تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۳۲
کد خبر : 3084

یک سخنگوی طالبان از ورود ملا عبدالغنی برادر به کابل خبر داد

یک سخنگوی طالبان از ورود ملا عبدالغنی برادر به کابل خبر داد

به گزارش ایسنا، ملا عبدالغنی برادر سه شنبه گذشته سه روز پس از وارد شدن نیروهای طالبان به کابل وارد قندهار در جنوب این کشور شده بود. برخی از گزارش‌ها حاکی بود که برادر با یک هواپیمای نظامی از دوحه به قندهار رفته است. درحالیکه طالبان بر بخش اعظم افغانستان مسلط شده است، هنوز مشخص

به گزارش ایسنا، ملا عبدالغنی برادر سه شنبه گذشته سه روز پس از وارد شدن نیروهای طالبان به کابل وارد قندهار در جنوب این کشور شده بود. برخی از گزارش‌ها حاکی بود که برادر با یک هواپیمای نظامی از دوحه به قندهار رفته است.

درحالیکه طالبان بر بخش اعظم افغانستان مسلط شده است، هنوز مشخص نیست که از میان اعضای رهبری گروه طالبان مسئولیت به دوش چه کسی‌ خواهد بود. همچنین اعلام نشده است که که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان، چه زمانی به کابل بر خواهد گشت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در اولین نشست خبری خود در کابل گفته بود: موضوعی که باید بگویم این است که به جد برای تشکیل دولت مشغول کار هستیم و پس از اینکه دولت تکمیل شد، آن را اعلام خواهیم کرد.

ملا عبدالغنی برادر یکی از چهار بنیان‌گذار گروه طالبان است. او در سال ۲۰۱۰، از سوی دولت پاکستان بازداشت شد و پس از حدود سه سال به منظور تسهیل روند گفت‌وگوهای صلح آزاد شد.

برادر رهبری دفتر گروه طالبان در قطر را به عهده داشت.

ملا عبدالغنی برادر، پنجاه سال دارد و یکی از چهار نفری است که در سال ۱۹۹۴ میلادی گروه طالبان به رهبری ملا عمر را تاسیس کردند.

پیروان گروه طالبان از ملا برادر به عنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه یاد می‌کنند. او در مدارس دینی پاکستان مسائل دینی خوانده و مدتی در گروه طالبان جنگیده است.

ملا برادر پس از سقوط حکومت “امارت اسلامی طالبان” در افغانستان، شورای کویته، مهم‌ترین تشکل طالبان پس از سقوط این گروه را رهبری می‌کرد.

او به ملا برادر مشهور است و گفته می‌شود که با قبیله پوپلزایی از قبایل قندهار، نسبت دارد.

سال ۲۰۰۱ که آمریکا و متحدانش به افغانستان تحت سطله حکومت طالبان حمله کردند، او معاون وزارت دفاع طالبان بود. ملا برادر پس از سقوط گروه طالبان، معاون ملا محمد عمر شد.

منابع آگاه گفته بودند که “خواهر ملا برادر همسر ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان بود و همسر خود او هم خواهر ملا عمر است”.

از طرف دیگر، خلیل الرحمان حقانی، که آمریکا به اتهام ارتباط با شبکه القاعده برای دستگیری او جایزه تعیین کرده است، روز جمعه (۲۰ اوت) در مسجد پل خشتی کابل مورد استقبال گرم هوادارانش قرار گرفت.

آمریکا و سازمان ملل متحد نام خلیل الرحمان حقانی را در فهرست تروریستی خود دارند و او تحریم کرده‌اند.

خلیل الرحمان حقانی یکی از رهبران شبکه حقانی است که بنا بر گزارش‌ها، وظیفه تامین امنیت کابل را بر عهده گرفته است.

حقانی به مردم اطمینان داد که امنیت اولویت اصلی گروه اوست.

خلیل الرحمان حقانی گفت: اگر امنیت نباشد، زندگی هم وجود ندارد.

او گفت: ما امنیت می‌دهیم، سپس اقتصاد، تجارت، آموزش را برای زنان و مردان خواهیم داد. هیچ تبعیضی وجود نخواهد داشت.

حقانی به عکاس نیویورک تایمز گفت که روزنامه نگاران و زنان هم در زمان در امان خواهند بود.

او گفت: ما نیت خوبی داریم.

شبکه حقانی از حامیان بزرگ القاعده و طالبان، بارها حملات مرگباری علیه دولت افغانستان و نیروهای بین‌المللی در این کشور انجام داد.

آمریکا در سال ۲۰۱۲ شبکه حقانی را غیر قانونی و یک گروه تروریستی اعلام کرد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین پنج میلیون دلار برای دریافت اطلاعات در مورد هر یک از چهار عضو ارشد شبکه حقانی، عزیز حقانی، خلیل الرحمن حقانی، یحیی حقانی و عبدالرووف ذاکر اعلام کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.