تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر : 15335

۱۴۰۰؛ سال خوب برای هندبال ایران/ تاریخ‌سازی دختران

۱۴۰۰؛ سال خوب برای هندبال ایران/ تاریخ‌سازی دختران

به گزارش ایسنا، هندبال ایران که چند سالی بود از کورس قهرمانی فاصله گرفته بود در این سال با کسب پنج سهمیه جهانی بر سر زبان‌ها افتاد. زنان ایران برای نخستین بار در تاریخ با قرارگرفتن در رده چهارم آسیا توانستند به مسابقات قهرمانی جهان اسپانیا راه یابند. تیم ملی مردان نیز بعد از ۸

به گزارش ایسنا، هندبال ایران که چند سالی بود از کورس قهرمانی فاصله گرفته بود در این سال با کسب پنج سهمیه جهانی بر سر زبان‌ها افتاد. زنان ایران برای نخستین بار در تاریخ با قرارگرفتن در رده چهارم آسیا توانستند به مسابقات قهرمانی جهان اسپانیا راه یابند. تیم ملی مردان نیز بعد از ۸ سال برای دومین بار با چهارمی آسیا سهمیه جهانی را کسب کرد. 

تیم ملی هندبال دختران جوان با کسب عنوان نایب قهرمانی و تیم ملی دختران نوجوان با کسب عنوان قهرمانی آسیا، سهمیه جهانی را کسب کردند. همچنین تیم‌های ملی ساحلی در رده نوجوانان و بزرگسالان نیز با کسب عنوان قهرمانی آسیا، جهانی شدند.

با این شرایط توقع از هندبال بالا رفته و همه به مدال تیم‌های زنان و مردان ایران در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی و بازی‌های آسیایی امید دارند.

در ادامه به مهمترین اتفاقات سال ۱۴۰۰ هندبال ایران اشاره شده است.

*استارت اردوی تیم‌های ملی هندبال در همه رده‌های سنی زنان و مردان

در سال ۱۴۰۰ تیم‌های ملی هندبال ایران در هر دو بخش زنان و مردان و در همه رده‌های سنی جوانان، نوجوانان، امید و بزرگسالان برپا شد. این اتفاق چند سالی بود که در هندبال ایران رخ نداده بود. ثمره اردوی ملی امید حضور جوانانی چون یونس آثاری، محمدرضا کاظمی، کیارش طاهری، حسین جهانی، محمدرضا اورعی، امید سرپوشی در تیم ملی اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا بود.

۱۴۰۰ سال خوب برای هندبال ایران/ تاریخ‌سازی دختران با کسب سهمیه جهانی

*تاریخ‌سازی هندبال زنان ایران؛ چهارمی آسیا و کسب سهمیه جهانی

با افزایش تعداد سهمیه‌های جهانی، فدراسیون هندبال در فاصله کوتاهی تا مسابقات قهرمانی آسیا زنان کادر فنی را مشخص و اردوهای تیم ملی را آغاز کرد. ملی‌پوشان هندبال با شکست مقابل ژاپن، قزاقستان و کره جنوبی و پیروزی مقابل اردن، فلسطین، کویت و سوریه ضمن کسب مقام چهارمی آسیا برای اولین بار در تاریخ هندبال ایران، اولین سهمیه جهانی زنان در رشته‌های توپی را کسب کردند.

* قول بی‌سرانجام به زنان هندبال ایران

در مراسم بدرقه تیم ملی هندبال زنان اعزامی به مسابقات قهرمانی جهان اسپانیا وزیر ورزش به هر ملی پوش مبلغ ۱۰ میلیون و رییس کمیته ملی المپیک برای هر ملی‌پوش مبلغ ۵ میلیون تومان پرداخت کردند و البته قول مساعد برای حضور در بازی‌های آسیایی را نیز به آنها دادند. ولی با اعلام اسامی رشته‌های اعزامی به بازیهای آسیایی، هندبال زنان ایران در لیست قرار نگرفت و آنطور که مشخص است قرار نیست هندبال زنان ایران در هانگژو حضور داشته باشد. 

