌های محلی کنترل و مهار شد.
وی با بیان اینکه آتش همزمان در چند نقطه مرتع زبانه کشیده بود، افزود: بر اثر این حادثه پنج هکتار از مرتع در آتش سوخت و خسارت دید.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان علت بروز این حادثه را عامل انسانی عنوان کرد و گفت: مقرر شد از طریق اداره منابع طبیعی ضمن بررسی دقیق و علت یابی موضوع پیگیری لازم در برخورد قانونی با عوامل بروز حریق انجام شود.
شیشه فروش، بر لزوم ارائه آموزش‌های کاربردی و هشدار به دامداران و عشایر، گردشگران و ساکنان مناطق مجاور مراتع برای پیشگیری از روشن کردن آتش در پوشش‌های گیاهی تاکید کرد و افزود: تدارک امکانات کنترل حریق و تیم‌های محلی اطفائیه می‌تواند در پیشگیری و کنترل آتش سوزی در مراتع اثر بخش باشد.
وی خاطرنشان کرد: تلفن‌های تماس با سامانه امداد جنگل و مرتع ۱۳۹ و ۱۵۰۴ برای پیگیری گزارش‌های مرتبط با وقوع حریق و هماهنگی در امدادر سانی در حوادث مرتع و جنگل پاسخگو است.
به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در این استان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت وجود دارد که با انجام مطالعات پهنه بندی حریق، ۲میلیون هکتار از این مراتع با فراوانی بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان و کمربند حریق در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس قرار دارد.
شیشه فروش اضافه کرد: این سطح مراتع و جنگل‌های استان به علت شرایط اقلیمی گرم و خشک، وزش بادهای گرم فصلی و خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک ساله و عوامل انسانی در برابر حریق خطرپذیرند.
وی تاکید کرد: هموطنان به منظور پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی از هر گونه اقدامی که باعث ایجاد حریق می‌شود نظیر جمله رها کردن ته سیگار و کبریت، بطری‌های آب معدنی، اشیای براق و صیقلی و قوطی‌های کنسرو و کمپوت در اراضی و حاشیه راه‌ها خودداری کنند.
شیشه فروش ادامه داد: اقدامات مؤثری در پیشگیری و کنترل حریق در استان اجرا شده که از جمله می‌توان به تشکیل کارگروه تخصصی پایش مستمر عرصه‌های طبیعی، تهیه نقشه‌های پهنه بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفاییه و ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و ۲۰۰ تیم محلی با ارائه آموزه‌های کاربردی ایمنی حریق، اختصاص خط ویژه ۱۳۹ تلفن امداد حریق جنگل و مرتع و اعزام سریع تیم‌های یگان به مناطق اشاره کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هماهنگی با شهرداری‌ها برای پشتیبانی عملیات اطفای حریق، ایجاد تیم‌های گشت و مراقبت، شناسایی و برخورد قانونی با موارد تخلف با پیگیری از مقامات قضائی، توزیع سیلندر گاز مایع، تنور گازی، پنل خورشیدی و سوخت به عشایر و دامداران برای پیشگیری از روشن کردن آتش و قطع درختان و پوشش‌های مرتعی را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: با توجه به نقش مراتع در تولیدات دامی، تعدیل آب و هوا و پیشگیری از سیل و فرسایش بادی ضرورت حفاظت از مراتع و عرصه‌های زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است.
شیشه فروش اضافه کرد: باید توجه داشت که وقوع حریق در مراتع باعث حذف پوشش‌های گیاهی و تنوع جانوری و افزایش فرسایش بادی می‌شود؛ همچنین باعث ایجاد آلودگی هوا، تولید نشدن اکسیژن و بذرهای مرتعی خواهد شد.
وی ادامه داد: برای پیشگیری و کنترل حریق در عرصه‌های طبیعی استان نیاز است سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به استقرار بالگرد مجهز به سبد آب پاش در استان اقدام و ضمن تأمین اعتبار برای احداث و تجهیز ۲ پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان نسبت به تخصیص اعتبار برای احیای مراتع آسیب دیده و تأمین تجهیزات اطفای حریق متناسب با شرایط استان و ارتفاعات صعب العبور در مناطق غرب و جنوب اقدام کند.
به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، سال گذشته بر اثر وقوع ۴۰ فقره حریق ۱۰۰ هکتار از مراتع استان دچار خسارت شدند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.