۱۴۰۰ سال خوب برای هندبال ایران/ تاریخ‌سازی دختران با کسب سهمیه جهانی

* سی و یکمی زنان ایران در قهرمانی جهان اسپانیا

 ملی‌پوشان هندبال زنان ایران برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان اسپانیا تنها دو اردوی یک هفته‌ای را پشت سر گذاشتند و راهی اسپانیا شدند. تیم ملی ایران در این مسابقات مقابل رومانی، نروژ و قزاقستان، کامرون، آنگولا و ازبکستان مغلوب شد و در رده سی و یکم جهان ایستاد. با وجود ۶ شکست برخی بازیکنان در این مسابقات خوب ظاهر شدند. فاطمه خلیلی در این مسابقات درخشش فوق العاده ای داشت و توپ‌های زیادی را مهار کرد و ۲ بار عنوان ارزشمندترین بازیکن زمین را کسب کرد. همچنین الناز قاسمی نیز با ۹ گل در دیدار ازبکستان این عنوان را برای خود ثبت کرد.

*انتخاب مربی اسپانیایی برای تیم ملی مردان بعد از ۱۵ ماه
بعد از کش و قوس‌های فراوان و ۱۵ ماه پیگیری فدراسیون برای جذب سرمربی بلاخره اوایل مرداد و در حالی که تنها ۶ ماه تا مسابقات قهرمانی آسیا زمان بود سرمربی اسپانیایی تیم ملی انتخاب شد. مانوئل مونتایا فرناندز ۲۳ مرداد با آغاز رقابت‌های لیگ برتر هندبال مردان به تهران آمد تا با آنالیز بازیکنان حاضر در لیگ اسامی تیم ملی برای مسابقات قهرمانی آسیا را انتخاب کند. با پایان دور اول لیگ برتر هم اردوی تیم ملی مردان با حضور ۲۹ بازیکن آغاز شد.

۱۴۰۰ سال خوب برای هندبال ایران/ تاریخ‌سازی دختران با کسب سهمیه جهانی

* دو دیدار تدارکاتی برای تیم ملی مردان ایران

تیم ملی هندبال ایران با دو دیدار تدارکاتی قطر و اسپانیا راهی مسابقات قهرمانی مردان آسیا شد. البته دیدار تدارکاتی رومانی هم برای این تیم برنامه‌ریزی شده بود که به دلیل احتمال ملی‌پوشان به کرونا یک روز قبل از اعزام این دیدار تدارکاتی لغو شد. تیم ملی ایران با تیم‌های عراق و عمان نیز در ایران دیدار کرد. 

۱۴۰۰ سال خوب برای هندبال ایران/ تاریخ‌سازی دختران با کسب سهمیه جهانی

*حضور تنها ۳ لژیونر در قهرمانی مردان آسیا

در این دوره از مسابقات قهرمانی مردان آسیا بسیاری از لژیونرها همچون سعید حیدری‌راد، سید علیرضا موسوی، سعید برخورداری، الله کرم استکی، امین یوسف نژاد، محسن باباصفری و شاهو نصرتی به دلیل آسیب دیدگی یا مشکلات شخصی یا دعوت نشدن از سوی سرمربی در تیم ملی حضور نداشتند. تنها لژیونرهای حاضر در مسابقات سجاد استکی، پویا نوروزی‌نژاد و افشین صادقی بودند که البته پویا و افشین نیز به دلیل ابتلا به کرونا در چند مسابقه اول غیبت داشتند و در دور اصلی مسابقات قهرمانی آسیا به تیم ملی اضافه شدند.

۱۴۰۰ سال خوب برای هندبال ایران/ تاریخ‌سازی دختران با کسب سهمیه جهانی

* جهانی شدن هندبال مردان ایران بعد از ۸ سال/مدال برنزی که از دست رفت!

ایران با ترکیبی از بازیکنان جوان، با تجربه و لژیونر به مسابقات قهرمانی مردان آسیا اعزام شد. ملی‌پوشان ایران با ۵ برد مقابل هند، عربستان، استرالیا، عراق و کویت جهانی شدن خود را قطعی کردند اما با شکست مقابل بحرین، قطر و عربستان مدال این مسابقات را از دست دادند و در رده چهارم آسیا قرار گرفتند. این دومین سهمیه جهانی هندبال مردان ایران بود که بعد از ۸ سال به دست آمد. البته برخی از کارشناسان،  پیشکسوتان و حتی کادر ایرانی تیم ملی به از دست رفتن مدال برنز آسیا با وجود سرمربی خارجی واکنش نشان دادند. 

*بازگشت غریبانه تیم ملی هندبال به ایران

اصلی‌ترین هدف فدراسیون، کادر فنی، بازیکنان و جامعه هندبال کسب سهمیه جهانی بود. تیم ملی هندبال هر چند با شکست مقابل عربستان از کسب مدال برنز بازماند اما با کسب سهمیه جهانی به آنچه که هدف تیم ملی عنوان شده بود رسید. هندبالیست‌های ایرانی در حالی که انتظار داشتند در بازگشت به ایران همانند رشته های دیگر مورد استقبال مسئولان ورزش قرار بگیرند اما این اتفاق رخ نداد و آنها غریبانه و تنها با استقبال جمعی از خانواده هندبال به ایران آمدند.

*پایان همکاری فرناندز با فدراسیون هندبال/آغاز پروسه انتخاب سرمربی جدید

با تمام شدن مسابقات قهرمانی آسیا قرارداد مانوئل مونتایا فرناندز مربی اسپانیایی تیم ملی به پایان رسید و او به کشورش بازگشت. او چند روز بعد از اتمام مسابقات با گذاشتن پستی در صفحه شخصی اش از اتمام همکاری با فدراسیون هندبال ایران خبر داد و دلیل آن را اختلاف نظرات در نیازهای تیم ملی عنوان کرد. در این شرایط فدراسیون هندبال مجبور شد تا دوباره برای جذب یک مربی خارجی اقدام و اعلام کرد که این‌ مربی را تا پایان اسفند معرفی می‌کند اما هنوز مربی جدید انتخاب نشده است.

۱۴۰۰ سال خوب برای هندبال ایران/ تاریخ‌سازی دختران با کسب سهمیه جهانی

*حضور دو تیم مردان و غیبت تیم‌ زنان در جام باشگاه‌های آسیا

نیروی زمینی شهید شاملی کازرون و مس کرمان به عنوان قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر فصل قبل در جام باشگاه‌های مردان آسیا عربستان حاضر شدند. مس کرمان در رده پنجم و نیروی زمینی شهید شاملی کازرون در رده نهم مسابقات جام باشگاه‌های مردان آسیا عربستان قرار گرفتند. تیم اشتادسازه مشهد نیز به عنوان تنها نماینده هندبال زنان ایران برای حضور در جام باشگاه‌های آسیا اعلام آمادگی کرد اما به بهانه شیوع کرونا از حضور در مسابقات منصرف شد. این انصراف در حالی بود که مسئولان این باشگاه با آگاهی، حتی بعد از پایان مهلت ثبت نام و با استفاده از اعتبار فدراسیون حضور خود در این مسابقات را اعلام کرده بودند.

۱۴۰۰ سال خوب برای هندبال ایران/ تاریخ‌سازی دختران با کسب سهمیه جهانی

* انحلال حامی تیم ملی هندبال زنان

کناره‌گیری از جام باشگاه‌های آسیا تنها اقدام اشتادسازه در سال ۱۴۰۰ نبود. این تیم که خود را حامی تیم‌های ملی زنان معرفی کرده بود و حتی از پیراهن تیم ملی زنان با نام این باشگاه رونمایی کرده بود قبل از مسابقات قهرمانی زنان آسیا چهره دیگری از خود نشان داد و حمایت خاصی از تیم زنان صورت نگرفت. مسئولان اشتاد سازه حتی بدون نامه رسمی از حضور در لیگ برتر هم کناره‌گیری کردند.

*پایان بدهی‌های فدراسیون هندبال و ذخیره ۱۱ میلیاردی

علیرضا پاکدل رئیس فدراسیون هندبال بعد از ورودش به فدراسیون هندبال در مورد بدهی های مالیاتی و جام ریاست جمهوری سخن گفته بود که در مجمع سالیانه این فدراسیون اعلام کرد که کلیه بدهی‌های فدراسیون پرداخت و حتی مبلغ ۱۱ میلیارد چیزی حدود دوبرابر بودجه وزارت اندوخته دارد.

*انتخاب پاکدل به عنوان عضو هیات رئیسه آسیا 

علیرضا پاکدل رئیس فدراسیون هندبال با کسب اکثریت آرا به عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون هندبال آسیا برای مدت زمان چهار سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ انتخاب شد.

۱۴۰۰ سال خوب برای هندبال ایران/ تاریخ‌سازی دختران با کسب سهمیه جهانی

*وقفه‌های زیاد در لیگ برتر هندبال

هفدهمین دوره لیگ برتر زنان به صورت متمرکز و با حضور ۸ تیم از آبان استارت خورد و تاکنون تنها دور رفت در دو مرحله و با دوماه وقفه انجام شده است. دور برگشت نیز قرار است با سه ماه وقفه دهه سوم فروردین ۱۴۰۱ انجام شود.

مسابقات لیگ برتر مردان نیز از ۲۳ مرداد و با حضور ۱۰ تیم آغاز شد. دور رفت و دو مرحله از دور برگشت مسابقات لیگ برتر انجام شده است و قرار است مرحله سوم و پایانی دور برگشت در فروردین ۱۴۰۱ انجام شود. لیگ مردان نیز به دلیل برگزاری اردوها و مسابقات قهرمانی آسیا مردان با وقفه هایی روبه رو بود.

۱۴۰۰ سال خوب برای هندبال ایران/ تاریخ‌سازی دختران با کسب سهمیه جهانی

* برنگشتن عضو تیم ملی زنان از مسابقات جهانی اسپانیا

بعد از آخرین مسابقه تیم ملی هندبال زنان در مسابقات قهرمانی جهان در اسپانیا،  شقایق باپیری از تیم ملی جدا شد و همراه تیم ملی به ایران نیامد.

* کسب میزبانی هندبال ساحلی قهرمانی آسیا 

در حالی که فدراسیون هندبال آسیا به دلیل شیوع کرونا و تعدد در مرگ و میر میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا مردان را از ایران گرفت و به عربستان داد اما میزبانی مسابقات هندبال ساحلی قهرمانی آسیا مردان و نوجوانان را که حکم انتخابی جهان ۲۰۲۲ یونان را داشت به ایران اعطا کرد و این مسابقات در تهران برگزار شد. البته این رقابت‌ها اول قرار بود به میزبانی کیش برگزار شود. تیم‌های ملی هندبال ساحلی نوجوانان و بزرگسالان ایران با قرارگیری در رده اول آسیا سهمیه جهانی نیز کسب کردند. 

۱۴۰۰ سال خوب برای هندبال ایران/ تاریخ‌سازی دختران با کسب سهمیه جهانی

* قهرمانی و نایب قهرمانی دختران هندبالیست در آسیا
 
مسابقات هندبال قهرمانی آسیا دختران جوان از ۱۶ تا ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد و ملی‌پوشان با قرارگیری در  رده دوم، سهمیه جهانی را کسب کردند. همچنین تیم ملی هندبال دختران نوجوان نیز در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار در تاریخ هندبال عنوان قهرمانی آسیا را کسب کرده و جهانی شدند.
 

۱۴۰۰ سال خوب برای هندبال ایران/ تاریخ‌سازی دختران با کسب سهمیه جهانی

*سال ۱۴۰۱ پرمشغله برای هندبال ایران

هندبال ایران در سال ۱۴۰۱ رویدادهای زیادی را پیش رو دارد. مسابقات هندبال قهرمانی جهان دختران جوان و نوجوان، مسابقات ساحلی قهرمانی جهان مردان و بزرگسالان، بازی‌های آسیایی (تیم مردان)، مسابقات قهرمانی جهان مردان و بازی‌های کشورهای اسلامی (مردان و زنان)، مسابقات قهرمانی آسیا پسران جوان و نوجوان و مسابقات قهرمانی آسیا زنان مهمترین مسابقات این رشته در سال ۱۴۰۱ است. 

انتهای پیام

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.